GM zainwestuje w Polsce ponad 1 mld zł
Amerykański koncern General Motors poinformował o ulokowaniu produkcji silników wysokoprężnych nowej generacji o średniej pojemności w fabryce w Tychach. Inwestycja pochłonie ok. 250 mln euro. Produkcja ma ruszyć w 2017 r. - docelowo ma ich tam powstawać do 200 000 sztuk rocznie.
Rozpoczęcie produkcji czterocylindrowych jednostek diesla o pojemności 1,6 l, wykonanych w całości z aluminium, przewidywane jest na 2017 r. Inwestycja GM będzie największą w historii zakładu działającego na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jej zakres obejmować będzie budowę nowych obiektów i instalację nowej technologii produkcyjnej. Fabrykę będzie mogło opuszczać maksymalnie 200 000 silników rocznie.
- Cieszę się, że globalna firma GM, która zaufała Polsce, a Polska nie zawiodła się ufając GM-owi, dzisiaj kolejny raz kładzie tę wielką cegiełkę do tego, co tak szczególnie cenne i aktualne, reindustrializacji Europy - powiedział wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński.
Powierzchnia użytkowa budynków zwiększy się o 30 proc. W ramach rozbudowy powstaną obszar magazynowania produktów oraz nowe linie technologiczne i testowe. Dzięki temu możliwe będzie przekształcenie dotychczasowego procesu montażu w zakładzie na pełny proces produkcji. Budowa i instalacja nowego wyposażenia potrwa do 2016 r.
- Nowa rodzina wysokoprężnych jednostek napędowych stanowi istotny element naszej ofensywy silnikowej. Doceniamy dobrą jakość i wysoką wydajność naszego polskiego zakładu i z nadzieją czekamy na wdrożenie tego wyjątkowego projektu - powiedział Peter Thoma, wiceprezes GM Europe ds. produkcji Opel/Vauxhall.
Polskie fabryki GM zatrudniają łącznie 3500 osób, z czego ok. 3 tys. w fabryce samochodów w Gliwicach, a pozostałą część w Tychach. Aktualnie produkowane są tam samochody Opel Astra i Opel Cascada oraz silniki wysokoprężne o pojemności 1,7 l. Suma inwestycji General Motors w naszym kraju, łącznie z ogłoszonym projektem, przekracza 1 mld euro.
Pytany o kwestię nowych miejsc pracy w Tychach w związku z inwestycją, Thoma zaznaczył, że do 2017 r. jest jeszcze trochę czasu, aby zaplanować organizację produkcji i trudno dziś mówić o ewentualnym dodatkowym zatrudnieniu.
Źródło: Opel, PAP
ll/sj, moto.wp.pl