Trwa ładowanie...
grand prix
14-03-2007 10:03

Gwiazdy lubią Cytrynę...

Gwiazdy lubią Cytrynę...
d1u6y09
d1u6y09

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11935/cytryna-01.jpeg',500,328) ) |
| --- | Żelazna pięść De Gaulle’a i słodki głos Mireille Mathieu znajdowały ukojenie w tym samym miejscu.

Na tylnej kanapie Citroëna DS. Oboje byli raczej wożeni niż prowadzili, a ludzie spijali słowa z ich ust, choć każde mówiło całkiem innym językiem niż drugie.

d1u6y09

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11935/cytryna-02.jpeg',500,370) ) |
| --- | Stara, wytworna Francja odeszła na dobre razem z ostatnim Bugatti, do którego przyłożył rękę wielki Ettore. „Potrzebuję trzech samochodów: do podróży, do opery i dla żony. Zróbcie co w waszej mocy, przyślijcie rachunek” - tak król Syjamu pisał swego czasu do Jacquesa Saoutchika, właściciela firmy karoseryjnej. Od dawna nie ma już ani takich firm, ani takich zamówień. Zniknęły ekskluzywne Delage, Delahaye i Facel-Vega, ale dzięki Citroënowi Francuzi znów mieli powód do dumy.

Model DS (po francusku wymawiane „déesse” co znaczy „bogini”) idealnie odpowiadał ambicjom wieku atomu. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11935/cytryna-03.jpeg',500,330) ) |
| --- | Futurystyczne nadwozie, wyrafinowane zawieszenie hydrauliczne i detale, takie jak jednoramienna kierownica sowicie wynagradzały niedostatki mocy silnika. Jeśli chodzi o styl DS był w czołówce.

d1u6y09

Został wizytówką Francji na równi z Concordem i Wieżą Eiffla. Wystąpił w wielu filmach, raz jako auto „dobrych”, raz „złych facetów”. Ubrany w czerń był wykwintną limuzyną, udekorowany bielą z wysuwanymi skrzydłami, statecznikiem i turbinami z tyłu – grał wóz geniusza zła, Fantomasa.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11935/cytryna-04.jpeg',500,346) ) |
| --- | Wiele sław ekranu i estrady miało Citroëna DS prywatnie m.in. Francuz Georges Brassens, Amerykanin Francis Ford Coppola i Rosjanin Jurij Gagarin, który był wśród gwiazd w najbardziej dosłownym sensie tych słów.

d1u6y09

Krokiem w stronę aut najwyższej klasy był SM, dwudrzwiowe coupe z silnikiem Maserati. Dwa takie samochody mieli Rolling Stonsi, a perkusista Charlie Watts dokupił u dilera w Montpellier trzeciego Citroëna – plastikowego pseudo-terenowego Mehari skonstruowanego na bazie „brzydkiej kaczuchy” 2CV. Wtedy każdy samochód z zazębiającymi się kołami daszkowymi na masce był wyjątkowy. Od bezpretensjonalnego 2CV po wygładzonego jak pocisk CX.

Kilka to prawdziwe rarytasy, na przykład mierząca 6,53 m limuzyna zbudowana w 1968 roku dla Charles’a De Gaulle’a czy dwa prezydenckie kabriolety SM, które otrzymał w 1971 roku Georges Pompidou. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11935/cytryna-05.jpeg',500,332) ) |
| --- | Wszystkie powstały w jednej z ostatnich firm karoseryjnych, u Henri’ego Chaprona.

d1u6y09

Na co dzień zajmowała się ona budowaniem dwudrzwiowych kabrioletów i coupe DS obdarzonych wyszukanymi nazwami: Concorde (zgoda) czy La Dandy (dandys). Dziś są oczkiem w głowie każdego kolekcjonera starych samochodów.

Lecz pierwszą z soczystych „cytryn” był bez wątpienia Traction Avant w swoich licznych odmianach. Miał w pełni dopracowane, niskie nadwozie samonośne i niezależne zwieszenie przednich kół, które w dodatku były napędzane co po zsumowaniu dawało znakomite własności jezdne cenione na równi przez policję i gangsterów.

Podobnie jak wiele modeli Citroëna po nim okazał się nadzwyczaj długowieczny. Schodził z taśm montażowych od 1934 do 1957 roku. Sam De Gaulle miał cztery takie samochody, a ostatniego przed „deesą” kupił w 1955 roku.

d1u6y09

Niektóre spośród słynnych Citroënów można oglądać na paryskiej wystawie Retromobile 2007.

Autor: Michał Kij |

|
| --- |

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj