Hamowanie silnikiem: bezpieczeństwo i oszczędności
Hamowanie silnikiem to element techniki jazdy, dzięki któremu możemy z jednej strony zmniejszyć zużycie paliwa w naszym aucie, a z drugiej zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Jak prawidłowo stosować hamowanie silnikiem? Przede wszystkim umiejętnie redukować biegi.
Podchodzący do egzaminu na prawo jazdy kursant, po zaliczeniu obowiązkowej liczby godzin „jazdy”, potrafi obsługiwać samochód. Nie oznacza to jednak, że opanował wszystkie umiejętności, które powinien posiadać dobry kierowca. Do tego katalogu należy m.in. hamowanie silnikiem. Kiedy je stosujemy? Hamować silnikiem możemy, jeśli z daleka dostrzegliśmy na najbliższym skrzyżowaniu zmianę światła na czerwone, ale przede wszystkim stosujemy tę technikę, pokonując spadki terenu. Długotrwałe używanie hamulca na zjeździe może doprowadzić do zagotowania płynu w układzie i drastycznego spadku skuteczności wytracania prędkości. W takim przypadku znacznie lepszym pomysłem jest po prostu puszczenie pedału przyspieszenia. Gdy auto jest „na biegu”, koła muszą napędzić silnik pozbawiony dostaw paliwa. W wielu przypadkach może to zastąpić użycie hamulca.
Jak to się robi?
Stosując hamowanie silnikiem powinniśmy zwracać szczególną uwagę na wskaźnik obrotomierza i to, jak operujemy sprzęgłem. Zgranie tych dwóch kluczowych elementów jest niezbędne, aby hamowanie wykonać poprawnie i efektywnie. Powinniśmy jednak zacząć od zdjęcia nogi z gazu, skutkiem czego samochód zacznie zwalniać. - Zredukujmy bieg na niższy najpóźniej jak jest to możliwe, wcześniej wciskając pedał sprzęgła. Po wrzuceniu biegu umiejętnie puszczajmy sprzęgło, tak aby nie było szarpnięcia – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - W ten sposób kontynuujemy hamowanie aż do momentu całkowitego zatrzymania, wtedy możemy wspomóc się hamulcem nożnym. Ten sposób hamowania jest dobry podczas codziennej jazdy, ale szczególnie polecany na terenach górzystych, gdzie często hamujemy zjeżdżając ze wzniesień.
Niższe spalanie i bezpieczeństwo
Hamując silnikiem nie zużywamy paliwa, w przeciwieństwie do jazdy na luzie bez wrzuconego biegu. To ogromna zaleta, biorąc pod uwagę aktualne ceny benzyny i oszczędności, jakie możemy uzyskać. A oszczędzamy nie tylko na paliwie, ale także na częściach, bowiem hamując silnikiem, dużo później wymienimy klocki hamulcowe i tarcze. Gwarantuje nam to także bezpieczeństwo, ponieważ samochód z wrzuconym biegiem jest dużo stabilniejszy niż jadący na luzie, a ponadto mamy nad nim większa kontrolę w sytuacji, w której potrzebna jest nasza natychmiastowa reakcja – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Dużo bezpieczniej hamować silnikiem, a nie hamulcem nożnym w trakcie jazdy po terenach górzystych oraz podróżując z dużym obciążeniem, kiedy nasze hamulce poddawane są znacznie większym siłom.
Zagrożenia
Zanim zaczniemy stosować hamowanie silnikiem, przeanalizujmy czynności, które należy wykonać aby odbyło się to prawidłowo, płynnie i bezpiecznie. Nieumiejętna redukcja biegów może powodować gwałtowne zrywy samochodu i głośną pracę silnika spowodowaną wysokimi obrotami. W takich sytuacjach przy hamowaniu zwłaszcza w okresie zimowym może dojść do poślizgu.
tb/