Gdańsk/ W środę mają powrócić tramwaje na Przeróbkę i Stogi
Po około półrocznej przerwie w środę rano ma zostać przywrócony ruch tramwajów na trasie ze Śródmieścia do dzielnic Przeróbka i Stogi w Gdańsku. Zakończył się pierwszy etap modernizacji linii. Wszystkie prace mają zakończyć się we wrześniu 2015 r.
Rzeczniczka prasowa Gdańskich Inwestycji Komunalnych realizujących inwestycję, Magdalena Skorupka-Kaczmarek poinformowała, że w Wigilię o godzinie 4.30 uruchomiony zostanie tramwaj od Długich Ogrodów, ulicami Siennicką i Lenartowicza do Pętli Stogi. W czasie remontu na tej trasie kursowała autobusowa komunikacja zastępcza. Oprócz odcinka torowiska na trasie Długie Ogrody-Lenartowicza gotowe są już dwa perony tramwajowe przy ulicach Głęboka i Żuławska. Trzeci przystanek przy Siennickiej i Lenartowicza jest na razie wykonany jako tymczasowy.
Rzeczniczka liczy, że na przełomie marca i kwietnia uda się przywrócić ruch pojazdów na moście Siennickim. Drogowcom na wiosnę pozostaną także prace na odcinku torowiska od Pętli Przeróbka do ul. Sucharskiego i wtedy od Pętli Przeróbka do Pętli Stogi ruch tramwajowy zostanie ponownie zamieniony na komunikację zastępczą.
Modernizacja trasy odbywa się w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap IIIC. Przetarg na prowadzenie prac wygrała spółka Budimex. Koszt modernizacji około 4,4 km trasy oraz m.in. pętli Przeróbka, wiaduktu drogowego przy ul. Siennickiej i mostu nad Martwą Wisłą to 65,6 mln zł. Projekt obejmuje też przebudowę fragmentów ulic Siennickiej i Lenartowicza wraz z przejściami dla pieszych, chodnikami, drogami rowerowymi, zatokami autobusowymi oraz budową wspólnego pasa dla autobusów i tramwajów. Przebudowywana jest też sieć trakcyjna i oświetlenie a miejscami także sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna. Przebudowa torowiska powoduje duże kłopoty komunikacyjne w tej części miasta. Zamknięty dla ruchu kołowego jest Most Siennicki.
Obecnie w Gdańsku trwa budowa nowej linii tramwajowej o długości 3,6 km, która połączy dzielnice Siedlce i Piecki Migowo. Przebiegać będzie ulicami Nowolipie i Rakoczego. Budowa ma się zakończyć we wrześniu 2015 r. Trwa budowa także odgałęzienia od trasy czyli ok. 800-metrowego odcinka wzdłuż ulicy Bulońskiej. Nowa linia tramwajowa będzie łączyć się też z powstającą PKM (Pomorską Koleją Metropolitalną. Władze miasta argumentują, że rozwój sieci tramwajowej ma przyczynić się m.in. do lepszego skomunikowania transportu publicznego i zwiększenia liczby pasażerów korzystających z PKM.
W południowych dzielnicach miasta, w których powstaje obecnie najwięcej osiedli mieszkaniowych w latach 2015-2020 będą budowane kolejne linie tramwajowe. Nowe trasy mają połączyć dzielnice z tzw. górnego tarasu z tzw. dolnym tarasem. Jednym z projektów ma być budowa tzw. linii Nowopolitechnicznej, czyli linii tramwajowej łączącej Wrzeszcz z górnym tarasem.
Gdańskie Inwestycje Komunalne podają, że w minionych kilku latach w ramach programu modernizacji gdańskich torowisk wyremontowano ponad 30 km linii tramwajowej w mieście, co stanowi ok. 30 proc. istniejących tras. Zbudowano ponad 7 km nowych tras tramwajowych (powstała np. linia tramwajowa Chełm-Świętokrzyska). Modernizacja i rozbudowa torowisk jest współfinansowana ze środków UE.