Ford Focus II kontra Opel Astra III
Samochody zaliczane do tzw. segmentu C, nazywane kompaktowymi lub średniakami, cieszą się dużą popularnością w Europie. Nic dziwnego, bo spełniają rozliczne wymagania odbiorców.
Nadają się do jazdy w mieście i na dalekie rodzinne wyjazdy. Przy tym jedzie się nimi wygodnie. Czy wszystkimi modelami? Na to pytanie odpowiemy porównując dwa wybrane samochody, będące reprezentantami tej grupy pojazdów i wywodzące się z Niemiec – największego europejskiego rynku samochodowego.
Do porównania wybraliśmy samochody o podobnych cechach konstrukcyjnych, mające nadwozia typu hatchback z pięcioma drzwiami i napędzane silnikami wysokoprężnymi o podobnej mocy. O najniższym z oferowanych poziomie wyposażenia - w przypadku Focusa II nazywanym Amber, a w przypadku Astry III – Essentia. Uzasadnieniem wyboru niższego poziomu wyposażenia jest cena. „Wykosztowaliśmy” się bowiem już samym zakupem auta z silnikiem diesla.
Cechy szczególne
Patrząc na nowe generacje - drugą Focusa i trzecią Astry nieodparcie nasuwa się wrażenie, że obie firmy wykonały zdecydowane posunięcia, aby odmienić swoje wyroby.
I to w przeciwnych kierunkach. Dotyczy to oczywiście stylizacji nadwozi. Ford zerwał z prostymi, krzyżującymi się liniami nadwozia Focusa I, czyniąc następcę bardziej „spokojnym”, z łagodnymi łukami. Opel natomiast w miejsce nobliwej poprzedniczki, wprowadził dynamicznie prezentującą się Astrę III.
Wymienione posunięcia projektantów w przypadku obu porównywanych pojazdów można zaliczyć do udanych i dodać, że Focus II kontynuuje stosowanie bardzo dobrego rozwiązania jakim jest wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół.
Silniki
W ofercie handlowej obu marek porównywane modele występują z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10354/opel-astra-2-b.jpeg',500,319) ) |
| --- | Wybraliśmy drugie z wymienionych źródła napędu, coraz lepiej postrzegane przez nabywców, ze względu na ich już dużą kulturę pracy i ekonomię eksploatacji.
Focusa II napędza jednostka 1,6 l TDCi o mocy 109 KM, opracowana wspólnie z francuskim koncernem PSA (Peugeot-Citroën), natomiast Astra III jest napędzana jednostką 1,7 l CDTi o mocy 100 KM. Oba silniki uzyskują jednakowe wartości maksymalnego momentu obrotowego – po 240 Nm, ale ten fordowski już przy 1750 obr/min, a oplowski dopiero przy 2300 obr/min. Również moc maksymalna silnika Opla występuje przy większych obrotach niż moc Forda. Odbija się to na elastyczności pracy jednostki pracującej w Astrze, którą trzeba wspomagać częściej używając skrzyni biegów.
Oba silniki mają podobne założenia konstrukcyjne, np. rozrząd z dwoma walkami umieszczonymi w głowicy, bezpośredni wtrysk paliwa systemu common-rail, turbodoładowanie i chłodnicę powietrza doładowywanego. Jednostka Forda jest jednak nowocześniej opracowana.
Wrażenia z jazdy
Focus jest prawie o 100 mm dłuższy od Astry i ma o 26 mm większy rozstaw osi. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10354/ford-focus-3-b.jpeg',500,304) ) |
| --- | Tym chyba trzeba tłumaczyć większą przestronność wnętrza Forda. Wszyscy pasażerowie Focusa mają więcej miejsca nad głowami, a ci siedzący z tyłu więcej miejsca na nogi. Również długość siedzisk przednich i tylnych jest większa w Fordzie i lepiej są podparte uda.
Kierowca ma ergonomicznie rozmieszczone urządzenia kontroli i sterowania w obu pojazdach. Posiada też dobrą widoczność w lusterkach zewnętrznych. W obu pojazdach precyzyjnie działają układy kierownicze z przekładniami zębatkowymi i wspomaganiem hydrauliczno-elektrycznym, ale Ford ma mniejszą średnicę zawracania.
W Astrze może denerwować dźwignia kierunkowskazów wymagająca precyzyjnego dotykania, aby nie zasygnalizować przeciwny do zamierzonego kierunek skrętu pojazdu.
Wygoda jazdy jest duża w Astrze, ale nieco większa w Focusie. Ma na to wpływ wspomniane już fordowskie wielowahaczowe tylne zawieszenie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10354/opel-astra-3-b.jpeg',500,310) ) |
| --- | Dobrze tłumi ono nierówności nawierzchni i wykazuje jeszcze jedną zaletę - bardzo dobrze stabilizuje pojazd przy dużej prędkości jazdy.
Podsumowanie
Pomimo utyskiwań z powodu zarzucenia oryginalnego – z ostrymi liniami – wzornictwa nadwozia, Focus drugiej generacji może imponować dużą przestronnością wnętrza i świetnym zachowaniem się w ruchu. Tymi walorami przewyższa wielu konkurentów segmentu C, w tym również Astrę III. Natomiast Opel będzie się bronił dobrą jakością wykonania.
Model pojazdu | Ford Focus II 1.6 TDCi Amber | Opel Astra III 1.7 CDTi Essentia | |
---|---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | ||
Poziom hałasu | remis | ||
Hamulce | + | ||
Dynamika | + | ||
Zużycie paliwa | + | ||
Nowoczesność konstrukcji | + | ||
Wyposażenie | remis | ||
Cena | + | ||
Wybrane dane techniczne
| Model pojazdu | Ford Focus II 1.6 TDCi | Opel Astra III 1.7 CDTi |
| --- | --- | --- |
| Liczba cyl./zaworów | 4/16 | |
| Pojemność skokowa(cm3 ) | 1560 | 1686 |
| Moc maksymalna (KM – obr/min) | 109-4000 | 100-4400 |
| Maks. moment obr. (Nm – obr/min) | 240-1750 | 240-2300 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 181 |
| Rozpędzanie 0÷100 km/h (s) | 10,9 | 12,3 |
| Rozpędzanie 0÷400 m (s) | 18,1 | 18,7 |
| Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 4342/1840/1447 | 4249/1753/1460 |
| Rozstaw osi (mm) | 2640 | 2614 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 385-1245 | 350-1270 |
| Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3 ) | 6,2/4,0 | 6,4/4,2 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 52 |
| Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 lub 100 tys. km/12 | 2 bez limitu km/12 |
| Cena (zł.) | 736001) | 69100 | 1) cena promocyjna 71000 zł.
Model pojazdu | Ford Focus II 1.6 TDCi Amber | Opel Astra III 1.7 CDTi Essentia |
---|---|---|
Wspomaganie ukł. kierowniczego | + | + |
Układ ABS | + | + |
Poduszki bezpieczeństwa | 2 | 4 |
Klimatyzacja | + | - |
Elektr. sterowanie szyb w drzwiach | 2 | 2 |
Centralny zamek | - | + |
Radio z CD | - | - |
Autor: Zdzisław Podbielski