Ford FOCUS - wrzesień 1998
Ford FOCUS, Auto Moto Market, nr 8 (134) wrzesień 1998, str. 18
Światowa premiera nowego Forda Focus odbyła się podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Focus został zaprojektowany w sposób, który ma zmienić oczekiwania klientów związane z samochodami tej klasy, przede wszystkim poprzez odpowiednie połączenie ciekawej stylistyki, niezłej dynamiki oraz uniwersalności. Wśród dominujących akcentów stylistycznych nadwozia wyróżniają się długie, "rozciągnięte" łuki pozbawione linii pionowych, oryginalny kształt reflektorów sięgających aż do błotników, wysoko umieszczone światła tylne oraz niezwykle charakterystyczny wygląd tyłu nadwozia.
W porównaniu z modelami konkurencyjnych marek, Ford Focus dysponuje o 47 mm dłuższą przestrzenią na nogi z przodu i o 77 mm z tyłu. Również ilość miejsca nad głowami z przodu i z tyłu jest wyższa o 25 mm.
Własności dynamiczne godne znakomitych poprzedników
Dzięki całkowicie nowemu podwoziu i układowi jezdnemu, Focus charakteryzuje się sztywnością konstrukcji wyższą niemal o 100 proc. w porównaniu z przeciętnym samochodem osobowym. Sztywna i lekka konstrukcja podwozia sprzyja m.in. zwiększeniu odporności zderzeniowej, obniżeniu poziomu hałasu i wibracji oraz stanowi solidną bazę, na której można ustawiać elementy zawieszenia i układu kierowniczego. Przy masie własnej wynoszącej 1070 kg Ford Focus należy do najlżejszych aut w swojej klasie. Obniżenie ciężaru zaowocowało także zmniejszeniem zużycia paliwa, w przypadku niektórych silników nawet o 25 proc.
Ford Focus został wyposażony w bardzo nowoczesne zawieszenie. Tylne zawieszenie jest w pełni niezależne, co znacznie poprawia komfort jazdy i trzymanie się drogi, sprzyja eliminowaniu hałasu i drgań oraz poprawia zachowanie pojazdu podczas hamowania.
W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona nowej konstrukcji z pełną kompensacją, współpracujące z wahaczami trójkątnymi. W połączeniu z układem kierowniczym o obniżonym tarciu, rozwiązanie to daje pewne i przyjemne prowadzenie samochodu.
Focus szczyci się jedną z najszerszych ofert silnikowych spośród wszystkich modeli Forda. Całkowicie nowy silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem o pojemności 1,8 litra i mocy 90 KM zapewnia o 40 proc. wyższy moment obrotowy i niższe zużycie paliwa.
Wśród silników benzynowych znalazła się nowa 1,6-litrowa wersja cenionego silnika Zetec SE, rozwijająca moc 100 KM. Nabywca będzie mógł wybrać także 1,4-litrową wersję silnika Zetec SE o mocy 75 KM oraz znane już silniki Zetec o pojemności 1,8 i 2,0 litra oraz mocy - odpowiednio - 115 KM i 130 KM. Wszystkie te silniki zostały znacznie zmodernizowane, co zaowocowało między innymi obniżeniem zużycia paliwa i zwiększeniem kultury pracy, w tym także obniżeniem poziomu hałasu o 50 proc.
W czołówce wyścigu o bezpieczeństwo
4-kanałowy układ ABS współpracujący z elektronicznym układem podziału siły hamowania oraz zastosowanie po raz pierwszy układu przeciwpoślizgowego TCS działającego przy pełnej prędkości decydują o pierwszorzędnych osiągach i pewnym działaniu hamulców Focusa. Układy te pozwalają m.in. na zachowanie pełnej stabilności podczas nagłych zmian pasa ruchu przy dużych prędkościach oraz podczas nagłego hamowania pojazdu.
Focus będzie także dostępny z układem ESP - najnowszym osiągnięciem w dziedzinie rozwiązań zapewniających bezpieczne działanie układu jezdnego. Sterowany komputerowo układ ESP poszerza możliwości działania układów ABS i TCS, zwiększając stabilność pojazdu podczas nagłych manewrów. Układ ESP samoczynnie koryguje chwilową podsterowność oraz nadsterowność pojazdu w przypadku przekroczenia wartości granicznych - np. podczas nagłych zmian pasa ruchu na oblodzonej lub ośnieżonej nawierzchni. Układ ten daje kierowcy dodatkowe możliwości utrzymania panowania nad pojazdem w trudnych warunkach i stanowi cenny dodatek do - i tak już imponującego - zestawu rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo, które oferuje nowy Focus.
Wśród tych rozwiązań wymienić należy: klasyczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne najnowszej generacji chroniące głowę i klatkę piersiową w przypadku zderzenia. Natomiast zabezpieczenia przeciwkradzieżowe obejmują: podwójne ryglowanie centralnego zamka drzwi sterowane pilotem, immobilizer oraz autoalarm skanujący wnętrze i zabezpieczający wszystkie szyby i drzwi.
Focus może być wyposażony także w supernowoczesne systemy ułatwiające podróżowanie. W jego skład wchodzi radioodbiornik z wbudowanym telefonem z zestawem głośnomówiącym oraz odbiornik współpracujący z satelitarnym systemem lokalizacji położenia GPS.
Konstruktorzy Focusa nie zapomnieli o ochronie środowiska. Obok znacznie obniżonego zużycia paliwa, poziom emisji związków szkodliwych jest o 95 proc. niższy niż w przypadku podobnych silników 15 lat temu i aż o 98 proc. niższy niż 30 lat temu. Materiały i tworzywa, z których wykonany jest Focus w ponad 85 proc. nadają się powtórnego przetworzenia, a wiele elementów wykonano z materiałów pochodzących z odzysku.
Focus trafi do europejskiej sieci sprzedaży Forda jesienią tego roku i będzie oferowany w różnych wersjach nadwoziowych, z których każda posiada wyraźnie zaznaczoną indywidualność stylistyczną. Pojazdy te będą także objęte pełną, 12-miesięczną gwarancją na zabezpieczenie antykorozyjne.