Ford Focus: nowa generacja popularnego kombi
Do oferty Forda Focusa na polskim rynku dołączyła nowa wersja kombi, której produkcja już się rozpoczęła w niemieckiej fabryce. Ford zakłada, że ponad połowa nabywców z Polski wybierze tę wersję nadwozia.
Najnowszy Ford Focus podobnie jak wcześniejsze sprzedaje się bardzo dobrze i należy do liderów europejskiego rynku. Nie inaczej jest z wersją kombi, która dołącza do oferty nowej generacji popularnego kompaktu. Od dawna jest to druga najlepiej sprzedająca się odmiana Focusa, dlatego Ford bardzo mocno przyłożył się do tego, aby model ten był zarówno był praktyczny i dobrze wyglądał.
Focus w wersji kombi łączy przestronność i praktyczną stronę tego rodzaju nadwozia. Kombi dzieli ten sam rozstaw osi z modelem pięciodrzwiowym (2 648 mm), jednak jest od niego dłuższe o 198 mm (4 556 mm), co pozwala na wygospodarowanie większej powierzchni ładunkowej.
Pojemność bagażnika o regularnych kształtach wynosi 490 litrów przy siedzeniach w standardowej pozycji. Tylne siedzenia są dzielone w stosunku 60/40 i posiadają mechanizm składania poprzez uniesienie siedzisk do przodu i złożenie oparć w celu stworzenia płaskiej powierzchni bagażowej. W ten sposób powstaje przestrzeń ładunkowa o maksymalnej pojemności 1 516 litrów (pojemności bagażowej przy zestawie naprawczym opony).
Układ zawieszenia, z pochylonymi amortyzatorami jednorurowymi, pozwala na niskie poprowadzenie podłogi przy jednoczesnym zwiększeniu długości przestrzeni ładunkowej pomiędzy nadkolami. Wersja kombi pomieści pomiędzy nadkolami ładunki o długości 1 149 mm, czyli o 119 mm dłuższe niż w modelu pięciodrzwiowym. Dodatkowym warto pamiętać, że od czasu pierwszej generacji Focusa kompaktowe Fordy są znane z wyjątkowo udanego zawieszania umożliwiającego dynamiczną jazdę.
W zgodzie z charakterem atrakcyjnego i wszechstronnego samochodu rodzinnego, nowy Ford Focus kombi dostępny jest z licznymi funkcjami zwiększającymi jego użyteczność oraz pomagającymi wykorzystać pełen potencjał auta. Klienci mogą dowolnie zaaranżować przedział bagażowy dzięki licznym elementom akcesoryjnym, poczynając od mat podłogowych i siatek zabezpieczających bagaż, po kratki dla psów i bariery utrzymujące bagaż na miejscu.
Nowy Ford Focus w wersji kombi dostępny jest z tą samą gamą silników, które oferowane są w modelu pięciodrzwiowym. Oferta obejmuje nową, 1,6-litrową jednostkę benzynową Ford EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, oraz wybór zaawansowanych technologicznie silników wysokoprężnych Duratorq TDCi z układem common-rail, charakteryzujących się niższym zużyciem paliwa niż w przypadku ustępującego modelu.
Obok jednostek benzynowych i silników Diesla, w nowym Fordzie Focusie przewidziano także szereg innowacyjnych rozwiązań z programu Ford ECOnetic, mających na celu dalsze ograniczenie zużycia paliwa i obniżenie ilości CO2 wydalanego do atmosfery. Wszystkie wersje napędzane 1,6-litrowym silnikiem benzynowym Ford EcoBoost i 1,6-litrową jednostką wysokoprężną TDCi wyposażone są w układ Auto-Start-Stop, natomiast emisja CO2 w silniku wysokoprężnym wynosi tylko 109 g/km.
Nowy Focus może być wyposażony w szereg nowoczesnych rozwiązań. Wśród nich znajduje się między innymi system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, który korzystając z laserowego czujnika umieszczonego przy lusterku wstecznym. Ciekawostką jest też funkcja monitorowania koncentracji kierowcy wykorzystująca kamerę do oceny, czy zachowanie samochodu nie świadczy o wzroście zmęczenia lub wręcz o zaśnięciu kierowcy.
sj