Punto II pojawiło się w 1999 roku i miało trudne zadanie, gdyż musiało co najmniej powtórzyć sukces swojego poprzednika.
Punto jest dla Fiata bardzo ważnym modelem. W dużej mierze, właśnie dzięki sukcesowi tego samochodu włoski koncern ma obecnie dobrą sytuację finansową.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11414/punto-ii-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Koncepcja i wygląd Punto II nawiązuje do „jedynki”. Druga generacje tego modelu nie ma jednak miękkich linii, tylko ostre krawędzie i przetłoczenia na karoserii. Cechą charakterystyczną, podobnie jak pierwszego Punto, są wysoko umieszczone światła tylne - sięgające aż do dachu.
Miejski Fiat dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych, które różnią się nieco wyglądem i charakterem. Odmiana 5-drzwiowa jest przeznaczona dla rodzin, więc jest stylizowana bardziej klasycznie, natomiast 3-drzwiowa jest adresowana do młodszej klienteli i dodatkowo pełni funkcję auta sportowego. To właśnie 3-drzwiówki oferowane były w wersji Sporting i tylko w tej wersji montowany był najmocniejszy 130-konny silnik. Nadwozie 3-drzwiowe jest bardziej sportowe, co podkreślają inne zderzaki oraz wyraźnie idąca do góry linia bocznych okien. Co prawda Sporting był sportowy tylko z nazwy i z wyglądu, ale dużej grupie kierowców w zupełności to wystarczało. Auto miało inne zderzaki, wnętrze, a nadwozie jaskrawe kolory. Koszty eksploatacji niczym się nie różniły od zwykłej wersji 1.2 16V. Dla miłośników prawdziwie sportowych osiągów, Fiat przygotował wersję HGT z silnikiem o mocy 130 KM.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
W 2003 roku miała miejsce modernizacja Punto. Zupełnie inny wygląd zyskał przód. Pojawiły się znacznie większe reflektory, a na masce silnika atrapa chłodnicy. Również we wnętrzu nastąpiły duże zmiany, zmieniono deskę rozdzielczą i fotele.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11414/punto-ii-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Punto zapewnia wygodną podróż tylko na przednich siedzeniach. Miejsca jest dużo i siedzi się typowo dla Fiata, czyli dość wysoko. Powierzchnia szyb jest duża, co zapewnia dobrą widoczność. Jedynie w małych lusterkach zewnętrznych niewiele widać.
Za to na tylnej kanapie jest dość ciasno, zwłaszcza jeśli z przodu podróżują wysokie osoby. Jeśli komuś zależy na pojemności bagażnika powinien wybrać wersję 5D, gdyż ma ona większy „kufer” o ponad 30 litrów. Niestety w podstawowych wersjach oparcie tylnej kanapy nie jest dzielone.
Punto posiada elektryczne wspomaganie kierownicy, więc manewrowanie na parkingu nie wymaga wysiłku. Ale gdy dla kogoś i tak jest za ciężko, to może włączyć funkcję „CITY”. Wówczas kierownicę można kręcić jednym palcem.
Silniki
Gama silników Punto nie jest zbyt bogata. Podstawowy to 1.2 8V/60 KM, który tak naprawdę nadaje się tylko do miasta. Przy wyższych prędkościach zdecydowanie brakuje mu mocy. W zamian za te niedogodności odwdzięcza się niewielkim zużyciem paliwa. Kolejną jednostką jest 1.2 16V/80 KM. Z tym silnikiem występowała wersja Sporting. W 2003 pojawił się silnik 1.4 16V/95 KM. Topową jednostką był montowany w wersji HGT silnik 1.8 16V/130 KM. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11414/punto-ii-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |
Oferta silników wysokoprężnych również nie była szeroka. Dostępny był silnik 1.9 D/60 KM oraz 1.9 JTD/80 i 85 KM. Po modernizacji w 2003 roku pod maskę Punto trafił silnik 1.3 Multijet 16 V/70 KM.
Napęd na koła przednie jest przenoszony przez mechaniczną 5-biegową skrzynię, a wersja Sporting posiadała skrzynię 6-biegową. Dostępna była także zautomatyzowana skrzynia mechaniczna oraz przekładnia bezstopniowa.
