Trwa ładowanie...
09-02-2011 16:35

Ford Fiesta RS WRC: zimowy początek

Ford Fiesta RS WRC: zimowy początekŹródło: zdjęcie producenta
d1hbeur
d1hbeur

WRC zmienia swoje oblicze i jest to sprawa nieodwołalna. Przykładem tego jest tegoroczne auto rajdowe ze stajni Forda. Zamiast wysłużonego i sprawdzonego Focusa, na trasy rajdów wyjedzie całkiem nowa Fiesta RS WRC.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Po zakończeniu programu testów na dystansie ponad 12 tys. km, samochód zadebiutuje w nadchodzący weekend, w Rajdzie Szwecji (10-13 lutego). Pierwsza runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata to początek nowej ery rajdów, a zespół Ford Abu Dhabi World Rally Team o nieco zmienionej nazwie włożył bardzo dużo pracy w przygotowanie samochodu WRC nowej generacji.

Bariera 12 tys. km została pokonana w ubiegłym tygodniu - to odpowiednik więcej, niż dwu sezonów w WRC - z czego 2 854 km przejechano w Szwecji, przygotowując się do jedynego w sezonie rajdu zimowego na nawierzchni pokrytej śniegiem i lodem. Do ostatniej chwili zwlekano z przedstawieniem specyfikacji Forda Fiesta RS WRC do aprobaty przez FIA, aby zespół mógł zoptymalizować osiągi samochodu i zwiększyć szanse kierowców na udany początek sezonu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Rok 2011 przynosi wiele nowości, których wspólnym mianownikiem jest nowa, bardziej oszczędna formuła WRC. Załogi Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila zapowiadają równą, szybką jazdę przez cały sezon. Fiński kwartet już czwarty sezon z rzędu będzie bronił barw zespołu Ford Abu Dhabi.

d1hbeur

Temperatura w czasie Rajdu Szwecji może spaść nawet do -25 st. C, co stawia wysokie wymagania zarówno przed ludźmi, jak i maszynami. Utrzymanie Fiesty RS WRC w optymalnej kondycji i zapewnienie jej maksymalnych osiągów wymaga wielkiego poświęcenia i determinacji od mechaników, którzy muszą pracować w bardzo niesprzyjających warunkach, na śniegu, przy trzaskającym mrozie. Ale dla kierowców Szwecja to kraina jak z bajki, a warunki rywalizacji są po prostu wymarzone.

Ponad 400 wolframowych kolców zamontowanych w zimowych oponach Michelin wbija się podczas jazdy w lód i w ten sposób zapewnia zaskakująco dobrą przyczepność. Dzięki temu Rajd Szwecji jest jednym z najszybszych w kalendarzu WRC. Kierowcy stosują tu bardzo specyficzną technikę jazdy, opierając się o śnieżne bandy w zakrętach. Zyskują w ten sposób cenne ułamki sekund, które zwykle decydują o zwycięstwie lub przegranej.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Khalid Al Qassimi i Michael Orr wystartują trzecim oficjalnym Fordem Fiesta RS WRC nowego zespołu Team Abu Dhabi. Ich samochód pojedzie w barwach identycznych, jak Fordy Fiesta Hirvonena i Latvali, ale zgłoszenie w barwach nowego zespołu Team Abu Dhabi to nie tylko nobilitacja dla Al Qassimiego, lecz także szansa na bogatszy program testów i dodatkowy bonus w postaci prawa do załogi bezpieczeństwa w rajdach asfaltowych w trakcie sezonu.

d1hbeur

Rajd Szwecji oznacza początek współpracy zespołu z nowym dostawcą opon - firmą Michelin. Francuski producent zapewni ogumienie dla fabrycznych samochodów Ford Fiesta RS WRC w całym sezonie 2011. W Szwecji samochody będą używać opon typu X-Ice North, wyposażonych w 7-milimetrowe kolce, których zadaniem jest wbić się w warstwę śniegu i lodu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W Rajdzie Szwecji wystartuje sześć innych samochodów Ford Fiesta RS WRC. Henning Solberg / Ilka Minor oraz Mads Ostberg / Jonas Andersson pojadą w barwach zespołu M-Sport Stobart Ford, który zgłosił także kolejną załogę Matthew Wilson / Scott Martin. Ken Block / Alex Gelsomino będą bronić barw zespołu Monster World Rally Team, Dennis Kuipers / Frederic Miclotte wystartują samochodem zespołu FERM Power Tools World Rally Team, a P-G Andersson / Emil Axelsson uzupełniają listę załóg w samochodach Ford Fiesta RS WRC.

d1hbeur

Baza rajdu znajduje się podobnie jak przed rokiem w Karlstad, tam też zaczyna się i kończy każdy etap. Park serwisowy zlokalizowano tradycyjnie na lotnisku w Hagfors, a odcinki specjalne wytyczono na trasach regionów Värmland i Dalarna. Siedem z jedenastu OS-ów, każdy pokonywany dwukrotnie, przebiega na trasie identycznej, jak w roku 2010, a tylko dwie próby są nowe. Piątkowa próba Lovhaugen będzie wyjątkowa, bo jej start i meta znajduje się w Szwecji, a środkowa część przebiega przez terytorium Norwegii.

Nowy będzie także niedzielny Gustavsfors. Nie był używany od lat osiemdziesiątych, a w niedzielę rozegrany będzie jako pierwszy w tym roku tzw. Power Stage czyli Super OS transmitowany na żywo przez telewizję, a najszybsze załogi zdobędą dodatkowe punkty. Rajd rozpocznie się Super OS-em na torze wyścigów kłusaków w czwartek wieczorem.

WP:

lop/mz

d1hbeur
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1hbeur
Więcej tematów