GP Monaco: czwarte zwycięstwo Alonso
Na początku kolejność w czołówce była dokładnie taka sama jak na starcie: Alonso wyprzedzał Australijczyka Marka Webbera z teamu Williams-Cosworth oraz dwóch kierowców McLaren-Mercedes: Fina Kimmi Raikkonena i Montoyę. Jednak na prostej startowej otwierającej drugie okrążenie Raikkonen wyprzedził Webbera.
Na 20. okrążeniu jako pierwszy z czołówki do boksu zjechał Montoya, ale po serii zmiany opon kolejność w czołówce wróciła do poprzedniego stanu.
Natomiast na 38. okrążeniu Alonso i Raikkonen dublowali drugiego kierowcę Renault - Giancarlo Fisichellę. Włoch puścił bez problemów swojego kolegę z zespołu, ale później przez krótką chwilę blokował nieco Fina, przyczyniając się do tego, że strata Raikkonena do lidera wyścigu zwiększyła się do około sekundy. Na 30 okrążeń przed metą zapalił się silnik bolidu Webbera i na tor wjechał samochód bezpieczeństwa, a chwilę później podobna usterka wyeliminowała z rywalizacji wicelidera - Raikkonena. W tej sytuacji na drugie miejsce awansował Montoya, a za nim znalazł się Włoch Jarno Trulli. Jednak kierowca Toyoty także nie dotarł do mety, a ostatnie miejsce na podium przypadło Coulthardowi.
W niedzielę od rana w Monte Carlo trwała gorączkowa dyskusja w sprawie przesunięcia Niemca Michaela Schumachera z pierwszej na ostatnią pozycję na starcie. Kierowca Ferrari w sobotę po raz 67. w karierze wywalczył pole position, ale wieczorem został w ten sposób ukarany za "nieuzasadnione zatrzymanie pojazdu".
Był to skutek zdarzenia z ostatnich chwil sesji kwalifikacyjnej, kiedy to na przedostatnim zakręcie toru Schumacher nieoczekiwanie zatrzymał się. Na torze natychmiast wywieszono żółte flagi, w wyniku których kierowcy musieli hamować, w tym także Alonso. Hiszpan w połowie dystansu miał czas lepszy od kierowcy Ferrari.
Zespół Renault złożył protest zarzucając Schumacherowi umyślne zablokowanie rywali, a Niemiec tłumaczył, że musiał się zatrzymać, gdyż w jego bolidzie blokowały się hamulce. Początkowo wyjaśnienie zostało przyjęte, a protest odrzucono, ale późnym wieczorem FIA poinformowała o zmianie decyzji i przesunięciu kierowcy Ferrari na ostatnie miejsce startowe.
Decyzja sędziów wzbudziła dość ożywioną dyskusję, a włączył się w nią nawet prezes międzynarodowej Federacji Samochodowej - Max Mosley, jednak nie podważył jej zasadności, uznając, iż wynika ze szczegółowego dochodzenia przeprowadzonego przez komisję FIA.
Szefowie Ferrari podjęli decyzję, że Schumacher nie zajmie miejsca za kolegą z zespołu - Felippo Massą (rozbił bolid podczas sesji kwalifikacyjnej), lecz wystartuje z boksu. Niemal od razu po wyjeździe z "pit line" siedmiokrotny mistrz świata minął Brazylijczyka, a na pierwszych okrążeniach zaczął wyprzedzać kierowców z końca stawki i awansował na 16. pozycję.
Ostatecznie Schumacher zakończył wyścig na piątym miejscu, a na ostatnich okrążeniach był bliski wyprzedzenia Brazylijczyka Rubensa Barrichello z Hondy, któremu udało się jednak utrzymać czwartą pozycję.
Na 14. okrążeń przed końcem doszło do nietypowej sytuacji, bowiem prowadzącego Alonso wyprzedzili zdublowani wcześniej przez niego kierowcy: Schumacher i Fisichella. Hiszpan miał tak dużą przewagę nad Montoyą, że mógł sobie pozwolić na przepuszczenie rywali i nie ryzykować ewentualnej kolizji w ferworze ich walki o piątą lokatę.
Wyniki Grand Prix Monaco:
- Fernando Alonso (Hiszpania/Renault) 1:43.43,116
- Juan Pablo Montoya (Kolumbia/McLaren-Mercedes) strata 14,567
- David Coulthard (Szkocja/Red Bull-Ferrari) 52,298
- Rubens Barrichello (Brazylia/Honda) 53,337
- Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) 53,830
- Giancarlo Fisichella (Włochy/Renault) 1.02,072
- Nick Heidfeld (Niemcy/BMW-Sauber) 1 okr.
- Ralf Schumacher (Niemcy/Toyota) 1 okr.
- Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 1 okr.
- Vitantonio Liuzzi (Włochy/Toro Rosso-Cosworth) 1 okr.
- Jenson Button (W.Brytania/Honda ) 1 okr.
- Christijan Albers (Holandia/Midland-Toyota) 1 okr.
- Scott Speed (USA/Toro Rosso-Cosworth) 1 okr.
- Jacques Villeneuve (Kanada/BMW-Sauber) 1 okr.
- Tiago Monteiro (Portugalia/Midland-Toyota) 2 okr.
- Franck Montagny (Francja/Super-Aguri-Honda) 3 okr.
- Jarno Trulli (Włochy/Toyota) 6 okr.
Klasyfikacja MŚ kierowców (po 7 z 18 wyścigów):
- Fernando Alonso (Hiszpania/Renault) 64 pkt
- Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) 43
- Giancarlo Fisichella (Włochy/Renault) 27
- Kimi Raikkonen (Finlandia/McLaren-Mercedes) 27
- Juan Pablo Montoya (Kolumbia/McLaren-Mercedes) 23
- Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 20
- Jenson Button (W.Brytania/Honda) 16
- Rubens Barrichello (Brazylia/Honda) 13
- Ralf Schumacher (Niemcy/Toyota) 8
- Nick Heidfeld (Niemcy/BMW-Sauber) 8
- David Coulthard (Szkoacja/Red Bull-Ferrari) 7
- Mark Webber (Australia/Williams-Cosworth) 6
- Jacques Villeneuve (Kanada/BMW-Sauber) 6
- Nico Rosberg (Niemcy/Williams-Cosworth) 4
- Christian Klien (Austria/Red Bull-Ferrari) 1