Gigantyczny silnik pod maską Camaro Z/28 2014
Wyścigowy, widlasty silnik V8 o pojemności 7 l napędza nowe Camaro Z/28 2014, czyli najbardziej sportową wersję w historii jego modeli. Jego moc szacowana jest na 500 KM.
Jednostkę połączono z 6-stopniową, manualną przekładnią TREMEC TR6060. Silnik Z/28 to motor LS7 zaadaptowana z modelu C6 Corvette Z06, który powstał z myślą o zmaganiach w Corvette Racing. Jego moment obrotowy wynosi 637 Nm, maksymalnie wkręcając się na 7 100 obr./min. LS7 to najmocniejsza spalinowa jednostka napędowa w historii General Motors, a w dniu premiery pod koniec 2005 r. była pierwszym silnikiem GM, który otrzymał certyfikat Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacji.
Jednostka jest składana ręcznie i powstała w oparciu o architekturę V8 IV generacji, znaną z 6,2-litrowej jednostki LS3 montowanej w Camaro SS. Kształt tulei cylindrowych dostosowano do większej średnicy cylindra (104,8 mm) o zoptymalizowanej geometrii. Zastosowano również układ smarowania z suchą miską olejową, który zapewnia efektywne smarowanie nawet przy przeciążeniach w zakrętach rzędu 1,05 G. Wewnętrzne komponenty układu tłokowego wykorzystują lekkie rozwiązania technologiczne - m. in. tytanowe korbowody oraz zawory wlotowe dla zwiększenia mocy i maksymalnej prędkości obrotowej silnika przy jednoczesnej redukcji jego masy własnej.
Tytanowe korbowody o masie 464 g to rozwiązanie zaczerpnięte z samochodów wyścigowych - tytan pozwala obniżyć masę własną tych elementów, zwiększyć zakres obrotów silnika oraz ograniczyć czas osiągania maksymalnych prędkości obrotowych przez jednostkę napędową. Pokrywy łożyska głównego oraz wał korbowy wykonano ze stali kutej.
Unikalny układ wydechowy posiada kolektory typu tri-Y, które powalają w pełni wykorzystać charakterystykę kolejności zapłonu widlastej ósemki. W lewym rzędzie cylindrów zastosowano wspólne odprowadzenie spalin dla cylindra pierwszego z piątym, a następnie trzeciego z siódmym, a w prawym rzędzie drugiego z czwartym i szóstego z ósmym. Po stronie każdego rzędu cylindrów po pierwszym rozwidleniu następuje drugie, dzięki czemu powstaje zjawisko pulsacyjnego rozdziału sąsiednich odpalających cylindrów przy zachowaniu ich optymalnego przedmuchu dla kolejności zapłonu 1-8-7-2-6-5-4-3. Rozbudowany układ wydechowy Dual Mode oraz masywne rury o średnicy 7,6 cm stanowią uzupełnienie tuningu kolektorów oraz wpływają na zmniejszenie oporów przepływu.
Średnie zużycie paliwa szacuje się na 15 l/100 km (trasa) oraz 24 l/100 km (miasto).
Źródło: Chevrolet
ll/moto.wp.pl