Genewa 2011: Citroen mierzy w górę
Polski wieszcz pisał "sięgaj gdzie wzrok nie sięga, łam czego rozum nie złamie", a patrząc na seryjny już model DS4, ma się wrażenie że właśnie wiersz Mickiewicza był mottem projektantów z Francji.
Linia modeli Citroena nosząca oznaczenie DS, podobnie jak pierwowzór z przed ponad 50 lat, wychodzi poza utarte schematy, wyróżniając się stylem, doskonałymi właściwościami jezdnymi i wyglądem. Auta czerpią z wartości różnych segmentów, dzięki czemu sylwetka najnowszego Citroena DS4, o dynamicznej linii, łączy walory wizualne z gabarytami i uniwersalnym charakterem samochodu kompaktowego.
Przy długości 4,27 m, szerokości 1,81 m i wysokości 1,53 m samochód gwarantuje uniwersalny i funkcjonalny charakter zamknięty w dynamicznej bryle coupé. O uniwersalności przemawiają m.in. 3 pełnowymiarowe miejsca z tyłu, idealnie wkomponowane w stylistykę auta, a także pojemny bagażnik i liczne schowki.
Ponadto styl z elegancko wkomponowanym logo marki w osłonę chłodnicy, dodatkowe logo DS na pokrywie silnika, neony świetlne, czy masywne koła - w opcji nawet 19 cali - wskazują, iż nie jest to tradycyjny kompakt. Wrażenie potęguje panoramiczna przednia szyba, zapewniająca kąt widoczności do góry wynoszący 45 stopni.
Już jeżdżąc modelem DS3 wiele osób zwracało uwagę na sportowy styl i przyczepność na zakrętach. Jak zapewnia producent, dobór charakterystyki zawieszenia DS4 jeszcze bardziej sprzyja dynamicznej jeździe, co z pewnością urzeknie klientów poszukujących mocnych wrażeń. Jérémie Maestracci, szef projektu CITROËNA DS4, powiedział - zależało nam na tym, aby kierowca miał wrażenie sterowania kołami dosłownie koniuszkami palców i znakomicie wyczuwał drogę.
Na razie nie było możliwości sprawdzić walorów jezdnych, możemy więc jedynie podać dane techniczne. Pojazd wyposażony jest w zawieszenie przednie typu pseudo-McPherson, zawieszenie tylne z odkształcalną belką i układ kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym działający w oparciu o zespół elektro-pompy. Zestrojenie zawieszenia dokonano, tak aby maksymalnie tłumić nierówności drogi, ale jednocześnie zapewnić jak najlepsze trzymanie się nawierzchni. Ponadto DS4 z największym silnikiem jest wyposażony w hamulce przednie zaopatrzone w wentylowane tarcze o rozmiarze 340 mm średnicy, co wskazuje iż nie tylko osiągnięcie prędkości, ale także pewność prowadzenia były priorytetem projektu.
Pojazd oferowany będzie z dwoma silnikami wysokoprężnymi HDi 110 KM i 160 KM, oraz z trzema motorami benzynowymi VTi 120 KM, THP 155 KM oraz THP 200 KM.
Znając zaangażowanie Citroena w sport samochodowy możemy przypuszczać, że DS4 będzie spełniał wszystkie stawiane mu wymagania,
Bogusław Korzeniowski
lop/