Trwa ładowanie...
20-01-2009 11:44

Filtr paliwa

Filtr paliwa
d2ytmk1
d2ytmk1

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11809/filtr-2.jpeg',375,500) ) |
| --- | Filtr paliwa ma ogromne znaczenie dla trwałości układu wtryskowego, więc nie wolno zapominać o jego systematycznej wymianie. Do większości samochodów filtry kosztują poniżej 50 zł, a wymiana jest tak prosta, że można ją wykonać samemu.

Zespół wtryskowy to precyzyjny układ, więc paliwo musi być bardzo dokładnie filtrowane, zwłaszcza w nowoczesnych dieslach (bardzo wysokie ciśnienie wtrysku) i silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim. Na filtrach nie ma co oszczędzać, gdyż oszczędności będą raczej niewielkie, a kłopoty mogą być duże.

d2ytmk1

Nie tylko przebieg

Przebiegi po jakich wymienia się filtr paliwa są bardzo różne i wahają się od 30 do 120 tys. km. Jednak górnej granicy nie powinniśmy się sztywno trzymać i jeśli po kilku latach eksploatacji samochód nie ma takiego przebiegu, to i tak powinniśmy wymienić filtr.

W silnikach wysokoprężnych wskazana jest wymiana przed każdym sezonem zimowym, nawet gdy nie wynika to z przebiegu.

Filtr paliwa jest w każdym samochodzie, tylko nie zawsze go widać. Może być umieszczony głęboko w komorze silnika, albo w podwoziu i osłonięty dodatkową osłoną chroniącą go przed zanieczyszczeniami. Może również być umieszczony bezpośrednio w zbiorniku paliwa na pompie paliwowej.

W samochodach osobowych filtr paliwa to najczęściej metalowa puszka, którą wymienia się w całości. Tak jest we wszystkich filtrach do benzyny i w coraz większej ilości również w dieslach, zwłaszcza tych najnowszych. W starszych silnikach wysokoprężnych są jeszcze filtry, w których wymienia się sam papierowy wkład i wówczas koszt wymiany jest najniższy.

d2ytmk1

Można samemu

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11809/filtr-4.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wymiana filtra jest w większości przypadków czynnością bardzo prostą. Wystarczy odkręcić dwie opaski ściskające przewody, wyjąć stary filtr i założyć nowy. Niekiedy problemem może być brak miejsca lub skorodowane połączenia. Dość często zdarza się, że filtr połączony jest z sztywnym przewodem paliwowym nakrętką i wówczas, jeśli był dawno nieodkręcany i mogą pojawić się problemy z odkręceniem. Aby nie zniszczyć nakrętki trzeba dysponować specjalnym kluczem, takim jaki używa się do przewodów hamulcowych. Natomiast gdy filtr jest się w zbiorniku, to odradzamy samodzielną wymianę, gdyż prawdopodobnie do tego celu potrzebne są specjalne klucze, których nie opłaca się kupować tylko dla jednej wymiany.

d2ytmk1

Po wymianie filtra w silnikach benzynowych z elektryczną pompą paliwa (a taka jest we wszystkich silnikach z wtryskiem) należy kilka razy przekręcić kluczyk w pozycję zapłon, ale bez uruchamiania silnika, aby pompa napełniła cały układ paliwem pod odpowiednim ciśnieniem.

W silniku wysokoprężnym przed uruchomieniem trzeba ręczną pompką napompować paliwo, aby odpowietrzyć układ. Pompka to gumowe zgrubienie na przewodach lub przycisk w obudowie filtra. Ale nie wszystkie diesle wymagają odpowietrzania. Niektóre same się odpowietrzają, trzeba tylko dłużej kręcić rozrusznikiem.

Ceny wybranych filtrów paliwa (zamienniki)


*Marka i model * Ceny filtra (zł)
BMW 520i (E34) 28 –120
Citroen Xsara 2.0HDi 42 – 65
Daewoo Lanos 1.4i 26 – 32
Honda Accord ’97 1.8i 39 – 75
Mercedes E200D 13 – 35
Nissan Almera 1.5 dCi 85 – 106
Opel Astra F 1.6 16V 26 – 64
Renault Megane II 1.9 dCi 25 – 45
Skoda Octavia 1.9 TDI 62 – 160
VW Golf 1.4i 28 – 40

Autor: Grzegorz Burda

d2ytmk1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ytmk1
Więcej tematów