Trwa ładowanie...
07-08-2006 18:56

Formuła 1: Kubica nie był pierwszy

Formuła 1: Kubica nie był pierwszyŹródło: PAP
d2xqs7l
d2xqs7l

Robert Kubica nie był pierwszym kierowcą Formuły 1 zdyskwalifikowanym w wyniku stwierdzenia niedowagi bolidu. W sezonie 2005 za podobne przewinienie zespół BAR został zdyskwalifikowany po GP San Marino i wykluczony z dwóch kolejnych wyścigów Grand Prix - w Hiszpanii i Monaco.

Robert Kubica (BMW Sauber) w swym niedzielnym debiucie w Formule 1 osiągnął metę wyścigu o Grand Prix Węgier na siódmym miejscu. Pomiar bolidu po wyścigu wykazał jednak, że jest on o dwa kilogramy lżejszy niż nakazuje norma. Przepisy Formuły 1 stanowią, że po wyścigu, z opróżnionym bakiem, łączna waga bolidu wraz z kierowcą musi wynosić minimum 600 kilogramów. Bolid Kubicy ważył 598 kilogramów, co stwierdził podczas pomiarów delegat techniczny FIA Jo Bauer, i Polak został zdyskwalifikowany.

"Powodem niedowagi było większe niż się spodziewaliśmy zużycie opon, które były eksploatowane przez 51 okrążeń. Badania nie pozostawiają wątpliwości i musimy zaakceptować dyskwalifikację Kubicy" - wyjaśnił dyrektor techniczny BMW Sauber Willy Rampf dodając, że FIA nie zarzuca zespołowi celowego działania.

W nieco innych okolicznościach doszło przed rokiem do dyskwalifikacji i ukarania zespołu BAR (British American Racing). Po zakończeniu wyścigu w San Marino w 2005 r okazało się, że samochód Jamesa Buttona, z pustym zbiornikiem paliwa, był znacznie lżejszy od regulaminowego limitu (600 kilogramów) - ważył tylko 594,6 kg.

d2xqs7l

Bolid Buttona był dwukrotnie ważony po wyścigu. Bez paliwa był za lekki, ale wcześniej, z resztkami paliwa w dodatkowym zbiorniku, ważył po wyścigu 606,1 kg.

Przedstawiciele BAR twierdzili, że nie złamali regulaminu montując dodatkowy zbiornik bowiem był o tym poinformowany delegat techniczny FIA, Jo Bauer. Zespół sędziów sportowych, po sześciogodzinnej naradzie, podjął decyzję o utrzymaniu w mocy wyników GP San Marino i odstąpieniu od ukarania zespołu BAR. Za dyskwalifikacją opowiedziała się natomiast Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), która zażądała wykluczenia zespołu BAR z mistrzostw świata na rok oraz grzywny w wysokości 1,3 mln dolarów.

Ostateczną decyzję podjął Trybunał Odwoławczy Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), który zadecydował o dyskwalifikacji Buttona i wykluczeniu BAR ze startu w dwóch kolejnych eliminacjach samochodowych mistrzostw świata Formuły 1.

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj