Fiat: koniec kompaktowych hatchbacków
Fiat zdecydował się na zmianę strategii i nie zamierza już sprzedawać typowego hatchbacka w segmencie samochodów kompaktowych. Następca modelu Bravo będzie crossoverem.
Dyrektor generalny Fiata, Sergio Marchionne, ogłosił, że przyszły konkurent Volkswagena Golfa, najlepiej sprzedającego się samochodu w Europie, nie będzie klasycznym hatchbackiem. Wynika to z wyjątkowo słabej sprzedaży modelu Bravo. Automotive News Europe informuje, że włoski producent planował sprzedawać 120 000 egzemplarzy rocznie, natomiast osiągnięte wyniki to 95 292 samochodów w pierwszym pełnym roku sprzedaży (2008), a tylko 44 850 w 2010. Jak kiepskie są to wyniki? Dla porównania zaplanowana jako niszowa Skoda Yeti osiągnęła poziom 47 003 aut, a mało popularna na Starym Kontynencie Toyota Prius - 42 816. Dodatkowo włoska firma twierdzi, że tak niski poziom sprzedaży przynosi straty.
Fiat postanowił wziąć przykład z konkurencji. Gdy Nissan miał duże problemy ze sprzedażą Almery postanowił zastąpić ją samochodem innego typu. Przypominający kształtem SUV-y Qashqai uplasował się na piątym miejscu wśród kompaktów z prawie pięciokrotnie lepszym wynikiem sprzedaży niż Fiat, a pokonując na przykład popularną Skodę Octavię. Włosi postanowili spróbować tej samej taktyki i już zapowiedzieli, że następny kompakt będzie crossoverem, gdyż na polu typowych hatchbacków nie mają większych szans w konkurowaniu z Golfem.
sj