Trwa ładowanie...
wiadomości
16-07-2015 12:42

Funkcjonalność – najważniejszy trend motoryzacyjnego designu

Funkcjonalność – najważniejszy trend motoryzacyjnego designuŹródło: Materiały prasowe
d35tee5
d35tee5

Idealny samochód musi stanowić kombinację dwóch cech. Z jednej strony powinien wywoływać w swoim właścicielu cały szereg pozytywnych emocji, a z drugiej oferować mu jak największą funkcjonalność. Jakie auta mogą poszczycić się tym, że idealnie łączą w sobie te dwie cechy?

Firma badawcza GfK wraz z portalem AutoScout24 przeprowadziły ankietę wśród europejskich kierowców na temat wyglądu i funkcjonalności samochodów. W badaniu wzięło udział 8 800 kierowców w wieku 18-65 lat z Niemiec, Austrii, Belgii, Francji, Holandii, Włoch i Hiszpanii. Badanych pytano o kwestie związane z bezpieczeństwem, wzornictwem, oszczędnością paliwa oraz komfortem prowadzenia samochodów. Jedno z pytań dotyczyło designu i funkcjonalności. Większość motoryzacyjnych konsumentów w Europie stwierdziła, że wygląd auta ma duże znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych. Ale badanie wykazało też, że Europejczycy są bardzo pragmatyczni w kwestii podejścia do wartości użytkowych samochodu. Np. klienci z Niemiec w 57 proc. byli zgodni co do tego, że nowoczesny design nie powinien przekładać się na zwiększenie kosztów produkcji samochodów, a w efekcie na podwyżkę cen. Ponad połowa respondentów w Niemczech (53 proc.) była zdania, że nawet najbardziej wyszukane wzornictwo powinno ustępować pierwszeństwa technologii
jako sprawie priorytetowej. W odniesieniu do całej grupy ankietowanych odsetek ten wyniósł ponad 60 proc. Innymi słowy – Europejczycy chcą, by samochód przede wszystkim wygodnie się prowadziło, a w drugiej kolejności – by wyglądał ciekawie i nowocześnie.

Funkcjonalność przejawia się w zapewnieniu przez pojazd dobrej widoczności, w czytelnym rozmieszczeniu zegarów, wyświetlaczy i przycisków czy w zastosowaniu takich rozwiązań, które pozwalają na szybką i intuicyjną obsługę systemów pokładowych: od sterowania szybami aż po ustawianie parametrów pracy klimatyzacji za pomocą wielofunkcyjnego ekranu dotykowego.

Do motoryzacji coraz mocniej wkracza tzw. internet rzeczy (internet of things, IoT), który w skrócie można określić jako integrację różnych urządzeń z siecią, dzięki czemu mogą się one komunikować między sobą bez pośrednictwa człowieka. Za pomocą sensorów, czujników i mikroprocesorów samochód jest w stanie odbierać i przesyłać różnego rodzaju dane do sieci oraz pobierać je. Mogą to być np. informacje o korkach, pogodzie, remontach, stanie nawierzchni itp.

Oczywiście duża część komunikatów musi zostać także odebrana przez kierowcę. Jednym z najbardziej funkcjonalnych rozwiązań ułatwiających prowadzenie jest wyświetlanie informacji drogowych (jak prędkość czy informacje ułatwiające nawigację) na przedniej szybie, ponad kierownicą (takie rozwiązanie zastosowano m.in. w Citroënie C4 Cactus), dzięki czemu kierowca nie musi ani na sekundę odrywać oczu od drogi.

d35tee5

Coraz popularniejszą tendencją jest także wprowadzanie rozwiązań w jak największym stopniu eliminujących konieczność odrywania rąk od kierownicy. Coraz więcej samochodów wyposażonych jest w systemy operacyjne (takie same jak w komputerach). Łączność z internetem nie służy tylko rozrywce w czasie jazdy, ale ułatwia m.in. używanie nawigacji, znalezienie miejsca parkingowego czy korzystanie z zestawu głośnomówiącego. Firma Apple zapowiedziała wprowadzenie do samochodów nowej wersji systemu iOS, z którym użytkownik będzie komunikował się wyłącznie głosowo. Dzięki temu korzystanie z samochodowych zestawów audio czy DVD będzie odbywało się całkowicie bezdotykowo.

Funkcjonalność w parze z designem, czyli World Car Design of The Year

Grono prawdziwych motoryzacyjnych znawców (dziennikarze motoryzacyjni – Masatsugu Arimoto z Japonii, Silvia Baruffaldi z Włoch, Gernot Bracht z Niemiec, Sam Livingstone (Royal College of Art.) z Wielkiej Brytanii oraz Tom Matano z USA reprezentujący też Akademię Sztuk Pięknych z San Francisco) za najlepiej zaprojektowany samochód 2015 roku uznało Citroëna C4 Cactus. W komunikacie po ogłoszeniu zwycięzcy jury odwołało się do niezwykłego połączenia designu i funkcjonalności we francuskim aucie.

Dla niejednego kierowcy najważniejsze jest jednak to, że zwycięzcą tak prestiżowego konkursu może zostać samochód nie tylko z najwyższej półki cenowej. Design motoryzacyjny idzie zatem nie tylko w stronę wygody i użyteczności, ale także możliwości finansowych średnio zarabiającego mieszkańca Europy. To cieszy. Przyjrzyjmy się, czym charakteryzują się zwycięzcy konkursu z ostatnich trzech lat.

