GM i Honda będą wspólnie pracować nad ogniwami paliwowymi
General Motors i Honda ogłosiły zawarcie długoterminowej umowy dotyczącej wspólnego opracowania systemu ogniw paliwowych nowej generacji oraz technologii przechowywania wodoru.
Współpraca ma potrwać do 2020 r. i przynieść obu firmom sukces poprzez dzielenie doświadczeń, ekonomię skali oraz wspólną strategię zaopatrzenia. GM i Honda chcą dodatkowo rozwinąć infrastrukturę stacji tankowania wodoru, co ma przynieść wzrost popularności aut z takim napędem. GM zajmuje pierwsze a Honda drugie miejsce pod względem liczby patentów dotyczących ogniw paliwowych w latach 2002 - 2012 (łącznie ponad 1 200).
- Jesteśmy przekonani, że to najlepszy sposób na rozwinięcie tej ważnej technologii, która może zmniejszyć uzależnienie od ropy naftowej - powiedział Dan Akerson, prezes GM. - Współpraca ma połączyć nasze doświadczenia. Dzięki niej zamierzamy stworzyć zaawansowany system, który będzie zarówno wydajny, jak i przystępny cenowo - dodał Takanobu Ito, prezydent Hondy.
W ramach realizowanego od 2007 r. programu testów drogowych Project Driveway, flota 119 samochodów GM zasilanych wodorem przejechała łącznie blisko 3 mln mil w rzeczywistych warunkach drogowych. Honda natomiast uruchomiła sprzedaż modelu FCX na zasadach leasingu w 2002 r., dostarczając w USA i Japonii 85 takich aut. FCX Clarity nowej generacji zdobył dodatkowo w 2009 r. nagrodę World Green Car. W 2015 r. japońska marka zamierza wprowadzić na rynek następcę FC.
Pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem pozyskiwanym z odnawialnych źródeł, takich jak wiatr czy biomasa. Wydzielają one jedynie parę wodną, zasięg wynosi nawet 640 km a tankowanie trwa tylko 3 minuty.
Źródło: Chevrolet
ll/moto.wp.pl