Gliwicka fabryka Opla rezygnuje z trzeciej zmiany!
Od pocz膮tku przysz艂ego roku za艂oga zatrudniaj膮cej blisko 3 tys. os贸b gliwickiej fabryki Opla b臋dzie pracowa膰 na dwie, zamiast - jak dot膮d - trzy zmiany. To efekt spadku sprzeda偶y samochod贸w w Europie i zmniejszenia produkcji.
Wojciech Oso艣 z biura prasowego General Motors podkre艣li艂, 偶e wprowadzane zmiany s艂u偶膮 temu, by dostosowa膰 produkcj臋 do popytu, a tak偶e by za艂oga w jak najmniejszym stopniu odczu艂a skutki kryzysu na rynku motoryzacyjnym.
_ Robimy wszystko, by ta sytuacja by艂a jak najmniej dotkliwa dla pracownik贸w. B臋dziemy chcieli, aby za艂oga w maksymalnym stopniu by艂a wykorzystana w systemie dwuzmianowym _- powiedzia艂 Oso艣, pytany o mo偶liwo艣膰 redukcji zatrudnienia w fabryce w zwi膮zku ze zmian膮 sposobu organizacji pracy.
Przyzna艂, 偶e zmiana mo偶e oznacza膰 rezygnacj臋 z niekt贸rych us艂ug firm zewn臋trznych. W贸wczas pracownicy Opla b臋d膮 wykonywa膰 prace dzi艣 zlecane kooperantom. Jednak szczeg贸艂y i zakres takich zmian nie s膮 na razie znane.
Oso艣 podkre艣li艂, 偶e wszystkie zmiany, a tak偶e tegoroczne przerwy produkcyjne w fabryce, zwi膮zane s膮 z konieczno艣ci膮 dostosowania wielko艣ci do malej膮cego popytu na samochody. Zapewni艂, 偶e firma dok艂ada wszelkich stara艅, by w zwi膮zku z t膮 sytuacj膮 nikt nie straci艂 pracy.
Kryzys na rynku spowodowa艂, 偶e do ko艅ca roku w gliwickiej fabryce zaplanowano jeszcze - po pierwszej, pa藕dziernikowej - kolejne przerwy w produkcji. W sumie post贸j potrwa prawdopodobnie 14 dni roboczych. W pa藕dzierniku fabryka nie produkowa艂a przez 15 dni.
Przy 艣redniej dziennej produkcji fabryki rz臋du 700-800 aut 艂膮czny ubytek zwi膮zany z brakiem produkcji przez blisko 30 dni to ponad 20 tys. pojazd贸w. Przedstawiciele fabryki nie podaj膮 jednak konkretnych liczb, obrazuj膮cych zmniejszenie produkcji.
Pierwsza z kilku planowanych przerw rozpocz臋艂a si臋 w poniedzia艂ek. Kolejne przewidziano w grudniu. Za艂oga otrzyma jednak 100 proc. wynagrodzenia. Produkcji nie b臋dzie te偶, tradycyjnie w okresie 艣wi膮teczno-noworocznym.
Do jesieni gliwicki zak艂ad znacz膮co nie odczuwa艂 spadku popytu - do ko艅ca pa藕dziernika, mimo przerwy produkcyjnej, jego produkcja by艂a o 4,5 proc. wi臋ksza, ni偶 w tym samym czasie ubieg艂ego roku. Po sierpniu wzrost wynosi艂 16 proc.
W ci膮gu dziesi臋ciu miesi臋cy 2008 r. z linii produkcyjnych zjecha艂o ponad 158,5 tys. aut, wobec 151,6 tys. w tym samym czasie 2007 r. Wszystko wskazuje na to, 偶e w ca艂ym 2008 roku produkcja nie przekroczy ubieg艂orocznego, rekordowego poziomu 187 tys. samochod贸w. Oko艂o 95 proc. produkcji trafia na eksport.
Obecnie w gliwickiej fabryce produkowane s膮 modele: Astra III sedan, Astra II Classic i Zafira. Zak艂ad nie jest jedyn膮 fabryk膮 Opla, kt贸ra w zwi膮zku ze spadkiem sprzeda偶y aut musia艂a ograniczy膰 produkcj臋. Sta艂o si臋 tak ju偶 m.in. w zak艂adach w Niemczech i Hiszpanii.
Wed艂ug informacji Ososia, w wielu krajach Europy Zachodniej nast膮pi艂y w trzecim kwartale tego roku znacz膮ce spadki sprzeda偶y nowych samochod贸w, np. w Hiszpanii (o 35 proc.), W艂oszech (12,7 proc.), Wielkiej Brytanii (18,5 proc.), Niemczech (2,6 proc.) Og贸艂em w trzecim kwartale sprzedano w Europie 10,6 proc. samochod贸w mniej ni偶 w tym samym czasie 2007 roku.
(PAP)