Filtr paliwa
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11809/filtr-2.jpeg',375,500) ) |
| --- | Filtr paliwa ma ogromne znaczenie dla trwałości układu wtryskowego, więc nie wolno zapominać o jego systematycznej wymianie. Do większości samochodów filtry kosztują poniżej 50 zł, a wymiana jest tak prosta, że można ją wykonać samemu.
Zespół wtryskowy to precyzyjny układ, więc paliwo musi być bardzo dokładnie filtrowane, zwłaszcza w nowoczesnych dieslach (bardzo wysokie ciśnienie wtrysku) i silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim. Na filtrach nie ma co oszczędzać, gdyż oszczędności będą raczej niewielkie, a kłopoty mogą być duże.
Nie tylko przebieg
Przebiegi po jakich wymienia się filtr paliwa są bardzo różne i wahają się od 30 do 120 tys. km. Jednak górnej granicy nie powinniśmy się sztywno trzymać i jeśli po kilku latach eksploatacji samochód nie ma takiego przebiegu, to i tak powinniśmy wymienić filtr.
W silnikach wysokoprężnych wskazana jest wymiana przed każdym sezonem zimowym, nawet gdy nie wynika to z przebiegu.
Filtr paliwa jest w każdym samochodzie, tylko nie zawsze go widać. Może być umieszczony głęboko w komorze silnika, albo w podwoziu i osłonięty dodatkową osłoną chroniącą go przed zanieczyszczeniami. Może również być umieszczony bezpośrednio w zbiorniku paliwa na pompie paliwowej.
W samochodach osobowych filtr paliwa to najczęściej metalowa puszka, którą wymienia się w całości. Tak jest we wszystkich filtrach do benzyny i w coraz większej ilości również w dieslach, zwłaszcza tych najnowszych. W starszych silnikach wysokoprężnych są jeszcze filtry, w których wymienia się sam papierowy wkład i wówczas koszt wymiany jest najniższy.
Można samemu
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11809/filtr-4.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wymiana filtra jest w większości przypadków czynnością bardzo prostą. Wystarczy odkręcić dwie opaski ściskające przewody, wyjąć stary filtr i założyć nowy. Niekiedy problemem może być brak miejsca lub skorodowane połączenia. Dość często zdarza się, że filtr połączony jest z sztywnym przewodem paliwowym nakrętką i wówczas, jeśli był dawno nieodkręcany i mogą pojawić się problemy z odkręceniem. Aby nie zniszczyć nakrętki trzeba dysponować specjalnym kluczem, takim jaki używa się do przewodów hamulcowych. Natomiast gdy filtr jest się w zbiorniku, to odradzamy samodzielną wymianę, gdyż prawdopodobnie do tego celu potrzebne są specjalne klucze, których nie opłaca się kupować tylko dla jednej wymiany.
Po wymianie filtra w silnikach benzynowych z elektryczną pompą paliwa (a taka jest we wszystkich silnikach z wtryskiem) należy kilka razy przekręcić kluczyk w pozycję zapłon, ale bez uruchamiania silnika, aby pompa napełniła cały układ paliwem pod odpowiednim ciśnieniem.
W silniku wysokoprężnym przed uruchomieniem trzeba ręczną pompką napompować paliwo, aby odpowietrzyć układ. Pompka to gumowe zgrubienie na przewodach lub przycisk w obudowie filtra. Ale nie wszystkie diesle wymagają odpowietrzania. Niektóre same się odpowietrzają, trzeba tylko dłużej kręcić rozrusznikiem.
Ceny wybranych filtrów paliwa (zamienniki)
*Marka i model * | Ceny filtra (zł) |
---|---|
BMW 520i (E34) | 28 –120 |
Citroen Xsara 2.0HDi | 42 – 65 |
Daewoo Lanos 1.4i | 26 – 32 |
Honda Accord ’97 1.8i | 39 – 75 |
Mercedes E200D | 13 – 35 |
Nissan Almera 1.5 dCi | 85 – 106 |
Opel Astra F 1.6 16V | 26 – 64 |
Renault Megane II 1.9 dCi | 25 – 45 |
Skoda Octavia 1.9 TDI | 62 – 160 |
VW Golf 1.4i | 28 – 40 |
Autor: Grzegorz Burda