Trwa ładowanie...
31-05-2011 16:48

Gdzie są najlepsze salony samochodowe?

Gdzie są najlepsze salony samochodowe?
d34k8wv
d34k8wv

Kupując samochód zwracamy uwagę na wiele czynników, takich jak cena, wyposażenie, czy spalanie. Choć te argumenty są najczęściej wymienianymi, to sposób w jaki zostaniemy obsłużeni w salonie samochodowym też ma kluczowe znaczenie. Sprzedawcy zależy, żeby jak najkorzystniej przedstawić ofertę, jednak nie zawsze jest tak miło i przyjemnie, jak powinno.

(fot. PAP/Jacek Bednarczyk)
Źródło: (fot. PAP/Jacek Bednarczyk)

Badania przeprowadzone w Europie na zlecenie International Service Check w europejskich salonach samochodowych pokazały, że na najlepszą obsługę możemy liczyć w koncernach Daimler, Toyota Motor Europe oraz Jaguar. Najlepszymi markami okazały się Seat, Mercedes oraz Toyota. A w Polsce? Na wyróżnienie zasłużyły marki: Volvo, BMW oraz Toyota, a także salony: Mercedesa w Sosnowcu, BMW w Lublinie oraz Seata w Olsztynie.

Dealerzy samochodowi powinni zabiegać o klienta wszelkimi możliwymi sposobami, szczególnie że jak pokazują dane z ostatnich lat - z każdym rokiem poziom sprzedaży nowych samochodów maleje. Dopiero w bieżącym roku nastąpiło niewielkie ożywienie w krajach Europy Środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria), które ominęło na razie Polskę i kraje Europy Zachodniej. Koncerny samochodowe nie dają jednak za wygraną: na ulicach, w gazetach, radio czy telewizji, na każdym kroku kuszą reklamami, promocjami, organizują dni otwarte i zachęcają do odwiedzenia punktów sprzedaży. Z założenia uznają, że w salonie na klienta czeka profesjonalna, wyszkolona, zaangażowana, nastawiona na sprzedaż obsługa, która z pewnością przekona go do zakupu. Czy rzeczywiście?

(fot. PAP/Butsenko Anton)
Źródło: (fot. PAP/Butsenko Anton)

Zadanie klientów testowych polegało na odwiedzeniu wskazanego salonu w poszukiwaniu nowego auta średniej klasy - małego, rodzinnego/kompaktowego. Aby wypaść wiarygodnie, przed wizytą musieli przygotować wstępną konfigurację auta, którym będą zainteresowani oraz podobną konfigurację modelu konkurencji. Podczas samej wizyty klienci poddawali ocenie wygląd zewnętrzny i wewnętrzny salonu, prezentację samochodów, zachowanie personelu oraz przede wszystkim to, co w badaniu najistotniejsze - jakość rozmowy przeprowadzonej z pracownikiem.

d34k8wv

Badanie polegało na odwiedzinach salonów wybranych marek przez różne osoby. Dla każdej marki wybrano po 3 salony na terenie danego kraju. W Polsce przebadano 20 marek, czyli 60 różnych salonów, w skali całej Europy było to 546 wizyt w 11 krajach. Badano ogólną prezencję oraz jakość obsługi w salonach z uwzględnieniem dodatkowych kategorii, jak wygląd zewnętrzny salonu lub sposób przedstawienia oferty przez jego pracowników. Nie bez znaczenia były też prywatne opinie, czyli dodatkowe uwagi i ocena wrażenia jakie pozostało po wizycie.

Najlepiej wypadł wygląd salonów. Ogólny wynik, jaki badane placówki osiągnęły w kategorii "Salon samochodowy" to 90,6 proc. wszystkich możliwych punktów. Klienci najlepiej ocenili podkategorię dotyczącą prezencji pracowników (95,3 proc.), a najsłabiej otoczenie zewnętrzne salonu - 87 proc. Ocenę w tej kategorii zaniżyło głównie kiepskie oznakowanie salonów(aż 44,9 proc. klientów miało uwagi krytyczne), ale też problem z miejscami parkingowymi (28 proc. osób miało tutaj zastrzeżenia). W tej kategorii w Polsce najwyższy wyniki osiągnęły salony Skody (97,8 proc.), Seata i Mazdy (95,6 proc.). Najsłabiej wypadły salony Forda (84,4 proc.).

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Najważniejsza kategoria badania wzięła pod uwagę kompleksowość obsługi. Klienci dokonywali oceny w następujących kategoriach: powitanie, zrozumienie potrzeb klienta, przedstawienie pisemnej oferty, jazda próbna, pożegnanie. Wynik osiągnięty przez wszystkie placówki w tej kategorii - 70,9 proc., skłania do ogólnego wniosku, że dealerzy mają nad czym pracować. Rezultat ten jest o niemal 20 p.p. niższy niż kategorii "prezentacyjnej", a jednak jest dużo bardziej istotny - ładny salon nie sprzeda samochodu bez odpowiedniej, uprzejmej, a przede wszystkim kompetentnej obsługi. Mało kto też będzie chciał kupować kota w worku, więc dostępność jazdy próbnej ma też duże znaczenie.

d34k8wv

Przyglądając się wynikom szczegółowym w poszczególnych podkategoriach można zauważyć, że pracownicy najlepiej radzili sobie ze zrozumieniem potrzeb klienta, choć i tak wynik nie był imponujący - 75,7 proc. Rozpoznając je, pracownicy w większości zadawali pytania otwarte (91,6 proc.). Ogólnie w kategorii "Zrozumienie potrzeb klienta" najlepiej w Europie wypadły salony Seata (94,2 proc.), a w Polsce BMW (97,1 proc.). Nad powyższymi elementami powinny popracować polskie salony Hondy, które osiągnęły tu najniższy wynik - 26,2 proc.

(fot. PAP/ Grzegorz Michałowski)
Źródło: (fot. PAP/ Grzegorz Michałowski)

Jak się prezentuje końcowa ocena? Nie jest źle, ale w wielu przypadkach jest też co poprawiać. Średnia ogólna ocena, jaką osiągnęły wszystkie badane salony to 76,4 proc. W Polsce najlepsze wyniki wśród marek zdobyły: Volvo (90,2 proc.), BMW (88,1 proc.) i Toyota (87,6 proc.). Natomiast jeśli chodzi o ocenę konkretnych salonów to pierwszą trójką w naszym kraju są: Mercedes w Sosnowcu (ul. Gottlieba Daimlera 1 - 100 proc.), BMW w Lublinie (ul. Zemborzycka 67 - 96,4 proc.) i Seat w Olsztynie (ul. Warszawska 117 C - 94,7 proc.).

sj

d34k8wv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d34k8wv
Więcej tematów