W ciągu mijającego roku kontrolerzy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzali jakość paliwa na stacjach. Zbadano próbki z prawie 1,8 tys. stacji paliw oraz z prawie 800 stacji LPG w całym kraju.
Niestety, na nic zdało się nagłaśnianie sprawy w mediach czy nakładanie kar na nieuczciwych właścicieli stacji i hurtowni. Okazuje się, że za nic mają oni również nas, swoich klientów. Poniżej publikujemy plik z listą wszystkich skontrolowanych stacji paliw i LPG.
Podczas kontroli stacji paliw inspektorzy zbadali próbki zarówno benzyny bezołowiowej, jak i oleju napędowego. W przypadku pierwszego rodzaju paliwa wykryto niedotrzymanie norm lotności benzyn, czyli składu frakcyjnego i prężności par. Okazuje się, że niespełnianie tych norm może prowadzić nie tylko do problemów z uruchomieniem silnika. Może to również prowadzić do niebezpieczeństwa zaburzenia pracy, a nawet nagłego unieruchomienia silnika.
Jeśli chodzi o olej napędowy, to najczęstszym uchybieniem była niewłaściwa temperatura zapłonu paliwa. Jeśli jest zbyt wysoka, to silnik gorzej pracuje i ma mniejszą moc i wydajność oraz znacznie gorszą jakość spalin. Jeśli jest zbyt niska, to grozi niekontrolowanym wybuchem. * TUTAJ ZOBACZYSZ LISTĘ STACJI PALIW TUTAJ ZOBACZYSZ LISTĘ STACJI LPG * Objaśnienia symboliki literowej w załączonych tabelach:
D - oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone
G - Gęstość w temp. 15 st. C
MON - Motorowa liczba oktanowa MON
RON - Badawcza liczba oktanowa RON
S - Zawartość siarki
Sf 100 - Skład frakcyjny do temp. 100 st. C odparowuje
Sf 150 - Skład frakcyjny do temp. 150 st. C odparowuje
Sf-250 - Skład frakcyjny do temp. 250 st. C odparowuje
Sf-350 - Skład frakcyjny do temp. 350 st. C odparowuje
Sf-70 - Skład frakcyjny do temp. 70 st. C odparowuje
Sf-95% - Skład frakcyjny 95 proc. (V/V) destyluje do temperatury
Sf-FBP - Temperatura końca destylacji
Sf-R - Pozostałość po destylacji
TZ - Temperatura zapłonu
VP - Prężność par, DVPE
E - przekroczona zawartość eterów,
O - przekroczona zawartość tlenu,
Me - przekroczona zawartość metanolu,
B - przekroczona zawartość benzenu.
Do tabeli z LPG
MON - motorowa liczba oktanowa MON,
DIEN - całkowita zawartość dienów (włączając 1,3-butadien),
SWR - siarkowodór,
S - całkowita zawartość siarki (po wprowadzeniu substancji zapachowej),
CU - badanie działania korodującego na miedzi (1 godzina w temperaturze 40 st. C),
ODP - R- pozostałość po odparowaniu,
WVP - względna prężność par w temperaturze 40 st. C,
TWVP- temperatura, w której względna prężność par jest mniejsza niż 150 kPa,
Woda - zawartość wody,
Zapach - zapach.
W tabelach, obok wyżej wymienionych symboli, podane są wyniki analiz parametrów wraz ze wskazaniem ich dopuszczalnych wartości