Trwa ładowanie...
d1n48ni
17-08-2015 15:12

Gdańsk/ Od września rewolucja w komunikacji publicznej

d1n48ni
d1n48ni

Od września w Gdańsku nastąpią rewolucyjne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej - ma ruszyć nowa linia tramwajowa na Piecki-Migowo i regularne kursowanie ma rozpocząć Pomorska Kolej Metropolitalna.

We wrześniu planowane jest oddanie do użytku nowej linii tramwajowej, która połączy śródmieście Gdańska z dzielnicą Piecki-Migowo. W tej części miasta mieszka co najmniej kilkadziesiąt tysięcy osób i w okolicy powstają nowe osiedla.

Nowa linia o dł. ok. 4,5 km z ośmioma przystankami powstała na odcinku od pętli Siedlce, wzdłuż ul. Kartuskiej, przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku Brętowo Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM), gdzie po raz pierwszy w Polsce zastosowano rozwiązanie umożliwiające przesiadkę z tramwaju do pociągu na tym samym peronie. Inwestycja obejmuje także odgałęzienie linii tramwajowej od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej. Planowy termin zakończenia budowy to 30 września. Także do tego dnia powinny być gotowe dojazdy do przystanków PKM (węzłów): Jasień, Brętowo i Kiełpinek.

Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzeczniczka spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (spółki w imieniu miasta prowadzącej inwestycję) zapowiedziała podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Gdańsku, że "jest bardzo duża szansa, że do końca sierpnia zakończą się wszystkie prace wykończeniowe i porządkowe i spółka otrzyma wszelkie pozwolenia na użytkowanie linii". Podała, że w poniedziałek do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego "wpływają dokumenty w sprawie uzyskania pozwolenia na użytkowanie, co praktycznie oznacza uruchomienie linii tramwajowej". Poinformowała, że "podobnie jest w przypadku przystanków do PKM".

d1n48ni

Wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak zwrócił uwagę, że oddanie do użytku nowej linii tramwajowej jest "spełnieniem marzenia po 40 latach od pierwszych planów o tramwaju na Piecki-Migowo". Podał, że nowa linia jest już trzecią linią tramwajową w Gdańsku oddaną do użytku po 2007 r., kiedy uruchomiono tramwaj na Chełm; w 2012 r. powstała linia na Łostowice. "Jest to element konsekwentnej polityki komunikacyjnej władz miasta w ostatnich latach; rozwijamy transport szynowy, proekologiczny, który jest sprawniejszy, zużywa mniej energii" - tłumaczył. Podano, że 85 proc. sieci tramwajowej w Gdańsku ma wydzielone torowiska, co oznacza, że tramwaje nie stoją w korkach.

Na nowej trasie kursować będą tramwaje linii 10 i 12. W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Piecek-Migowa będą kursować naprzemiennie co pięć minut, w pozostałych porach dnia co 10-15 minut.

Nową linię obsługiwać będzie pięć najnowocześniejszych w Polce tramwajów PESA Jazz Duo. Pojazdy kosztowały 54 mln zł, a zakup był współfinansowany ze środków UE. Całkowity koszt budowy linii tramwajowej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej to prawie 226 mln zł, z czego 122 mln zł to dofinansowanie z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Uruchomienie nowej linii tramwajowej spowoduje wiele zmian w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej w Gdańsku. Wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski poinformował podczas konferencji, że trasy wielu linii autobusowych zostaną zmienione, wydłużone lub skrócone. Trasy wielu linii np. z południowych dzielnic Gdańska mają być tak zmienione, aby umożliwić pasażerom dojazd do przystanków PKM.

d1n48ni

Grzelak nie wykluczył, że w przypadku zapotrzebowania mieszkańców np. na nowe połączenia czy zwiększenie częstotliwości kursowania na niektórych trasach możliwe będzie w przyszłości wprowadzenie zmian. Na razie nie będzie wspólnego biletu na PKM oraz na autobusy i tramwaje. Wiceprezydent wyjaśnił, że "trwają rozmowy i analizy na ten temat (); nie wiadomo jednak, czy i kiedy nastąpi integracja biletów".

1 września ma być oddana do użytku pasażerów Pomorska Kolej Metropolitalna, czyli ok. 18 km nowa linia łącząca Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Jest to największa inwestycja infrastrukturalna realizowana przez samorząd województwa pomorskiego.

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj