Trwa ładowanie...
04-08-2011 11:47

Groźne zachowanie na drodze a narodowość

Groźne zachowanie na drodze a narodowość
d29yzn1
d29yzn1

Co dziesiąty kierowca na europejskich drogach tego lata stanie się "kierowcą stwarzającym zagrożenie". Są to kierowcy, którzy krzyczą i przeklinają innych kierowców, używają obscenicznych gestów lub wysiadają z samochodu, aby dać upust swojej agresji wobec innych użytkowników drogi.

(fot. sxc.hu)
Źródło: (fot. sxc.hu)

Zachowania europejskich kierowców przeanalizował Goodyear Dunlop, przeprowadzając badania w 15 krajach Europy. Więcej niż jednego na 20 kierowców (6 proc.) można sklasyfikować w grupie "niebezpiecznych"; są to m.in. ci, którzy celowo uderzają w inne samochody, gdy się zdenerwują, rzucają różnymi przedmiotami przez okno w inne pojazdy, wyprzedzani celowo przyspieszają, bądź mocno hamują, gdy ktoś z tyłu jedzie zbyt blisko.

W odpowiedzi na pytanie "opisz swój styl jazdy samochodem", respondenci mieli do wyboru 13 odpowiedzi, od "jeżdżę bezpiecznie" do "jeżdżę ryzykownie". Połowa kierowców w Europie zaznaczyła odpowiedzi "jeżdżę ostrożnie" (31 proc.) lub "jeżdżę bezpiecznie" (18 proc.).

(fot. sxc.hu)
Źródło: (fot. sxc.hu)

Niestety, nie daje to gwarancji bezpieczeństwa na drodze. Nawet ci kierowcy, którzy określają siebie mianem "wytrawnych", przyznali się, że w czasie sezonu urlopowego podejmują ryzyko za kierownicą. W tej grupie kierowców było więcej wskazań na "wyprzedzałem więcej niż jeden pojazd jednorazowo na drodze dwujezdniowej" niż w innych grupach (60 proc. wskazań).

d29yzn1

- Kierowcy powinni pomyśleć o sytuacjach, które zazwyczaj doprowadzają ich do białej gorączki lub powodują ich niepokój. Gdy zrozumieją, co w ich przypadku jest źródłem stresu, powinni zastanowić się, jak zareagować w bezpieczniejszy sposób. Kierowcy nagminnie zrzucają winę za swoje nerwy na innych użytkowników drogi i uważają, że ich zachowanie nie jest niebezpieczne w porównaniu do takiego samego zachowania innych osób - skomentowała wyniki badań Lisa Dorn, dyrektor grupy badawczej ds. prowadzenia pojazdów na Uniwersytecie Cranfield w Wielkiej Brytanii oraz prezes-elekt Międzynarodowego Stowarzyszenia Psychologii Stosowanej w sekcji Psychologii Ruchu Drogowego i Transportu.

Zachowanie kierowców na drodze jest zróżnicowane w zależności od narodowości

Włosi ze wszystkich ankietowanych nacji najchętniej twierdzą, że są "lepsi od średniego kierowcy", jednak badania wykazały, że inni kierowcy uważają Włochów za najbardziej niebezpiecznych w Europie.

(fot. sxc.hu)
Źródło: (fot. sxc.hu)

Niemieccy kierowcy z największą dozą prawdopodobieństwa deklarują siebie jako "zrelaksowanych" za kierownicą (22 proc., w stosunku do europejskiej średniej wynoszącej 12 proc.), co może być również powodem tego, że najprawdopodobniej będą jedli i pili w czasie prowadzenia samochodu.

d29yzn1

Tymczasem Francuzi opisują siebie jako "ostrożnych" za kierownicą (51 proc., w stosunku do europejskiej średniej wynoszącej 31 proc.), co dodatkowo zdaje się potwierdzać czas poświęcany przez nich na przygotowanie samochodu do podróży. Aż 90 proc. respondentów sprawdza ciśnienie w oponach przed podróżą, co jest drugą najbardziej pozytywną odpowiedzią.

Co ciekawe, Francuzi najrzadziej twierdzą, że są "lepsi od średniego kierowcy", ale za to krzyczą na innych użytkowników drogi o 15 proc. częściej niż przeciętny Europejczyk.

(fot. sxc.hu)
Źródło: (fot. sxc.hu)

Brytyjczycy swój styl jazdy określają jako "bezpieczny". To oni najrzadziej deklarowali, że "przyspieszyli zamiast zwolnić na pomarańczowym świetle w czasie jazdy na wakacje", jednak najczęściej przyznawali, iż prowadzili samochód "czując się zestresowanymi".

d29yzn1

Najdalsze podróże tego lata odbędą Rosjanie: przeszło połowa z nich pokona ponad 2000 km. Prawdopodobnie właśnie z powodu ogromnych odległości Rosjanie zaniedbują zalecaną co dwie godziny przerwę w prowadzeniu samochodu: ponad jedna czwarta będzie jechać 5-6 godzin non-stop. Rosjanie znaleźli się również na drugim miejscu pod względem skłonności do przekroczenia ograniczenia prędkości.

- Badanie pokazało wyraźnie różnice kulturowe, które odzwierciedlają różne wskaźniki udziału w wypadkach w Europie- podsumowała Lisa Dorn. - Wyniki dostarczyły powodów do niepokoju, ponieważ wielu prowadzi samochód w czasie wyjazdów wakacyjnych słabo się czując. Jeśli kierowca jest zestresowany, to jego tolerancja na błędy innych użytkowników drogi może być obniżona. Należy pamiętać, że drogi to wspólna przestrzeń.

(fot. sxc.hu)
Źródło: (fot. sxc.hu)

Na drogach Europy tego lata przemieszczają się miliony kierowców, również tych stwarzających zagrożenie i niebezpiecznych. W oparciu o dokładną ocenę danych z badania opracowano główne zalecenia dla bezpiecznych wakacyjnych podróży, które mają pomóc kierowcom ograniczyć zagrożenia płynące z jazdy podczas letnich wyjazdów:

d29yzn1

- przygotuj się: upewnij się, że jesteś wypoczęty i masz wystarczająco dużo czasu na podróż; zadbaj, żeby nie być spragnionym, czy głodnym,

- sprawdź stan swojego pojazdu: przed wyjazdem upewnij się, że przeprowadziłeś podstawową kontrolę stanu technicznego,

- przygotuj się do drogi: upewnij się, że znasz trasę i obowiązujące na drodze przepisy i zasady,

- upewnij się, że ładunek jest poprawnie zabezpieczony: upewnij się, że pasażerowie są bezpieczni, a bagaż został rozmieszczony we właściwy sposób,

- sprawdź opony: upewnij się, że bieżnik ma odpowiednią głębokość, a ciśnienie powietrza w oponach jest na zalecanym poziomie.

sj/mw/mw

d29yzn1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d29yzn1
Więcej tematów