Genewa 2009: Mała, ale ostra - Alfa MiTo GTA
Na 79. Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie Alfa Romeo zaprezentowała ostrą wersję MiTo, czyli GTA Concept. Zaprojektowany z wykorzystaniem doświadczenia zdobytego przy modelach 8C Competizione i Spider, nowy Concept bazuje na filozofii ekskluzywnego „supersamochodu”.
Sportowe parametry trakcyjne uzyskano dzięki odpowiedniej proporcji mocy i masy. Nowy Concept łączy w sobie te same emocje, co prestiżowe włoskie samochody typu Gran Turismo. W Genewie publiczność może podziwiać model MiTo GTA Concept ustawiony na podium pokrytym specjalną żywicą, która odtwarza klimat charakterystyczny dla toru i wyścigów – ulubionego środowiska samochodów sportowych.
Jednym z najważniejszych rozdziałów sportowej w historii Alfa Romeo jest bez wątpienia ten napisany przez Giulia Sprint GTA. Wraz z tym samochodem narodziła się filozofia Gran Turismo Alleggerito (lekkiego samochodu sportowego), która umożliwiła przeróbkę modelu produkcyjnego w zwycięski prototyp wyścigowy. Stąd decyzja o wykorzystaniu komponentów z ultra lekkiego włókna węglowego: tylnego spoilera, dachu i owiewek lusterek – jak również o wykorzystaniu aluminium w układzie hamulcowym, zawieszeniu i niektórych częściach podwozia.
Nadwozie poddane zostało całkowitej rewizji, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu sztywności. To niezbędny element dla maksymalnej skuteczności zawieszenia oraz optymalizacji licznych komponentów wzmacniających.
Dieta pozwoliła nie tylko zmniejszyć masę, ale też obniżyć środek ciężkości, polepszając w ten sposób zwinność i precyzję prowadzenia samochodu. W tym samym celu opracowano specjalne wyposażenie pokładowe, zachowując elementy i systemy bezpośrednio związane ze sportowym przeznaczeniem samochodu.
Sercem modelu MiTo GTA Concept jest benzynowy silnik turbo o mocy 200 KM i pojemności 1,75 litra, zaprojektowany przez inżynierów Fiat Powertrain Technologies. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa i została wykonana w technologii dual VVT. Stąd osiągi, porównywalne z silnikiem o pojemności 3000 cm3, przy zachowaniu umiarkowanego zużycia paliwa, typowego dla 4-cylindrowej jednostki.
Dzięki spoilerom i owiewkom w MiTo GTA udało się obniżyć współczynnik oporu CX, a w związku z tym zwiększyć maksymalną prędkość i zredukować zużycie paliwa. Podwozie usztywniono, a zawieszenie obniżono o około 20 mm. Układ kierowniczy jest bardziej bezpośredni. Alfa Romeo opracowała też wspólnie z Magneti Marelli nowy system aktywnego zawieszenia, które współdziała z układem hamulcowym i kierowniczym, uzyskując najbardziej skuteczną kontrolę nad dynamiką pojazdu.
O skuteczne hamowanie dbają czterotłoczkowe zaciski i dyski „dual cast” od Brembo, wykonane z dwóch materiałów: żeliwa oraz aluminium, aby wraz z zaciskami mogły zapewnić znaczną redukcję masy (około 15 do 20% w porównaniu z tradycyjnymi tarczami hamulcowymi).