Genewa 2009: Lwy przyszłości
Francuski koncern Peugeot swoje stoisko na salonach zawsze prezentował jako przyjazne środowisku, podobnie było na ostatniej wystawie w Genewie. Zawsze była kaskada wody, zielone drzewa, czy samochody umieszczone na platformach, będących wyspami pośród małych luster wody. Tym razem jednak nie wystrój ekspozycji zwracał uwagę na ekologiczne aspekty koncernu, a aż trzy pojazdy hybrydowe.
Pierwszym był sportowy model RC HYbrid4. Ten atletyczny model jest powieleniem koncepcji Mercedesa CLS, czyli zabudowy 4-drzwiowej limuzyny ze ściętym dachem i mocno nachyloną szybą (coupe). Do napędu auta używane są 2 motory. Sinik spalinowy 1,6 THP o mocy 218 KM napędzający tylną oś i elektryczny o maksymalnej mocy 95 KM napędzający oś przednią. Możliwa jest oczywiście współpraca i wykorzystanie mocy 313 KM i momentu obrotowego 178 Nm na przednią i 280 Nm na tylną oś. Jednostki te pozwalają na osiągnięcie prędkości 295 km/h i przyspieszenia w czasie 4,4 sek.
Drugim był Prologue HYbrid 4 - hybrydowy crossover, z którego powstał model 3008, a który na drogi wyjedzie w roku 2011. Pojazd ma zastosowane dwa silniki: diesel 2,0 HDI 163 KM napędzający oś przednią i silnik elektryczny o mocy 37 KM napędzający oś tylną. Charakterystyczną cechą tego crossovera jest fakt, ze synchronizacja napędu przód/tył jest sterowana elektronicznie za pomocą technologii „by wire”. Taki system zapewnił wyeliminowanie w samochodzie tunelu środkowego, dzięki czemu podłoga z tyłu jest całkowicie płaska.
Trzecim z hybrydowych pojazdów był skuter. Stylistykę karoserii w której obudowano miejsca jadących zapożyczono od BMW C1. W przeciwieństwie do niego, jest to model trzykołowy, z dwoma kołami z przodu. Są one napędzane dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 3 KW każdy. Dodatkowo z tyłu umieszczono silnik 125 ccm o mocy 15 kW, stosowany już w najnowszym skuterze Satelis Compressor. Silniki elektryczne są zasilane z akumulatorów, które są automatycznie doładowywane podczas zmniejszania prędkości i hamowania. Skuter posiada także system Stop&Go, który dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa. Według danych producenta pojazd osiąga prędkość 110 km/h, przyspiesza 0-50 km/h w czasie 2,8 sek, a 0-100 km/h w czasie 11,2 sek. Ponadto średnie spalanie wynosi zaledwie 2 l/100 km, a przy małych prędkościach, do 10 km/h, używany jest tylko napęd elektryczny.
Bogusław Korzeniowski