Ford Ka kończy swoją przygodę w Tychach. Ostatnie auta zjadą z taśmy w kwietniu.
Wiosną nastąpi zakończenie produkcji Forda Ka w fabryce samochodów w Tychach - podali przedstawiciele spółki Ford Polska. W ciągu niespełna ośmiu ostatnich lat, w Polsce powstało ok. pół miliona aut tego modelu. Fabryka należąca do spółki Fiat Chrysler Automobiles nie planuje redukcji załogi w związku z zatrzymaniem produkcji małego Forda.
Produkcja Forda Ka w zakładzie FCA (wówczas Fiat Auto Poland) w Tychach ruszyła jesienią 2008 r. na mocy porozumienia dwóch koncernów motoryzacyjnych: Fiata i Forda. Samochód był wytwarzany na tej samej linii produkcyjnej, co modele koncernu FCA i współdzieli platformę produkcyjną z modelami Fiat Panda i 500.
O tym, że 2016 r. będzie ostatnim rokiem wytwarzania Forda w Tychach, przedstawiciele fabryki informowali już w ubiegłym roku, jednak nieznany był dokładny termin zakończenia produkcji. W czwartek szef działu PR Ford Polska Mariusz Jasiński poinformował, że koniec produkcji Forda KA w fabryce w Tychach nastąpi w kwietniu tego roku.
Rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar zapewnił, że w związku z zaprzestaniem produkcji Forda zakład nie planuje zmniejszenia blisko 3,3-tysięcznej załogi, licząc na stabilny popyt na inne wytwarzane w Tychach modele: Fiata 500, Lancię Ypsilon i Abartha 500.
- Kluczowe jest zapotrzebowanie na nasze samochody na zagranicznych rynkach. Dziś, w oparciu o płynące z tych rynków sygnały oraz szacunki, zakładamy, że nie będzie redukcji zatrudnienia w związku z zaprzestaniem produkcji Forda Ka - powiedział Cieślar.
W ubiegłym roku z linii produkcyjnej w Tychach zjechało 48,9 tys. egzemplarzy Forda Ka. To niewiele ponad 16 proc. całej ubiegłorocznej produkcji fabryki (302,6 tys. aut). Była to najniższa roczna produkcja Forda Ka w ciągu minionych siedmiu lat.
Produkcja nowego Forda Ka, który zastąpił obecny na rynku od 12 lat pierwowzór, ruszyła w Tychach jesienią 2008 r. - od września do końca tamtego roku powstało ok. 19 tys. egzemplarzy tego auta; w 2009 r. osiągnięto rekordową roczną produkcję ponad 112,8 tys. aut. Rok później było to 92,9 tys. egzemplarzy, a w 2011 roku - 67,2 tys. W trzech kolejnych latach rocznie wytwarzano między 51,6 a blisko 55 tys. sztuk.
W 2008 r. przedstawiciele Forda informowali, że koncern zainwestował w to przedsięwzięcie 210 mln euro. Fabryka w Tychach zwiększyła wówczas zatrudnienie, przygotowała też nową powierzchnię produkcyjną, w tym spawalnię, lakiernię i halę montażu. Swój udział we wzrośnie zatrudnienia w Tychach Ford oceniał wówczas na ok. tysiąc osób. Okres "życia produktu" szacowano wtedy na ok. 10 lat.
Poprzedni, produkowany od 1996 roku, model Forda Ka cieszył się dużą popularnością nabywców i został uznany za ikonę stylu. Sprzedano go w tym czasie ponad 1,4 mln egzemplarzy.
Ford zapowiedział już kontynuację tego modelu. Auto będzie jednak konstrukcją budżetową, przeznaczoną na rynki globalne, ze szczególnym uwzględnieniem Ameryki Łacińskiej. Studyjną wersję modelu zaprezentowano już niemal 3 lata temu pod nazwą "Ka Concept". To pięciodrzwiowy hatchback, plasujący się w gamie nieco poniżej Fiesty. W planach jest także wersja sedan tego auta. Na rynku ma pojawić się jeszcze przed końcem bieżącego roku, ale nie podano który z zakładów koncernu zajmie się jego wytwarzaniem.
PAP/BC