Flagowy model Audi: A8 L quattro
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1370/a8-audi-w12-01.jpg',600,401) ) |
| --- | Jest przynajmniej parę koncernów będących w stanie produkować bardzo udane limuzyny - auta duże, eleganckie, bezpieczne i szybkie dzięki olbrzymim silnikom, o których spalanie właściciele nie musza się kłopotać. Prawdziwym wyzwaniem, jest wyprodukować taką limuzynę, która w istotnym stopniu różniła się od pozostałych. Taki właśnie cel postawili sobie chyba projektanci nowego flagowego Audi A8 L 6.0 quattro.
Limuzyna Audi stanowi przedłużoną nieco wersję największego modelu A8. Całą tę długość zużytkowano na dodatkowe miejsce dla pasażerów tylnej kanapy... co jest jak najbardziej zrozumiałe, bo i w standardowej A8 kierowca miał mnóstwo miejsca, a właściciele wersji A8L podróżują z reguły z tyłu. Paradoksalnie jednak, konstruując A8 L 6.0 zachowano charakter auta sportowego niemal... i to właśnie zdecydowanie wyróżnia te limuzynę spośród innych.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1371/a8-audi-w12-02.jpg',600,401) ) |
| --- | Dwunastocylindrowy silnik o pojemności sześciu litrów uzyskano dzięki połączeniu dwóch silników sześciocylindrowych. Dlatego też silnik ma układ cylindrów W, powstały po połączeniu dwóch jednostek widlastych. Efekt jest imponujący. Nie chodzi już o samą moc maksymalną wynoszącą 450 KM / 331 kW, lecz o fakt, że 95% maksymalnego momentu obrotowego (580 Nm), decydującego dla dynamiki auta, dostępna jest w zakresie obrotów od 2,3 do 5,3 tys obr/min. O rezultacie najlepiej zaświadczają osiągi: 5,2 sek od 0 do 100km/h, 17,4 sek od 0 do 200 km/h i 30 sek od 0 do 250 km/h, czyli prędkości maksymalnej ograniczonej elektronicznie. Audi A8 L 6.0 quattro standardowo wyposażone jest w sześciobiegową skrzynię automatyczna i, jak sama nazwa wskazuje, permanentny napęd na cztery koła. O ile w pozostałych limuzynach dobre osiągi uzyskuje się dzięki montowaniu w nich silników o olbrzymiej pojemności, o tyle wręcz rajdowe osiągi A8L są również zasługą stosunkowo niewielkiej masy auta.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1370/a8-audi-w12-04.jpg',600,401) ) |
| --- | Nadwozie wykonane ze stopów aluminium to hit Audi stosowany w modelach A8 już od lat. Znaczenie lżejszego nadwozie to nie tylko lepszy arytmetycznie wyliczony stosunek masy auta do mocy jego silnika. Skoro nadwozie jest lżejsze, to znacznie korzystniejszy jest rozkład masy pojazdu. Różnica jest taka, jak pomiędzy wiezieniem bagażu na podłodze i na dachu samochodu. Dzięki niżej umieszczonemu środkowi ciężkości i napędowi na cztery koła, Audi A8 L doskonale trzyma się drogi. Właściwości jezdne poprawia dodatkowo zawieszenie pneumatyczne, które zależnie od dyspozycji kierowcy lub automatycznie, dostosowuje charakterystykę tłumienia amortyzatorów do preferencji podróżujących, lub wymagań panujących warunków.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1370/a8-audi-w12-05.jpg',598,399) ) |
| --- | Czy ponadprzeciętna dbałość o dynamikę i właściwości jezdne limuzyny z reguły przewożącej notabli to tylko snobizm? W dzisiejszych czasach nawet nobliwy, łysiejący prezes chętnie posługuje się sportowymi atrybutami swego auta, które mają znamionować witalność, młodzieńczą werwę i brawurę właściciela. Z pewnością niejeden taki brzuchaty burżuj sprawi sobie Audi A8 L tylko dlatego, że to najbardziej chyba sportowa, spośród limuzyn. Atrybuty Audi A8 L quattro to jednak coś więcej, niż tylko efekciarstwo. Wszak doskonałe właściwości jezdne przydatne są nie tylko podczas pokonywania ostrych zakrętów, ale i wychodzenia z opresji podczas nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.
Audi A8 L quattro dostępne będzie od początku przyszłego roku za cenę około 117 tys Euro.