Ford C-Max - pierwsza jazda
Po czterech latach produkcji Ford przeprowadził face lifting C-Maxa. Wraz z odnowionym modelem debiutuje w Polsce wersja Flexifuel, której silnik jest zasilany ekologicznym bioetanolem.
Modernizacja najmniejszego vana Forda skupiła się głównie na zwiększeniu wygody jazdy oraz na poprawie jakości zastosowanych materiałów. Zarys boczny sylwetki nie zmienił się, natomiast zupełnie inaczej wygląd teraz przód samochodu, który bardzo przypomina większego S-Maxa.
Nadwozie ma ostro zarysowane krawędzie z muskularnymi kształtami i opływowymi liniami, czyli zaprojektowane zgodnie z przyjętą koncepcją „kinetic design”. Z tyłu zmiany są mniejsze. Inne są zderzak oraz światła, które teraz mają diody LED.
Również wnętrze zostało zmienione. Zupełnie inna jest konsola środkowa, a materiały są lepszej jakości. Znacznie szersza jest gama wyposażenia dodatkowego. Można zamówić m.in. panoramiczny szklany dach, skrętne reflektory, system otwierania samochodu KeyFree oraz elektryczną regulację położenia pedałów.
Silniki
Do napędu przygotowano siedem silników. Cztery benzynowe 1.6/100 KM, 1.8/125 KM, 2.0/145 KM i trzy wysokoprężne TDCi 1.6/90 KM, 1.8/125 KM i 2.0/136 KM. Wraz z nowym modelem debiutuje na naszym rynku wersja Flexifuel, która może być napędzana paliwem E85, czyli bioetanolem. Silnik 1.8 osiąga 125 KM i jest przystosowany do spalania benzyny z domieszką do 85 proc. bioetanolu.
Silnik przystosowany jest również do spalania tylko benzyny lub obydwu rodzajów paliw w dowolnej proporcji. Niestety ze względu na niższą wartość energetyczną bioetanolu zużycie paliwa E85 jest większe o około 30 proc. w stosunku do zwykłego paliwa, ale za to pojazdy te emitują znacznie mniej CO2 . Popularność tej wersji będzie zależała więc od ceny paliwa E85.
Wrażenia z jazdy
Do jazd testowych Ford przygotował wersje z silnikami benzynowymi 1.8 Flexifuel i 2.0 oraz diesla 2.0 TDCi. Elastyczność silnika zasilanego bioetanolem oraz przyspieszenia są na dobrym poziomie tylko na trzech pierwszych biegach. Przyzwyczajenia wymaga większe zużycie paliwa, które podczas testu wyniosło ok. 13 l/100 km.
Zdecydowanie najprzyjemniej podróżuje się C-Maxem napędzanym dwulitrowym dieselem, który zapewnia bardzo dobrą elastyczność, zapas mocy i niewielkie zużycie paliwa. Podwozie jest dość sprężyste, ale nie na tyle sztywne, aby ucierpiał komfort jazdy. Niewielkie zmiany wprowadzone w podwoziu sprawiły, że C-Max zachowuje się na drodze jeszcze stabilniej i wybacza błędy kierowcy, nawet podczas szybko pokonywanych zakrętów.
Na naszym rynku C-Max dostępny jest w czterech wersjach wyposażeniowych i w każdej w wyposażenie standardowe obejmuje m.in. cztery poduszki, ABS, EBA, wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby przednie, immobilizer, centralny zamek z pilotem.
Ceny Forda C-Max
| Wersja | Cena (zł) |
| --- | --- |
| 1.6 ambiente | 62 290 |
| 1.8 ambiente | 66 040 |
| 1.8 FF* ambiente | 67 290 |
| 2.0 trend | 73 540 |
| 1.6 TDCi ambiente | 69 290 |
| 1.8 TDCi ambiente | 73 040 |
| 2.0 TDCi trend | 81 190 |
- FF – Flexifuel, silnik zasilany bioetanolem
Typ silnika | Turbodiesel |
---|---|
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1997 |
Moc max. (KM/obr/min) | 136/4000 |
Max. moment obr. (Nm/obr/min) | 320/2000 |
Pr. max (km/h) | 200 |
Przyspieszenie (0-100 km/h) | 9,6 |
Śr. zużycie paliwa (l/100 km) | 5,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 154 |
Masa własna (kg) | 1506 |
Ładowność (kg) | 499 |
Pojemność bagażnika (l) | 473 |
Wymiary (dł/szer/wys) (mm) | 4372/1825/1588 |
Wybrane wyposażenie wersji C-Max 2.0 CDTi titanium
| Cena | 89 800 zł |
| --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 |
| Kurtyny powietrzne | 1500 zł |
| ABS, EBD, EBA | S |
| ESP | 2900 zł |
| Światła przeciwmgielne | S |
| Reflektory ksenonowe | 3500 zł |
| Klimatyzacja | S |
| Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S |
| Czujnik deszczu | S |
| Komputer pokładowy | S |
| Centralny zamek | S |
| System KeyFree | 3600 zł |
| Aluminiowe felgi 17” | S |
| Radio CD i 8 głośników | S |
| Sportowe zawieszenie | 500 zł |
S-wyposażenie standardowe
Autor: Grzegorz Burda