Gdańsk/Budowa mostu w Sobieszewie może się rozpocząć w 2016 roku
Pierwsze prace związane z budową mostu w Sobieszewie mogą się rozpocząć w przyszłym roku, a cały most może być gotowy za trzy lata. W sobotę został podpisany list intencyjny w sprawie współpracy przy pozyskaniu środków i budowie mostu na Martwej Wiśle.
List intencyjny w sprawie współpracy podpisali na Wyspie Sobieszewskiej (jest to dzielnica Gdańska) prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk i Wójt Gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak. W spotkaniu uczestniczył też wiceminister infrastruktury i rozwoju, Paweł Orłowski.
Obecnie ląd stały (teren należy do gminy Pruszcz Gdański) z wyspą Sobieszewską łączy most pontonowy na Martwej Wiśle w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501. Na przeprawie, która często jest zamykana (głównie z powodu podwyższonego lub obniżonego poziomu wody), obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/godz. O konieczności budowy nowej przeprawy mówi się od lat ale miasto nie ma pieniędzy na inwestycję.
Prezydent Paweł Adamowicz zapowiedział w sobotę, że kierowcy z nowego, zwodzonego mostu najprawdopodobniej będą mogli skorzystać w 2018 roku. Jego budowa ma kosztować ok. 80 mln zł. "O moście w Sobieszewie myślimy i rozmawiamy już od dawna. I przygotowujemy to, co już może być przygotowywane" - podał. Poinformował, że jest już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej wydane przez wojewodę pomorskiego i jest dokumentacja projektowa mostu zwodzonego. "Ostatnio pojawił się też nowy, niezwykle ważny wątek, czyli starania Polski i Gdańska o organizację Jamboree, czyli światowego zlotu skautów w 2023 roku. 40 tysięcy harcerzy z całego świata miałoby przyjechać właśnie na Wyspę Sobieszewską" - argumentował prezydent.
Wiceminister infrastruktury i rozwoju, Paweł Orłowski poinformował, że ministerstwo wydało pozytywną opinię rekomendującą dofinansowanie budowy mostu z rezerwy ogólnej, budżetowej; dofinansowanie pochodziłoby z części rezerwy dotyczącej inwestycji drogowych i mostowych realizowanych przez samorządy. "Jeśli więc samorządy złożą wniosek o dofinansowanie, to z tą rekomendacją mogą je uzyskać" - przekonywał.
Orłowski ocenił, że w 2016 roku, w pierwszym roku budowy przeprawy finansowanie byłoby możliwe na poziomie ok. 16-17 mln zł. Zaznaczył, że ostateczna kwota dofinansowania będzie znana po zakończeniu przyjmowania i rozpatrywania wniosków złożonych przez samorządy. Podał, że kwota całej rezerwy to ok. 330 mln zł. Dofinansowanie może stanowić 50 proc. wartości inwestycji. "Ostateczna kwota powinna być znana w lutym-marcu przyszłego roku bo wtedy taka rezerwa jest uruchamiana" - powiedział. Decyzję podejmie komisja wspólna rządu i samorządu.
Uzasadniał, że "jest to inwestycja o znaczeniu ponadlokalnym, wymagająca wsparcia krajowego". Przyznał, że dodatkowym argumentem za budową i dofinansowaniem inwestycji jest Jamboree, o organizację którego na Wyspie Sobieszewskiej Gdańsk się ubiega.
"Ale już dzisiaj z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że kończymy ten etap poszukiwania pieniędzy"- tłumaczył wiceminister. "Jesteśmy coraz bliżej mostu" - zapewnił.
Inwestycję miałyby współfinansować samorządy lokalne: Gdańska, województwa i Pruszcza Gdańskiego. Marszałek Pomorski Mieczysław Struk ocenił, że budowa mostu wpłynęłaby nie tylko na podniesienie jakości życia mieszkańców, ale pozwoliłaby też na lepsze wykorzystanie i podwyższenie potencjału turystycznego Wyspy. "Są tu świetne plaże, jest wiele pięknych, wyjątkowych miejsc; one dziś jeszcze wymagają pewnych nakładów pracy, ale Wyspa ma olbrzymi potencjał turystyczny" - argumentował.
Od 1973 roku na Wyspę Sobieszewską prowadzi most pontonowy. W 2013 roku został on wyremontowany i zmodernizowany ale nadal nie jest to wygodne rozwiązanie - ani dla mieszkańców, ani dla turystów. Budowa mostu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020, a prezydent Gdańska Paweł Adamowicz obiecał jego realizację w swoim programie wyborczym.