World Car Design of The Year 2015: Citroën C4 Cactus

Cactus łamie proste wyobrażenia o samochodzie kompaktowym. Po pierwsze trudno go zaszufladkować pod względem nadwozia, dlatego pojazd klasyfikowany jest jako crossover. Po drugie, w wyglądzie samochodu znalazła się duża dawka oryginalności i szaleństwa, przez co w segmencie crossoverów pojawił się pojazd, który zdecydowanie wyróżnia się na tle reszty.

d35tee5

Masywna i opływowa sylwetka C4 Cactus wyposażona została w wąskie pasmo reflektorów przednich, a logo firmy wygląda tak, jakby je wygrawerowano w karoserii. Najbardziej charakterystycznym elementem nadwozia C4 Cactus są panele airbump, wykonane z termoplastycznego poliuretanu, który kryje w sobie mikrokapsułki z powietrzem. Panele zamontowane są po bokach auta i z przodu, gdzie ukryto w nich główne reflektory. Panele nadają samochodowi nie tylko niesamowity wygląd, ale zapewniają także większe bezpieczeństwo, chroniąc przed skutkami otarć i niewielkich kolizji. Skoro zabezpiecza się smartfony przed zniszczeniem, to dlaczego nie zabezpieczyć samochodu? Taka myśl przyświecała głównemu projektantowi tego auta.

Jest i wiele innych, oryginalnych rozwiązań, które mają wpływ na funkcjonalność samochodu. Airbag pasażera zamontowano w podsufitce, dzięki czemu udało się znaleźć miejsce na dodatkowy, duży schowek. Wielofunkcyjne wyświetlacze zastąpiły tradycyjne wskaźniki, a wygodny ekran z łatwością obsługi typowego smartfona służy do intuicyjnego sterowania systemami na wyposażeniu auta. Podwyższony prześwit przydaje się i w mieście, i poza nim, na drogach gorszej jakości. Wygląd samochodu można personalizować – dostępnych jest ponad dwadzieścia oryginalnych kolorów, wiele dodatków; same panele airbump produkowane są w czterech kolorach. Samochód napędzany jest silnikami benzynowymi z rodziny PureTech lub wysokoprężnymi z rodziny HDI.

World Car Design of The Year 2014: BMW i3

BMW i3 reprezentuje miejski segment A. Pojazd ma futurystyczny wygląd, który podkreśla niesamowicie poprowadzona linia bocznych okien. Mają one standardowy rozmiar i wygląd tylko przy przednich drzwiach, dalej linia faluje i najpierw opada ku dołowi, a potem zwęża się do góry. Pojazd jest wąski i wysoki; jego sylwetka przypomina typowego, miejskiego minivana. Auto posiada oryginalnie, przeciwstawnie otwierane drzwi boczne. Charakterystyczne dla i3 są wysokie zderzaki oraz oryginalnie zaprojektowane reflektory. Producent pozostawił tylko standardowe dla BMW „nerki” chłodnicy. Niepowtarzalne jest także minimalistyczne wnętrze samochodu, z dwoma dużymi ekranami (mniejszy zamiast deski rozdzielczej, większy na środku panelu przedniego) w miejsce typowych wskaźników.

d35tee5

World Car Design of The Year 2013: Jaguar F-Type

Zwycięzca z 2013 roku raczej nie nadaje się do roli auta rodzinnego. To dwuosobowe, sportowe coupé albo roadster. Mamy tu wszystko, co powinno być w aucie sportowym: wielki wlot powietrza z logo producenta, duże, pionowe reflektory przednie, bardzo niski prześwit, brak zderzaków, wygodne sportowe fotele, luksusowe wyposażenie dwuosobowej kabiny i najważniejsze, czyli silnik. Tutaj może nim być trzylitrowy V6 o mocy 340 lub 380 KM albo większy, pięciolitrowy V8 o mocy 495 KM lub 575 KM.

F-Type nie jest ani szczególnie oryginalny, ani przełomowy pod jakimkolwiek względem. Jest po prostu klasycznie pięknym samochodem sportowym i to właśnie zostało docenione.

d35tee5

Oryginalność i funkcjonalność – to jest to!

Globalizacja sprawia, że wiele aut przeznaczonych dla przeciętnego odbiorcy traci swoją oryginalność pod względem wyglądu oraz mechaniczną „duszę” za sprawą wykorzystywania tych samych elementów do wielu różnych modeli. Cieszy zatem to, że tacy producenci jak Citroën, zresztą nie po raz pierwszy w historii, tworzą auta niepowtarzalne i oryginalne, a w dodatku przeznaczone dla „zwykłego” użytkownika. Firmom produkującym dla odbiorcy elitarnego, takim jak Jaguar czy Range Rover, jest znacznie łatwiej stworzyć niebanalny samochód.

Cieszyć można się także z funkcjonalności aut, bez względu na ich cenę i klasę. Łatwiejsze sterowanie, większa ergonomia, mniej przycisków i pokręteł, więcej wygody na co dzień – to wszystko sprawia, że samochody są po prostu bardziej przyjazne dla użytkownika.

d35tee5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d35tee5
Więcej tematów