Trwa ładowanie...
03-03-2011 16:55

Genewa 2011: Peugeot 308 - odmieniony

Genewa 2011: Peugeot 308 - odmienionyŹródło: WP.PL
dc9kssh
dc9kssh

Przy obecnym rozwoju techniki niemożliwe jest produkowanie samochodu przez 6-8 lat (cały okres produkcyjny) bez żadnych zmian. Dlatego też Peugeot 308, który swą premierę miał jesienią 2007 roku, na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie, pokazał swoje nowe oblicze.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Patrząc na nadwozie widzimy, że 308-ka "wydoroślała". Z młodzieńca o charakterystycznym buńczucznym wygładzie stała się pojazdem bardziej dystyngowanym i eleganckim. Wpływ na to mają przede wszystkim mniej agresywne linie uwypuklone przez stylistów w zarysie karoserii, jak np. przejście między płaszczyznami nadwozia, czy zmniejszenie powierzchni osłony chłodnicy.

Równocześnie zadbano także o to, aby samochód nie utracił charakteru "mocno przyklejonego do nawierzchni". Tutaj ponownie sięgnięto po umiejętności francuskich stylistów i od nowa zaprojektowano dolną część nadwozia. W rezultacie widzimy zderzak, który poszerza wizualnie model, a na linii bocznej znalazły się przetłoczenia dające efekt stabilnego osadzenia na kołach.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Jednakże te stylistyczne niuanse zobaczy jedynie ktoś, kto doskonale zna ten model. Dla przeciętnego widza cechą charakterystyczną odświeżonego Peugeota 308 będą zapewne nowe światła (z charakterystycznymi trzema cylindrami ukrytymi pod szybą) z tworzywa sztucznego i "wizytówka" modelu - diody LED umieszczone w zderzaku obok świateł przeciwmgielnych.

dc9kssh

Jednak podczas liftingu nie zmiany karoserii są najważniejsze. Te mają tylko wskazać klientom że jest to nowy (a raczej nowszy) model. Najważniejsze zmiany zachodzą jednak pod maską. Coraz większe wymagania odnośnie wprowadzanej powszechnie ekologii (w Polsce temat całkowicie obcy) sprawiły, że konstruktorzy Peugeot, w nowym 308 dokonali wielu małych zmian, które globalnie dały poważny przeskok w postrzeganiu modelu jako wersji ekologicznej.

Zmiany te to m.in. obniżenie masy o ok. 25 kg, wprowadzenie nowych kół z oponami o bardzo niskich oporach toczenia, zoptymalizowanie pracy alternatora i pracy układu wspomagania kierownicy (optymalizując sterowanie elektrycznej pompy wspomagania), obniżenie współczynnika oporu powietrza Cx do 0,28, oraz wprowadzenie technologii mikrohybrydowej e-HDi.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Ta ostatnia technologia została już wprowadzona w modelu 508. Jej innowacyjność polega na połączeniu dieslowskiego silnika 1.6 HDi, spełniającego normę Euro 5, z dwufunkcyjnym alternatorem, umożliwiającym wprowadzenie funkcji Stop/Start. System sterowania pracą alternatora (Volt Control) umożliwia odzyskiwanie energii w czasie hamowania i gromadzenie jej w akumulatorze hybrydowym.

dc9kssh

Zgromadzona energia używana jest przy rozruchu silnika (e-booster), co pozwala jednostce napędowej HDi uzyskać: spalanie niższe o 15 proc. w ruchu miejskim, niższą emisję CO2 w oficjalnych cyklach pomiarowych (w Polsce mało ważne), szybszy o połowę rozruch w porównaniu do układu Stop & Start, korzystającego tylko z rozrusznika, odłączanie silnika już od 20 km/h przy przekładni manualnej (8 km/h przy przekładni sterowanej elektronicznie).

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

W Peugeot 308 użyto dwufunkcyjnego alternatora drugiej generacji, mającego moc 2,2 kW i pozwalającego na wykonanie 600 tysięcy rozruchów silnika. System Stop & Start może zostać wyłączony przez kierowcę za pomocą przycisku umieszczonego na desce rozdzielczej.

Tak więc nowy 308 to nie tylko inne lampy i diody LED w formie bumerangu. To przede wszystkim dostosowanie się do coraz bardziej rygorystycznych wymogów odnośnie ekologii.

Bogusław Korzeniowski

mz

dc9kssh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dc9kssh
Więcej tematów