Formuła 1: Kubica nie był pierwszy
Robert Kubica nie był pierwszym kierowcą Formuły 1 zdyskwalifikowanym w wyniku stwierdzenia niedowagi bolidu. W sezonie 2005 za podobne przewinienie zespół BAR został zdyskwalifikowany po GP San Marino i wykluczony z dwóch kolejnych wyścigów Grand Prix - w Hiszpanii i Monaco.
Robert Kubica (BMW Sauber) w swym niedzielnym debiucie w Formule 1 osiągnął metę wyścigu o Grand Prix Węgier na siódmym miejscu. Pomiar bolidu po wyścigu wykazał jednak, że jest on o dwa kilogramy lżejszy niż nakazuje norma. Przepisy Formuły 1 stanowią, że po wyścigu, z opróżnionym bakiem, łączna waga bolidu wraz z kierowcą musi wynosić minimum 600 kilogramów. Bolid Kubicy ważył 598 kilogramów, co stwierdził podczas pomiarów delegat techniczny FIA Jo Bauer, i Polak został zdyskwalifikowany.
"Powodem niedowagi było większe niż się spodziewaliśmy zużycie opon, które były eksploatowane przez 51 okrążeń. Badania nie pozostawiają wątpliwości i musimy zaakceptować dyskwalifikację Kubicy" - wyjaśnił dyrektor techniczny BMW Sauber Willy Rampf dodając, że FIA nie zarzuca zespołowi celowego działania.
W nieco innych okolicznościach doszło przed rokiem do dyskwalifikacji i ukarania zespołu BAR (British American Racing). Po zakończeniu wyścigu w San Marino w 2005 r okazało się, że samochód Jamesa Buttona, z pustym zbiornikiem paliwa, był znacznie lżejszy od regulaminowego limitu (600 kilogramów) - ważył tylko 594,6 kg.
Bolid Buttona był dwukrotnie ważony po wyścigu. Bez paliwa był za lekki, ale wcześniej, z resztkami paliwa w dodatkowym zbiorniku, ważył po wyścigu 606,1 kg.
Przedstawiciele BAR twierdzili, że nie złamali regulaminu montując dodatkowy zbiornik bowiem był o tym poinformowany delegat techniczny FIA, Jo Bauer. Zespół sędziów sportowych, po sześciogodzinnej naradzie, podjął decyzję o utrzymaniu w mocy wyników GP San Marino i odstąpieniu od ukarania zespołu BAR. Za dyskwalifikacją opowiedziała się natomiast Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), która zażądała wykluczenia zespołu BAR z mistrzostw świata na rok oraz grzywny w wysokości 1,3 mln dolarów.
Ostateczną decyzję podjął Trybunał Odwoławczy Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), który zadecydował o dyskwalifikacji Buttona i wykluczeniu BAR ze startu w dwóch kolejnych eliminacjach samochodowych mistrzostw świata Formuły 1.