Zawieszenie
Zawieszenie Fiata Punto jest typowe dla tego segmentu. Z przodu są kolumny McPherson, natomiast z tyłu wahacze wzdłużne, sprężyny śrubowe i amortyzatory. Zawieszenie zestrojone jest dość sztywno, co na naszych dziurawych drogach odbija się dodatkowym spadkiem komfortu resorowania.
Eksploatacja
Fiat Punto nie jest niestety idealnym samochodem i dość często trzeba odwiedzać stacje serwisowe. Na szczęście części są w miarę tanie, więc budżet bardzo nie cierpi. Przypadłością Punto są pękające obudowy alternatorów. Często zdarzają się usterki elektryczne tego podzespołu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11414/punto-ii-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Niestety również często pojawiają się usterki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, którego naprawa może sporo kosztować. Zdarzają się też uszkodzenia cewek silnika. Bolączką są wycieki oleju z silnika. Olej wycieka przez nieszczelny korek wlewu oleju, uszczelkę pod pokrywą zaworów i uszczelkę miski olejowej. Rzadziej zdarzają się wycieki przez uszczelniacze. W silnikach JTD zdarzają się problemy z układem wtryskowym, ale wynikają one głównie z złej jakości paliwa, a nie wady silników.
Natomiast praktycznie „nie do zajeżdżenia” jest silnik 1.9 D. Jest to jednostka mało wysilona i niezbyt dynamiczna, ale w zamian odwdzięcza się dużą trwałością. Zdecydowanie poniżej średniej należy ocenić trwałość zawieszenia. Bardzo szybko (nawet po 30 tys. km) pojawiają się luzy w sworzniach wahaczy, do wymiany są tulejki metalowo-gumowe. Równie szybko trzeba wymieniać końcówki drążków kierowniczych.
Za to Punto II jest zdecydowanie lepiej zabezpieczony przed korozją niż jego poprzednik i problemów z rdzą nie ma nawet w starszych egzemplarzach..
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Wady
- Mały wybór jednostek napędowych
- Mało miejsca na tylnej kanapie
- Mały bagażnik w wersji 3D
- Wycieki oleju z silnika
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11414/punto-ii-5-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | - Usterki zawieszenia
Zalety
- Umiarkowane koszty eksploatacji
- Dobrze sprawdza się w ruchu miejskim
- Nowoczesny wygląd
- Trwałe silniki
*Ważniejsze daty *
1999 premiera Punto II
2003 face lifting nadwozia, nowe silniki
2005 premiera Grande Punto
Silnik | 1.2 8V | 1.2 16V | 1.8 16V | 1.9D | 1.9JTD | 1.3 Multijet 16V |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1747 | 1910 | 1248 | ||
Moc (KM/obr.) | 60/5000 | 80/5000 | 130/6300 | 60/4500 | 80/3000 | 70/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr.) | 102/2500 | 114/4000 | 164/4300 | 118/2250 | 196/1500 | 180/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,3 | 11,4 | 8,6 | 15 | 12,2 | 13,4 |
Prędkość max (km/h) | 155 | 172 | 205 | 155 | 170 | 164 |
Zużycie paliwa (śr) | 5,7 | 6 | 8,3 | 5,7 | 4,9 | 4,5 |
długość [mm] | 3835 (5D), 3800 (3D) |
---|---|
szerokość [mm] | 1660 |
wysokość [mm] | 1480 |
rozstaw osi [mm] | 2460 |
bagażnik [l] | 297 (5D), 264 (3D) |
pojemność zbiornika paliwa [l] | 47 |
masa własna [kg] | 860-975 |
Wersja | Rok produkcji | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
1.2 8V | 11 | 11,7 | 12,6 | 13,8 | 15,7 | 18,3 | 20,7 |
1.2 16V | 13,4 | 14,4 | 15,4 | 16,9 | 21,1 | 23,7 | 26,6 |
1.8 16V | 16,5 | 17,7 | 18,5 | 20,2 | - | - | - |
1.9 D | 14 | 15,1 | 15,7 | 17,2 | 19,8 | 21,8 | - |
1.9 JTD | 15,2 | 16,3 | 17 | 18,6 | 20,9 | 22,6 | - |
1.3 JTD | - | - | - | - | 23,4 | 26,1 | 29,7 |
*ceny wg Eurotax |
Autor: Grzegorz Burda