Polska nie ma niestety długiej i pięknej tradycji startów w wyścigach samochodowych. Niewykluczone jednak, że w przyszłości to się zmieni. Zespół studentów Politechniki Warszawskiej buduje bolid, który będzie ścigał się na legendarnym torze Formuły 1.
Formuła Student to seria wyścigów organizowanych w Wielkiej Brytanii, w ramach której współzawodniczą ze sobą zespoły złożone wyłącznie z adeptów wyższych uczelni. By studenci mogli wziąć w nich udział, ograniczono dopuszczalne parametry bolidów, a co za tym idzie budżety wystarczające do wzięcia udziału w imprezie. Zespoły są oceniane według kilku kryteriów. Poza czasami osiągniętymi na torze liczy się także innowacyjność projektu oraz koszt, jaki został poniesiony przez twórców.
Polski zespół o nazwie WhiteEagle Racing wystąpi w tych zawodach w kategorii Class 1, w której ścigają się spalinowe bolidy wyposażone w czterosuwowe silniki o maksymalnej pojemności 0.61 l. Tworzony w Warszawie pojazd ma konstrukcję ramy z elementów aluminiowych i stalowych, samodzielnie zaprojektowane zwrotnice, wahacze łączące włókno węglowe z elementami aluminiowymi oraz samodzielnie zaprojektowany i wykonany układ dolotowy. Sercem bolidu będzie jednocylindrowy silnik z motocykla enduro BMW G 450 X. W wersji dopuszczonej do ruchu może on pochwalić się mocą 41 KM. W pojeździe, którego waga ma ograniczać się do 180 kg, jednostka napędowa ma pozwalać na osiągnięcie prędkości maksymalnej równej 140 km/h oraz przyspieszenie do „setki” w czasie krótszym niż 4,5 s.
Finał Formuły Student 2012 odbędzie się w lipcu na legendarnym torze Silverstone. W skład zespołu WhiteEagle Racing wchodzą m.in.: Piotr Baraniak, Wojciech Fudała, Sebastian Bąk, Bartosz Łączyński, Piotr Kardas i Karol Serowiec.
tb/