Trwa ładowanie...
21-07-2009 14:57

Gorący temat: co zrobić, by nie przegrzać silnika?

Gorący temat: co zrobić, by nie przegrzać silnika?
d258bat
d258bat

Nadeszły letnie upały i nasze samochody mogą przysporzyć nam sporo problemów. Znowu widzimy stojące na poboczach samochody z uniesioną maską i buchającą parą. Na co zwrócić uwagę, by nasz pojazd nie odczuł zbyt mocno trudów letniej podróży? Z pewnością na układ chłodzenia.

(fot. PAP/Andrzej Grygiel )
Źródło: (fot. PAP/Andrzej Grygiel )

Układ chłodzenia ma za zadanie zapewnić najkorzystniejsze warunki pracy silnika w każdych warunkach pogodowych. Spalana zawsze powinna być optymalna mieszanka powietrza i paliwa w jednakowych warunkach termodynamicznych. Zapewnione jest wówczas minimalne spalanie i elastyczna praca. W miesiącach zimowych, kiedy temperatura otoczenia jest niska, układ chłodzenia dba o utrzymanie wyższej temperatury silnika. Przez długi czas wykorzystywany jest wówczas tzw. „mały obieg”: płyn chłodzący porusza się tylko w korpusie motoru, przez co nie następuje wychłodzenie cieczy.

W lecie natomiast, gdy wymagane jest obniżenie temperatury pracuje tzw. „duży obieg” i płyn przepływa przez blok silnika i jest wystudzany w chłodnicy. Jednak często w gorącym klimacie, podczas jazdy przy dużych obciążeniach (w górach, pojazd załadowany) temperatura osiąga maksimum i trzeba chwilę poczekać, by silnik ostygł. Zbyt wysoka temperatura silnika jest objawem wadliwej pracy układu chłodzenia. Dlatego warto pamiętać o kilku ważnych elementach:

Chłodnica

Zbudowana jest z zestawu rurek, połączonych z dwóch stron specjalnymi „wanienkami”. Płyn, przepływając między wanienkami jest chłodzony powietrzem, ale patrząc na chłodnicę nie widzimy rurek, tylko cienkie blaszki, umieszczone na całej powierzchni. Blaszki te „obudowując rurki” mają zwiększyć powierzchnię chłodzenia. Są one jednak bardzo delikatne i podatne na zabrudzenie, przez co zamiast ułatwić, mogą utrudniać chłodzenie. Dlatego przed dłuższym wyjazdem warto przepłukać z zewnątrz chłodnicę wodą. Zazwyczaj, czyszcząc ją wypłukujemy zabite owady, liście, zaschnięte błoto itd. – wszystko, co utrudnia przepływ powietrza. Pamiętajmy jednak, aby podczas tej czynności nie używać wody pod ciśnieniem. Zamiast udrożnić przepływ powietrza, możemy bowiem pozaginać blaszki i jeszcze bardziej go utrudnić.

(fot. PAP/Szymon Pulcyn)
Źródło: (fot. PAP/Szymon Pulcyn)

Pompa cieczy chłodzącej

Pompa w układzie chłodzenia ma za zadanie wymuszać przepływ cieczy. Jeżeli nasz samochód ma już kilka lat, a w lecie silnik się przegrzewa, warto ją wymienić. Wirnik pompy zmniejsza powierzchnię swoich łopatek na skutek kawitacji (mikropęcherzyki powietrza w cieczy, uderzające w wirnik). Na skutek tego zjawiska z biegiem czasu pompa staje się coraz mniej wydajna.

d258bat

Płyn chłodzący

Największym błędem jest opinia, że stan i jakość płynu chłodzącego musimy sprawdzać tylko przed sezonem zimowym. W zimie zależy nam, by nie zamarzał, ale w lecie musi zapewnić dobre chłodzenie. Ponieważ magistrala wodna w silniku nie jest idealnie czysta, po pewnym czasie płyn jest zabrudzony, przez co szybciej osiąga temperaturę wrzenia. Przed wakacyjną wyprawą warto więc wymienić go na nowy. Przed ponownym napełnieniem wskazane jest przepłukanie całego układu chłodzenia odpowiednimi środkami chemicznymi (dostępne w sklepach z akcesoriami motoryzacyjnymi). Zazwyczaj przepłukanie polega na spuszczeniu starego płynu, wlaniu wody ze środkiem chemicznym, pozostawieniu pracującego silnika do pełnego nagrzania (aż włączy się wentylator) i spuszczeniu zanieczyszczonej wody.

Kontrola i obsługa układu chłodzenia (poza wymianą pompy wodnej) to czynności tanie i możliwe do przeprowadzenia przez każdego użytkownika. Gdy sprawdzimy trzy najważniejsze punkty układu chłodzenia oraz stan gumowych przewodów (przetarte i sparciałe należy wymienić), samochód powinien zapewnić nam bezawaryjną i bezstresową podróż, nawet w gorącym klimacie.

BK

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj