Opona, która wyręczy kierowcę? Na tegorocznych targach w Genewie Goodyear przedstawił swoją wizję takiej opony, która może znaleźć zastosowanie w pojazdach autonomicznych wczesnych generacji. Koncepcyjna Intelligrip została wyposażona w zaawansowane czujniki, których głównym zadaniem będzie wspieranie systemów kontroli aut.
Wraz z pojawieniem się aut autonomicznych, pojawi się też zapotrzebowanie na informacje. Samochody będą je pobierać zewsząd: sygnały będą wysyłane przez inne pojazdy, kierowców, pieszych i inteligentne systemy miejskie. Goodyear przekonuje, że potrzebnym dostarczycielem informacji do komputera centralnego samochodu będzie również opona. Stąd koncepcja Intelligrip.
Dzięki zaawansowanym czujnikom i specjalnie zaprojektowanemu bieżnikowi, opona potrafi rozpoznać warunki drogowe, w tym nawierzchnię i warunki pogodowe. Wykorzystuje również zaawansowaną technologię aktywnego zużycia bieżnika, opartą na zaprojektowanym przez firmę systemie czujników monitorujących stan ogumienia i ciśnienia w oponach. Uzyskane w ten sposób wyniki umożliwiają analizę kondycji zarówno opon, jak i całego pojazdu. Inżynierowie opracowali specjalne algorytmy, uwzględniające czynniki takie jak ciśnienie powietrza i temperatura, aby lepiej oceniać stan opony, a poprzez to optymalizować autonomiczne systemy kontroli samochodu.
Czujniki monitorują nie tylko nawierzchnię i stan opon, lecz także komunikują się z centralnym komputerem pojazdu, co powinno przyczynić się zarówno do zwiększenia osiągów, jak i poprawy bezpieczeństwa. Gdy ogumienie wykryje mokrą lub śliską nawierzchnię, autonomiczne auto dostosuje prędkość do sytuacji na drodze. Ponadto system pomoże skrócić drogę hamowania, zapewni lepsze prowadzenie w zakrętach, większą stabilność, a nawet będzie wspierał działanie systemów zapobiegania kolizjom.
Oponiarski gigant współpracuje z wieloma producentami samochodów, aby dopasować opracowaną technologię do ich potrzeb i wymagań. Celem jest zapewnienie łączności z elektronicznymi systemami kontroli stabilności, systemami hamowania oraz kontroli zawieszenia. Z kolei mikrochip zastosowany w oponach Intelligrip powstał we współpracy z Huf, wiodącym producentem systemów odpowiadających m.in. za monitorowanie ciśnienia w ogumieniu lub badanie telemetrii, które są stosowane przez branżę motoryzacyjną na całym świecie.
MAK