FORD Thunderbird XI
Lata produkcji | 2002 - 2005 |
Dostępne wersje nadwoziowe | coupe; kabriolet |
Silniki | 3.9 i V8 32V (252KM) |
Skrzynie biegów | automatyczna |
Rozstaw osi (mm) | 2723 |
Długość (mm) | 4732 |
Szerokość (mm) | 1829 |
Wysokość (mm) | 1323 |
Marki | |
Model |
Ford Thunderbied XI-generacji, to samochód osobowy, zaliczany do segmentu aut luksusowych. Zadebiutował w 2002 roku, jako następca dziesiątej generacji Thunderbirda. Występował w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 2-drzwiowe coupe oraz 2-drzwiowy kabriolet. Po kilkuletniej przerwie, Ford zaprezentował całkowicie na nowo określoną wersję, odnoszącą się do historycznych generacji, szczególnie pierwszej odsłony Thunderbirda z lat 50-tych XX wieku. Otrzymał kształty retro, z nowoczesnymi elementami dekoracyjnymi. Technologicznie bazował na rozwiązaniach platformy DEW98, którą dzieli między innymi z takimi autami koncernu jak: Lincoln LS czy Jaguar S-Type. O ile nadwozie było bardzo pozytywnie przyjęte przez branżę, o tyle wnętrze nie było już tak bardzo wyjątkowe, a wyglądem i wyposażeniem dzieliło się z modelem Lincoln LS. Pod maską montowano silnik Jaguara AJ-30 3.9 L DOHC V8 o mocy 252 KM, później, od 2003 roku zamieniono go na jednostkę AJ-35 oferującą już 280 KM. Niestety, pomimo bardzo oryginalnego i
atrakcyjnego wyglądu, sprzedaż Thunderbirda z każdym kolejnym rokiem spadała. W 2002 roku swoich klientów znalazło 31,121 egzemplarzy, a w ostatnim roku produkcji, było to już tylko 9,220 sztuk. Łącznie wyprodukowano 67,518 Thunderbirdów XI-generacji. Ford nie zdecydował się na następcę i w ten sposób legendarna nazwa zniknęła z rynku.