|
|
| --- |
Volvo przez wiele lat odznaczało się stonowaną stylistyką, przez co oferowane modele trafiały w gusta starszej klienteli. Wraz z nadejściem nowego tysiąclecia szwedzki koncern postanowił powalczyć o odmianę wizerunku. Obecnie produkowane samochody otrzymują więc atrakcyjną stylistykę oraz mocne silniki. Z myślą o klientach młodych duchem przygotowano projekt Volvo C30 Heico Sportiv Burton Snowboard. Podrasowany motor gwarantuje osiągi na miarę sportowego wozu, a dzięki dodatkowemu wyposażeniu Volvo spełnia oczekiwania zagorzałych fanów zimowej jazdy na desce...
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Za nietypowym projektem stoi firma Heico oraz Burton Snowboards - wiodący producent akcesoriów do sportów zimowych. Nadworny tuner Volvo jest odpowiedzialny za prezencję oraz osiągi kompaktowego "Szweda". Zmieniony grill, zderzaki oraz pakiet ospojlerowania zadbał o sportowy image. Charakterystycznej dla samochodów terenowych masywności dodały poszerzone progi oraz błotniki. "Maskujący" lakier "Heico-Ice" sprawił, że Volvo... nie można przemknąć niepostrzeżenie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11146/volvo-c30-heico-05.jpeg',550,367) ) |
| --- | Wzór utrzymany w konwencji kamuflażu idealnie skomponuje się z "bojówkami" właściciela. Nie będzie też raził, gdy samochód zostanie zaparkowany u podnóża stoku.
Wnętrze również nie umknęło uwadze tunera. Tapicerkę wykonano z dwukolorowej z skóry, zaś pedały i dźwignię hamulca ręcznego zastąpiono aluminiowymi odpowiednikami. Sportowa kierownica gwarantuje pewny chwyt oraz podnosi komfort dzięki klawiszom do obsługi radia. Potencjalni klienci z pewnością ucieszą się ze zmodyfikowanej konsoli środkowej, w której wygospodarowano miejsce na telefon komórkowy oraz iPOD-a. Oba urządzenia można podłączyć do systemu audio i cieszyć się brzmieniem 10 głośników o mocy 650 W. Dolby Pro Logic II Surround dba o krystalicznie czysty dźwięk, więc nawet najdłuższe podróże upłyną w doskonałej atmosferze.
Niemały wkład w wyposażenie wnętrza miało Burton Snowboards. Firma zaopatrzyła bagażnik w zestaw desek snowboardowych, butów i kasków. O ich odpowiednią prezencję dbają diody LED, których rozproszone światło wędruje po ściankach przestrzeni bagażowej dając złudzenie prószącego śniegu. Miejsce na dodatkowe akcesoria wygospodarowano w bagażniku oraz między tylnymi siedzeniami. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11146/volvo-c30-heico-03.jpeg',550,412) ) |
| --- | W razie potrzeby można przywrócić pełną funkcjonalność samochodu przenosząc wszystko na dachowy bagażnik.
Tuner założył, że samochód będzie zmuszany do wspinaczek po górskich serpentynach z pełni załadowanym bagażnikiem. Oczywistym krokiem stało się więc wzmocnienie silnika. Przyrost mocy zapewniła zmodyfikowana głowica, turbosprężarka, zawór kontrolujący ciśnienie doładowania oraz powiększony intercooler. W upalne dni ten ostatni jest chłodzony przez wodny natrysk. Całością zarządza komputer przeprogramowany przez Heico. Szwedzkie zamiłowanie do ekologii oczywiście nie pozwoliło na usunięcie katalizatora. W prezentowanym samochodzie zdecydowano się jednak na metalowy dopalacz spalin, który cechuje się większą przepustowością, niż ceramiczny odpowiednik. Układ wydechowy wieńczą cztery mięsiste końcówki.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Volvo nie zawiedzie, gdy właściciel postanowi wystrzelić jako pierwszy spod świateł. Rezultatem tuningu jest 300 KM oraz 420 Nm, które pozwala uzyskać pierwszą "setkę" po zaledwie 5.8 sekundy. Pięć cylindrów zapewnia moc maksymalną przy 5500 obr./min, więc dynamiczna jazda nie zmusza do nieustannego manipulowania dźwignią zmiany biegów w celu utrzymania wysokich obrotów. Nie oznacza to jednak, że kierowcę dosięgnie nuda. Krótka dźwignia idealnie leży w dłoni, więc lawirowanie między sześcioma przełożeniami jest świetną zabawą. Szwedzi słyną z zamiłowania do bezpieczeństwa, więc przy pomocy elektroniki ograniczyli prędkość maksymalną do 210 km/h.
Tuner zadecydował się na montaż zawieszenia o regulowanym prześwicie, by snowboardziści mogli dotrzeć do podnóża stoku, zaś w sezonie letnim istniała możliwość wypadu na tor wyścigowy. Dodatkową porcję stabilności zapewnia dopracowany napęd na 4 koła oraz system DSTC. Elektronika uaktywnia się dopiero w skrajnych sytuacjach, więc na dobrą sprawę ingerencje są niewyczuwalne. W większości przypadków wystarczające okazuje się przekierowanie większej mocy na bardziej przyczepną oś, o co dba sprzęgło Haldex. W sytuacji podbramkowej z odsieczą przychodzi ABS oraz potężne tarcze hamulcowe z 4-tłoczkowymi zaciskami, które polakierowano na niebiesko w celu podkreślenia sportowej duszy samochodu. Opony o wymiarach 245/40R18 zostały przygotowane na specjalne zamówienie przez Toyo. Wyróżnikiem jest bieżnik w kształcie... logo firmy Heico!
Heico Sportiv Burton Snowboard Volvo C30 nie jest ani samochodem terenowym, ani wyścigowym. Wzmocniony silnik pozwala jednak na dotarcie w górskie okolice w mgnieniu oka, zaś zmodyfikowany układ napędowy oraz zawieszenie nie zmuszą do pozostawienia auta na hotelowym parkingu. Nietypowe lakierowanie daje otwarcie do zrozumienia, że właściciela stać na odrobinę szaleństwa. W przypadku Volvo C30 szaleństwo jest jednak wyjątkowo rozsądne...
Łukasz Szewczyk