Fiat Sedici 1.9 Multijet – pierwsza jazda
Nadwozie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11611/fiat-sedici-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Nowy Fiat wygląda bojowo. Ma duży prześwit, wokół całego samochodu zamontowano szerokie listwy z plastiku sprawiające wrażenie masywności i solidności. Ten obraz dopełniają metalowe osłony na przednim i tylnym zderzaku, które oczywiście wykonane są z plastiku. W zasadzie nadwozia Fiata i Suzuki różnią się tylko detalami, charakterystycznymi dla każdej z marek. Natomiast wnętrza są praktycznie identyczna, jeśli nie brać pod uwagę innego logo na kierownicy.
Deska rozdzielcza, jak i całe wnętrze bardziej przypomina modele japońskiej firmy. Wykonana jest z twardych, ale jakościowo dobrych materiałów.
Kierowca i pasażer z przodu mają miejsca pod dostatkiem. Podobnie jest z tyłu, ale pod warunkiem, że przednie fotele nie są maksymalnie odsunięte do tyłu. W innym przypadku ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie drastycznie spada. Na szczęście nad głową jest go zawsze pod dostatkiem.
Bagażnik nie zachwyca pojemnością, bo oferuje zaledwie 270 litrów.
Silnik
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11611/fiat-sedici-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Fiat Sedici dostępny jest na naszym rynku z dwoma silnikami. Benzynowy 1.6 l/ 107 KM jest konstrukcją Suzuki i współpracuje z 5-biegową skrzynią mechaniczną. Natomiast wysokoprężny to konstrukcja Fiata. Silnik 1.9 Multijet osiąga moc 120 KM i powinien spalać średnio 6,6 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Do pierwszych jazd testowych Fiat przygotował samochody z silnikiem wysokoprężnym. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11611/fiat-sedici-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Duży zapas mocy i spory moment obrotowy sprawiają, że Sedici bardzo żwawo reaguje na pedał gazu, a 6-biegowa skrzynia zapewnia niski hałas nawet przy wyższych prędkościach. Zawieszenie jest sztywno zestrojone, co odbija się na komforcie jazdy po drogach o niezbyt dobrej jakości. Natomiast zawieszenie to pokazuje swoje plusy podczas jazdy w terenie. Sedici zachowuje się poprawnie, nie ma tendencji do „bujania nadwozia” i można całkiem sprawnie pokonywać bezdroża, bo posiada prześwit 19 cm. Należy jednak pamiętać, że nie jest to „terenówka”, więc nie posiada reduktorów i blokad, więc wjazd w trudny teren może szybko zakończyć nasza podróż.
Układ napędowy ma trzy tryby pracy, które zmieniamy przyciskiem na tunelu obok hamulca ręcznego. 2WD – oznacza napęd na przednie koła, 4WD AUTO – napęd na tylną oś jest dołączany automatycznie przez sprzęgło elektromagnetyczne, jeśli nastąpi poślizg przedniej osi i 4WD LOCK – napęd stale przekazywany na obie osie w proporcji 50/50. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11611/fiat-sedici-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Funkcja ta jest aktywna tylko do prędkości 60 km/h.
Warto dodać, że szystkie wersje Sedici są oferowane z napędem 4x4.
Na naszym rynku dostępne są natomiast dwie wersje wyposażenia: Dynamic i Emotion. Podstawowy model 1.6 Dynamic kosztuje 57 900 zł, a 1.9 Multijet Dynamic – 72 900 zł.
Rodzaj silnika | Wysokoprężny |
---|---|
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1910 |
Moc maksymalna (KM przy obr/min) | 120/4000 |
Maks. moment (Nm przy obr/min) | 280/2050 |
Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 |
Zużycie paliwa: miasto/trasa/średnie (dm3 /100 km) | 8,1/5,7/6,6 |
Pojemność bagażnika (l) | 270 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 411/175/162 |
Rozstaw osi (cm) | 250 |
Cena (zł) | 77 900 |
Wyposażenie Fiat Sedici 1.9 Multijet Emotion
| Relingi | S |
| --- | --- |
| Skórzana kierownica | S |
| Felgi z lekkich stopów | S |
| Światła przeciwmgielne | S |
| Szyby i lusterka sterowane elektrycznie | S |
| Radio CD sterowany z kierownicy | S |
| ABS | S |
| ESP | - |
| Poduszki powietrzne | 6 |
| Centralny zamek sterowany pilotem | S |
| Wspomaganie kierownicy | S | S – wyposażenie standardowe
Autor: Grzegorz Burda