Formuła 1 sprzedana za 8 miliardów dolarów
Królowa wyścigów samochodowych i największy motoryzacyjny cyrk świata, czyli Formuła 1 zmieniła właściciela. Od inwestorów kierowanych przez grupę kapitałową CVC Capital Partners za kwotę niemal 8 mld USD kupiło ją amerykańskie konsorcjum mediowe Liberty Media Corporation.
Kwota transakcji jest przybliżona, bowiem zawierają się w niej także dotychczasowe zobowiązania F1, sięgające niemal połowy uzgodnionej ceny. Dotychczasowy właściciel pakietu kontrolnego, fundusz CVC Capital Partners, poinformował, że koncern mediowy otrzyma na razie początkowy udział w wysokości 18,7 proc., natomiast reszta umowy transakcyjnej ma być dopełniona do pierwszego kwartału 2017.
Zapewne wielu zadaje sobie pytanie, co z guru F1 - Berniem Ecclestonem, który rządzi tymi zawodami od niemal 40 lat. Liczący na to, że 85-letni Brytyjczyk odejdzie na zasłużoną emeryturę, niestety jeszcze muszą poczekać. Ecclestone otrzymał, a w zasadzie zapewnił sobie posadę dyrektora zarządzającego F1.
Zmiana nastąpiła oczywiście na stanowisku prezesa zarządu. Nowy, którym został Chase Carey, były wiceszef wytwórni filmowej 21st Century Fox, już na wstępie zapowiedział, że przeniesie Formułę 1 „na kolejny poziom”. F1 od lat ma problem ze swym wizerunkiem i oglądalnością na rynku amerykańskim, gdzie w tej dziedzinie królują takie serie jak NASCAR czy Indy. Nowy właściciel może być siłą sprawczą, która to zmieni.
Powstała w 1990 r. Liberty Media z Kolorado to spółka należąca do 75-letniego Johna Malone’a, zajmująca się przede wszystkim realizacją przekazu telewizyjnego, produkcją programów telewizyjnych, filmów oraz marketingiem sportowym. W swym portfolio ma m.in. baseballową drużynę Atlanta Braves, rozgłośnię radiową Sirius XM oraz udziały w Formule E, która organizuje wyścigi bolidów elektrycznych.
Formuła 1 to najważniejsza na świecie seria wyścigów jednomiejscowych samochodów, organizowana obecnie pod patronatem federacji FIA. Pierwsze Grand Prix odbyło się w 1950 r., ale regularny cykl zawodów organizowany jest od 1983 r. Obecnie każde zawody ogląda średnio 400 mln widzów na całym świecie.
Borys Czyżewski/WP Moto