Golf V z napędem na 4 koła
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1039/golfv-03.jpg',497,332) ) |
| --- | Nowe Golfy z najmocniejszymi silnikami wysokoprężnymi (TDI) o mocy 105 KM (77 kW) i 140 KM (103 kW) są teraz dostępne także ze stałym napędem na wszystkie koła. Nieco później w napęd 4MOTION będzie wyposażony także model z dwulitrowym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Napęd na cztery koła po raz pierwszy zastosowano w Volkswagenie Golfie w 1998 roku i od tego czasu sprzedano ponad 100.000 egzemplarzy tego legendarnego kompaktu w wersji 4x4 (przez Volkswagena oznaczonego „4motion”). 100 tys Golfów w ciągu 6 lat, to niezbyt dużo – co tłumaczyć można konserwatyzmem większości nabywców Golfa. Napęd 4x4 w samochodach osobowych to wciąż rozwiązania rzadkie i kojarzone niemal wyłącznie z potrzebami jazdy w terenie.
Najistotniejszym elementem napędu 4MOTION jest pracujące w kąpieli olejowej, międzyosiowe sprzęgło wielopłytkowe. Za pomocą zmiany wartości wywieranego ciśnienia można zmieniać przenoszony moment obrotowy, a tym samym regulować przenoszenie siły na tylne koła. Sprzęgło reguluje moment płynnie od zera do pełnego przenoszenia, co odpowiada rozdziałowi napędu 50:50 między przednie i tylne koła. Zależnie od siły tarcia możliwe jest przeniesienie na tylną oś nawet 100 procent momentu napędowego.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1039/golfv-04.jpg',497,332) ) |
| --- | Volkswagen promuje 4MOTION jako rozwiązanie przydatne przede wszystkim podczas jazdy po wilgotnej, oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni, choćby po autostradzie. 4MOTION optymalnie dostosowuje moment obrotowy silnika do warunków jazdy i rozdziela jego zmienną wartość na wszystkie koła, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo i przyjemność jazdy. Volkswagen na życzenie oferuje do Golfa także osłonę dolną jednostki napędowej, zabezpieczającą silnik i podłogę przed gałęziami i odbijającymi się kamieniami. Ponadto dostępny jest, pożądany szczególnie w Polsce, pakiet „Złe drogi” ze sztywniejszymi amortyzatorami i podwyższonym o 20 mm podwoziem. Golfa TDI z napędem na wszystkie koła można poznać z zewnątrz wyłącznie po napisie 4MOTION na tylnej klapie i po podwójnej rurze wydechowej.