Gotowy jest plan dokończenia obwodnicy Płocka
Do końca 2016 r. powstanie drugi, a w latach 2017-18 trzeci i zarazem ostatni odcinek obwodnicy Płocka (Mazowieckie). Trasa pozwoli wyprowadzić z miasta ruch pojazdów ciężarowych, w tym z ładunkami niebezpiecznymi. Ułatwi też połączenie z drogą krajową nr 60.
Szacowany koszt budowy obu odcinków obwodnicy to ok. 140 mln zł. Inwestycja ma być finansowana w ramach Regionalnego Instrumentu Terytorialnego (RIT), autorskiego projektu samorządu Mazowsza w zakresie wsparcia dla przedsięwzięć subregionalnych ze środków unijnych w latach 2014-20, który zaakceptowała Komisja Europejska.
We wtorek wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski wydał decyzję zezwalającą na budowę drugiego odcinka obwodnicy Płocka, o długości ok. 2 km. Pierwszy odcinek został oddany w 2014 r. i jednocześnie trzeci odcinek uzyskał wówczas zezwolenie na budowę.
"Powstaje droga ważna nie tylko dla Płocka, ale także dla całego regionu. Nie przypadkiem jest to droga kategorii wojewódzkiej, co oznacza, że jest to trasa ponadlokalna, istotna dla mieszkańców całego Mazowsza" - podkreślił Kozłowski podczas konferencji prasowej.
Wojewoda dodał, że właśnie z uwagi na znaczenie inwestycji podjął decyzję o umorzeniu wobec samorządu płockiego kwoty ponad 1,3 mln zł należności za część gruntów należących do Skarbu Państwa, a położonych na trasie obwodnicy, które miasto musiałoby wykupić. Dodał, że takie rozwiązanie możliwe jest także w przypadku pozostałych gruntów Skarbu Państwa zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy, a kwota umorzeń wyniosłaby wtedy łącznie ponad 3 mln zł.
"Ta inwestycja jest też przykładem tego, że myślenie strategiczne w horyzoncie czasowym wykraczającym poza jedną kadencję samorządu jest absolutnie konieczne, jeżeli Polska ma się rozwijać, jeżeli mamy realizować naprawdę duże i śmiałe przedsięwzięcia" - ocenił Kozłowski.
Prezydent Płocka Andrzej Nowakowski zaznaczył, że dokończenie budowy obwodnicy pozwoli wyprowadzić poza miasto uciążliwy ruch pojazdów ciężarowych, w tym transport ładunków niebezpiecznych, a także podniesie atrakcyjność nowych terenów inwestycyjnych. "To przedsięwzięcie, które poprawi układ i bezpieczeństwo komunikacyjne na terenie Płocka oraz otworzy nowe tereny inwestycyjne, istotne dla rozwoju miasta i tworzenia nowych miejsc pracy" - wyjaśnił Nowakowski.
Pierwszy odcinek obwodnicy Płocka, prowadzący od dróg krajowych nr 60 i 62 do drogi wojewódzkiej nr 567 o długości 1,6 km oddano do użytku w listopadzie 2014 r. Koszt jego budowy wyniósł ok. 43 mln zł, z czego 30 mln zł zrefinansowano ze środków unijnych. W tym samym czasie wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na budowę trzeciego odcinka obwodnicy o długości 2,3 km.
Pozwolenia na budowę drugiego odcinka o długości 2,1 km mogło zostać wydane po decyzjach administracyjnych, dotyczących terenów przyległych. Chodziło m.in. o wprowadzenie korekty parametrów dla pasów podejścia do lądowania dla sąsiadującego z trasą lotniska Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej.
Jak poinformował wiceprezydent Płocka Jacek Terebus, drugi i trzeci etap obwodnicy będą realizowane jako jedno zadanie. "Prawdopodobnie w trzecim kwartale ogłosimy jeden przetarg na oba odcinki trasy. Chcemy by pierwsze prace ruszyły jeszcze w tym roku. Drugi odcinek planujemy zakończyć w 2016 r., a trzeci, najtrudniejszy terenowo, będzie realizowany w latach 2017-18" - zapowiedział. Dodał, że oba odcinki obwodnicy zostały już pozytywnie ocenione w ramach RIT jako zadania ubiegające się o dofinansowanie unijne.
Projekt obwodnicy Płocka, której budowę rozpoczęto w 2014 r., obejmuje odcinek o łącznej długości ok. 6 km. Trasa docelowo połączy most przez Wisłę im. Solidarności z ul. Otolińską i Bielską, którędy biegnie droga krajowa nr 60 Kutno-Ciechanów oraz z zakładem głównym PKN Orlen, największym kompleksem rafineryjno-petrochemicznym w kraju.