Fiat liczy na wzrost produkcji aut w Polsce
*Tyska fabryka Fiat Chrysler Automobiles planuje, mimo tegorocznego spadku, systematyczny wzrost swojej produkcji. Koncern w przyszłym roku chce wypuścić z taśm ok. 273 tys. samochodów, co będzie wynikiem lepszym w stosunku do obecnego poziomu o 2 proc. *
FCA w minionych dwóch latach zainwestował 180 mln euro w przygotowanie nowych wersji trzech wytwarzanych w Tychach modeli. Rok 2016 zakład zamknie prawdopodobnie produkcją rzędu 268,5 tys. samochodów, wobec 302,6 tys. aut w ubiegłym roku. Powodem tegorocznego spadku jest zaprzestanie w maju br. produkcji Forda Ka, który od prawie ośmiu lat powstawał w Tychach na mocy porozumienia obu koncernów. W sumie zakład wyprodukował ponad pół miliona aut tego modelu, z czego ok. 12,6 tys. w tym roku.
Jak podali przedstawiciele zarządu FCA, ubytek związany z zaprzestaniem produkcji Forda został w tym roku w sporej części zrekompensowany wzrostem sprzedaży trzech innych wytwarzanych w Tychach modeli - Fiata 500, Lancii Ypsilon i Abartha 500. Do końca sierpnia br. ich produkcja była o ok. 1,5 proc. wyższa niż w tym samym czasie przed rokiem.
- Zapotrzebowanie na nasze auta utrzymuje się na dobrym poziomie i mamy podstawy, aby sądzić, że podobnie będzie w przyszłym roku. Liczymy, że rok 2017 będzie rekordowy dla Lancii Ypsilon, której chcemy wyprodukować ok. 67 tys. Natomiast przyszłoroczną produkcję Fiata 500 i Abartha 500 szacujemy w sumie na ok. 206 tys. egzemplarzy, czyli również na bardzo wysokim poziomie - poinformował Antoni Greń, dyrektor tyskiego zakładu.
W 2016 r. zakład zamierza wyprodukować ok. 193 tys. Fiata 500 i Abartha 500, ok. 63 tys. egzemplarzy Lancii Ypsilon - w sumie, wraz z ponad 12,5 tys. wytwarzanych do 20 maja fordów - 268,5 tys. aut.
Dyrektor Greń zapewnił, że w związku z zaprzestaniem produkcji Forda nikt nie stracił pracy.
- Dla grupy ok. 70 pracowników znaleźliśmy zatrudnienie w spółkach-córkach oraz u naszych dostawców" - podkreślił szef zakładu. Obecnie w tyskiej fabryce pracuje niespełna 3 tys. osób, a w całym FCA Poland ponad 3,2 tys.
W ostatnich dwóch latach wszystkie wytwarzane w Tychach modele zostały unowocześnione, łącznym kosztem ok. 180 mln euro. W ubiegłym roku lifting przeszły Fiat 500 i Lancia Ypsilon, a następnie także Abarth. Pojawił się odnowiony Fiat 500 w wersji sport, a także ekskluzywna wersja Fiata 500 - riva, gdzie artystyczne elementy wyposażenia wnętrza wykonywane są ręcznie, a w kokpicie wykorzystane zostało drewno mahoniowe.
Według przedstawicieli dyrekcji zakładu, zmodernizowane wersje Fiata 500, Lancii Ypsilon i Abartha 500 cieszą się dużym powodzeniem na międzynarodowym rynku - wzrósł popyt na każde z tych aut. Lancia Ypsilon ma być wytwarzana w Tychach co najmniej do połowy 2020 r.
Do tyskiego zakładu nie dotarła dotąd żadna informacja ze strony zarządu koncernu FCA o nowym modelu, który miałby być w przyszłości wytwarzany w Tychach - spekulacje na jego temat pojawiają się od kilku lat, kiedy zakład zaprzestał produkcji Fiata Panda, co poskutkowało zmniejszeniem produkcji o ponad połowę wobec rekordowego poziomu ponad 600 tys. aut w 2009 r.
- Na pytanie o nowy model mogę odpowiedzieć tylko to, że patrząc w przyszłość fabryki widzę czysty horyzont. Można to interpretować dwojako: że na horyzoncie nic nie ma, albo, że nad zakładem nie zbierają się żadne ciemne chmury" - powiedział dyr. Greń, zapewniając, że FCA pozostanie stabilnym pracodawcą, największym w Polsce producentem aut oraz jednym z czołowych polskich eksporterów.
Od początku tego roku do końca sierpnia z linii produkcyjnych tyskiego zakładu zjechało ponad 194,4 tys. samochodów, w tym prawie 181,8 tys. modeli FCA i ponad 12,6 tys. fordów. Odnośnie modeli FCA oznacza to wzrost o ok. 1,5 proc. wobec tego samego okresu 2015, kiedy w Tychach wyprodukowano w sumie ponad 179,1 tys. Fiata 500, Abartha 500 i Lancii Ypsilon.
Na terenie tyskiego zakładu działa obecnie kilkadziesiąt firm, w których pracuje w sumie ok. 6 tys. pracowników. Wraz z przedstawicielami dostawców na obszarze zakładu codziennie pracuje ponad 12 tys. osób. FCA jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce.
FCA Poland jest częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów, który w 2015 r. wyprodukował 4,6 mln aut. FCA ma na świecie 164 zakłady i 84 ośrodki badawczo-rozwojowe. Działa w 40 krajach, gdzie zatrudnia ponad 238 tys. pracowników. Jego roczne przychody przekraczają 110 mld euro. Samochody FCA trafiają do ponad 150 krajów.
PAP/oprac. BC