Trwa ładowanie...
08-04-2013 13:56

Gigantyczny silnik pod maską Camaro Z/28 2014

Gigantyczny silnik pod maską Camaro Z/28 2014Źródło: zdjęcie producenta
d6y8xdh
d6y8xdh

Wyścigowy, widlasty silnik V8 o pojemności 7 l napędza nowe Camaro Z/28 2014, czyli najbardziej sportową wersję w historii jego modeli. Jego moc szacowana jest na 500 KM.

Jednostkę połączono z 6-stopniową, manualną przekładnią TREMEC TR6060. Silnik Z/28 to motor LS7 zaadaptowana z modelu C6 Corvette Z06, który powstał z myślą o zmaganiach w Corvette Racing. Jego moment obrotowy wynosi 637 Nm, maksymalnie wkręcając się na 7 100 obr./min. LS7 to najmocniejsza spalinowa jednostka napędowa w historii General Motors, a w dniu premiery pod koniec 2005 r. była pierwszym silnikiem GM, który otrzymał certyfikat Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacji.

Jednostka jest składana ręcznie i powstała w oparciu o architekturę V8 IV generacji, znaną z 6,2-litrowej jednostki LS3 montowanej w Camaro SS. Kształt tulei cylindrowych dostosowano do większej średnicy cylindra (104,8 mm) o zoptymalizowanej geometrii. Zastosowano również układ smarowania z suchą miską olejową, który zapewnia efektywne smarowanie nawet przy przeciążeniach w zakrętach rzędu 1,05 G. Wewnętrzne komponenty układu tłokowego wykorzystują lekkie rozwiązania technologiczne - m. in. tytanowe korbowody oraz zawory wlotowe dla zwiększenia mocy i maksymalnej prędkości obrotowej silnika przy jednoczesnej redukcji jego masy własnej.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Tytanowe korbowody o masie 464 g to rozwiązanie zaczerpnięte z samochodów wyścigowych - tytan pozwala obniżyć masę własną tych elementów, zwiększyć zakres obrotów silnika oraz ograniczyć czas osiągania maksymalnych prędkości obrotowych przez jednostkę napędową. Pokrywy łożyska głównego oraz wał korbowy wykonano ze stali kutej.

d6y8xdh

Unikalny układ wydechowy posiada kolektory typu tri-Y, które powalają w pełni wykorzystać charakterystykę kolejności zapłonu widlastej ósemki. W lewym rzędzie cylindrów zastosowano wspólne odprowadzenie spalin dla cylindra pierwszego z piątym, a następnie trzeciego z siódmym, a w prawym rzędzie drugiego z czwartym i szóstego z ósmym. Po stronie każdego rzędu cylindrów po pierwszym rozwidleniu następuje drugie, dzięki czemu powstaje zjawisko pulsacyjnego rozdziału sąsiednich odpalających cylindrów przy zachowaniu ich optymalnego przedmuchu dla kolejności zapłonu 1-8-7-2-6-5-4-3. Rozbudowany układ wydechowy Dual Mode oraz masywne rury o średnicy 7,6 cm stanowią uzupełnienie tuningu kolektorów oraz wpływają na zmniejszenie oporów przepływu.

Średnie zużycie paliwa szacuje się na 15 l/100 km (trasa) oraz 24 l/100 km (miasto).

Źródło: Chevrolet

ll/moto.wp.pl

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj