Trwa ładowanie...
27-01-2006 15:45

Grand Cherokee kontra Rexton

Grand Cherokee kontra Rexton
d1tzoge
d1tzoge

Za produkt dobrej marki trzeba zapłacić, gdyż jest ona gwarantem wysokiej jakości i renomy. Produkty mniej znane są znacznie tańsze, co nie zawsze znaczy, że gorsze. Taka prawidłowość dotyczy również motoryzacji.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9072/cherokee-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Prekursor aut rekreacyjno-terenowych Jeep czerpie teraz zyski z długoletniej tradycji. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9072/rexton-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Najnowszy Grand Cherokee napędzany wysokoprężnym silnikiem 3,0 CRD o mocy 218 KM kosztuje 205 300 zł i za tę cenę mamy nie tylko logo Jeep, ale także sprawdzone rozwiązania techniczne i bogate wyposażenie seryjne. Koreańska firma SsangYong takiej tradycji nie ma i jeśli nawet wykorzystuje licencyjne podzespoły Mercedesa, to mało kto o tym wie. Rexton napędzany dieslem 2,7 Xdi o mocy 165 KM kosztuje 142 900 zł. Tanio?

d1tzoge

Cechy szczególne

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9072/cherokee-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Pod względem wielkości nadwozia Grand Cherokee i Rexton są niemal identyczne. Podstawowa różnica jest niewidoczna z zewnątrz. Jeep ma nadwozie samonośne, a Rexton oparte na ramie. Trudno jednoznacznie rozsądzić, które rozwiązanie jest lepsze, ponieważ każde ma zalety i wady. W każdym razie większość pojazdów tego segmentu ma nadwozia samonośne. Kolejna ważna różnica dotyczy sposobu przeniesienia napędu – Jeep ma napęd stały na obie osie, a Rexton – dołączalny. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9072/rexton-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W obu pojazdach kabina pasażerska jest przestronna, chociaż w Cherokee miejsca nad głową jest mniej niż w SsangYongu. W Jeepie zwracają uwagę bardzo wygodne elektrycznie regulowane fotele z długimi siedziskami. Design wnętrza Jeepa jest nowoczesny i ładnie łączy tradycję marki z europejskimi wpływami stylistycznymi. Równie czytelna jest tablica przyrządów Rextona, jednak można zauważyć wyraźne wpływy wzornictwa azjatyckiego z licznymi wstawkami z materiałów imitujących drewno. Bagażniki obu aut są ogromne – w Jeepie 978 l, a w Rextonie – 935 l.

d1tzoge

Silniki

Jeepa Grand Cherokee napędza 6-cylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny w układzie V, który z pojemności 3,0 l osiąga 218 KM. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze, zasilany jest układem common rail i współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. SsangYong unowocześnił 5-cylindrowego, 20-zaworowego diesla Mercedesa, który z pojemności 2,7 l osiąga moc 165 KM. Ta jednostka napędowa jest również zasilana układem common rail i łączona z manualną lub, za dopłatą, z automatyczną skrzynią przekładniową. My jeździliśmy Rextonem z 5-biegową skrzynią manualną. Bardziej oszczędnym pojazdem okazał się SsangYong, który zużywa średnio o 2 l paliwa mniej na 100 km od Jeepa. W mieście zużycie paliwa auta amerykańskiego może dochodzić do 14 l na 100 km.

Wrażenia z jazdy

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9072/cherokee-3-b.jpeg',375,500) ) |
| --- | Dużemu pojazdowi łatwiej poruszać się po naszych kiepskich drogach i Jeep oraz SsangYong oferują dość wysoki komfort jazdy po asfalcie. Nowy układ zawieszenia Jeepa w tych warunkach sprawdza się znakomicie, a automatyczna skrzynia biegów pracuje bez zarzutu. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9072/rexton-3-b.jpeg',375,500) ) |
| --- | Szybszym autem jest Grand Cherokee ze względu na zdecydowanie mocniejszy silnik. Dynamika tego pojazdu jest jak najbardziej zadowalająca. Podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, np. w deszczu pewniejszy w prowadzeniu jest Jeep, gdyż ma stały napęd na obie osie (Quadra-Drive II) i seryjnie montowany układ stabilizacji toru jazdy ESP. Kierowca Rextona musi wybrać przyciskiem na tablicy przyrządów rodzaj napędu - wyłącznie na tylne koła, stały napęd na obie osie, w którym siła napędowa jest przenoszona na tylną oś, ale w przypadku wykrycia poślizgu kół, więcej momentu kierowane jest na oś przednią. Trzecia możliwość to stały rozdział siły napędowej w proporcji 50:50 z wykorzystaniem reduktora, przydatny podczas jazdy w trudnym terenie. Jadąc Jeepem po bezdrożach, można dźwignią włączyć przełożenie terenowe z reduktorem. Ze względu na konstrukcję ramową Rexton szczególnie nadaje się do jazdy w rzeczywiście złym terenie.

d1tzoge

Podsumowanie

Jeepa Grand Cherokee można uznać za pojazd dojrzalszy konstrukcyjnie od SsangYonga i to nie kierując się zacnością marki. Świadczy o tym skuteczniejszy układ hamulcowy czy nowocześniejszy układ przeniesienia napędu. Pojazd koreański ma również zalety, jak znacznie niższą cenę czy mniejsze zużycie paliwa.

*Nasza ocena *
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

Jeep Grand Cherokee SsangYong Rexton
Przestronność wnętrza +
Silnik +
Poziom hałasu b.d.
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji Remis
Wyposażenie +

Wybrane dane techniczne:

| | Jeep Grand Cherokee | SsangYong Rexton* |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | V6/24 wysokoprężny | 5/20/wysokoprężny |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 2987 | 2696 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 218/4000 | 165/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 510/1600 | 340/2400 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 9,0 | 13,2 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 7,6 | 10,2 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 177 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)
| b.d. | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,4 | 42,5 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 978 | 935 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 78 | 80 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 8,6/13,1 | 7,4/10,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 475 x 187 x 178 | 472 x 187 x 176 |
| Rozstaw osi (cm) | 278 | 282 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/7 | 3/6 |
| Cena (zł) | 205 300 | 142 900 |

  • - pomiar wg ADAC ** - wersja z manualną, 5-biegową skrzynią przekładniową
d1tzoge

Wyposażenie seryjne:

| | Jeep Grand Cherokee | SsangYong Rexton Comfort |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 6 | 2 |
| Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S/S | S/- |
| Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S | - |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/S |
| Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S | - |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Radio z CD | S | S |
| Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | -/S |
| Tempomat | S | - |
s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

d1tzoge
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1tzoge
Więcej tematów