Samochody segmentu B cieszą się dużą popularnością, stanowią ok. 30 proc. europejskiego rynku zbytu aut osobowych. Ze względu na niewielkie wymiary zewnętrzne są lubianym środkiem komunikacji miejskiej, a z racji komfortu jazdy można nimi odbyć także dłuższą podróż.
Producenci, po analizie zapotrzebowania, doszli do wniosku, że samochody segmentu B powinny być bardziej wygodne i przydatne do dalszych wyjazdów. Układ jezdny był już dopracowany, więc wygodę jazdy podniesiono zwiększając przestrzeń użytkową pojazdów. A tę otrzymano zwiększając wymiary zewnętrzne, dzięki czemu powstał segment B+. Jego przedstawiciele, w porównaniu do swoich poprzedników mają ok. 15 cm większą długość i ok. 10 cm zwiększony rozstaw osi. Są także szersze i wyższe.
Fiat nawet w nazwie wyróżnił nowy samochód, dodając przymiotnik Grande.
Przedstawicielami powiększonego segmentu B są właśnie dwa porównywane pojazdy, którym na rynku przyszło konkurować z nową Toyotą Yaris, Peugeotem 207 i niedawno zaprezentowanym Oplem Corsą.
ZAPRASZAMY DO GALERII GRANDE PUNTOZAPRASZAMY DO GALERII GRANDE PUNTO
Cechy szczególne
Oba porównywane pojazdy wyróżniają się dużymi przestrzeniami wewnętrznymi w stosunku do wymiarów zewnętrznych. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10169/grande-punto-2-b.jpeg',500,321) ) |
| --- | Ponadto Clio III wyróżnia się bardzo jasnym wnętrzem z dużą ilością światła wpadającego przez szyby o dużej powierzchni - 2,46 m2 . Z kolei Grande Punto z kolei ma wnętrze nawiązujące do samochodów z wyższego segmentu. Wzornictwo wnętrza wyszło spod ręki jednego z najlepszych współczesnych designerów samochodowych świata – Giorgetto Giugiaro. On też projektował całą bryłę nadwozia, która jest na pewno wyróżniającą się spośród konkurentów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10169/renault-clio-2-b.jpeg',500,310) ) |
| --- | Cechami szczególnymi obu porównywanych pojazdów są jeszcze dwa rozwiązania, świadczące o nowoczesności ich konstrukcji. Jako pierwsze wymienimy płytę podłogową, mającą ogromny wpływ na drugie z rozwiązań, o którym za chwilę. Oba pojazdy zbudowano nie przez „rozciąganie” wzdłuż i wszerz nadwozia na płycie podłogowej poprzednika, lecz na zupełnie nowej platformie.
W przypadku Clio III jest to płyta, na której powstaje również Nissan Micra, a w przypadku Grande Punto – najnowszy Opel Corsa.
Płyta podłogowa w dużej mierze decyduje o bezpiecznej konstrukcji pojazdu. Dzięki niej oba samochody mają mocne, sztywne nadwozia, przyczyniające się do lepszej stabilności i ochrony pasażerów w czasie zderzenia.
Pod względem bezpieczeństwa Grande Punto i Clio III należą do najlepszych. Ich powstanie poprzedzono dokładnymi badaniami z tego zakresu. Prace te znalazły wysoką ocenę w testach zderzeniowych EuroNCAP, w których oba pojazdy otrzymały najwyższe noty.
Silniki
Oba pojazdy są oferowane z dużą gamą silników do wyboru. W Grande Punto mamy aż siedem jednostek napędowych o mocy od 65 do 130 KM, natomiast w Clio III cztery silniki o mocy od 70 do 100 KM. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10169/grande-punto-3-b.jpeg',500,324) ) |
| --- |
Wyróżniającymi się jednostkami napędowymi są diesle. To bardzo nowoczesne konstrukcje, zużywające mało paliwa i już sprawdzone w eksploatacji.
Do napędu Grande Punto zaoferowano trzy diesle: 1,3 l – 75 i 90 KM oraz 1,9 l – 130 KM. Silniki te noszą nazwę Multijet wskazującą na bezpośredni, wielofazowy wtrysk paliwa z systemem common rail. Ze względu na cenę wybraliśmy jednostkę 1,3 l – 75 KM.
Silnik diesla 1,5 l dCi napędzający Clio III występuje w dwóch wersjach różniących się mocą - 70 i 85 KM. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10169/renault-clio-3-b.jpeg',500,317) ) |
| --- | On również posiada bezpośredni wtrysk paliwa systemu common rail.
Wrażenia z jazdy
W Grande Punto kierowca czuje się jak w o „numer większym” samochodzie. Siedzi w dobrze ukształtowanym fotelu, z dużym zakresem regulacji i ma przed sobą nowocześnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą. Do przeszłości należą już małe lusterka zewnętrzne stosowane w Fiatach. Te w Grande Punto są duże, ale pole widoczności, pod kątem do przodu, ograniczają przy podstawie rozgałęzione słupki przednie.
Urządzenia sterowania działają sprawnie. Dużo jest miejsca na nogi oraz nad głowami dla jadących z tyłu. Natomiast trochę zbyt wąskie i płytkie są kieszenie w czterech bocznych drzwiach.
Clio III także oferuje kierowcy wygodną pozycję, mimo zbyt krótkiego siedziska fotela. Deska rozdzielcza jest estetycznie ukształtowana, a urządzenia sterowania są ergonomicznie rozmieszczone. We wnętrzu jest sporo miejsca, także dla siedzących z tyłu.
W obu pojazdach dobrze działa elektryczne wspomaganie kierownicy - w Grande Punto z funkcją „city” (zwiększona siła wspomagająca), a w Clio III zmienne, zależnie od prędkości jazdy. Prezentowanymi pojazdami łatwo manewrować, a przy dużych prędkościach oba wykazują się statecznością – subiektywnie oceniając nieco większą - samochód francuski.
ZAPRASZAMY DO GALERII CLIOZAPRASZAMY DO GALERII CLIO
Podsumowanie
Decydując się na kupno Grande Punto zaspakajamy swoje wrażenia estetyczne – jest to pojazd z wyróżniającym się wzornictwem nadwozia i wnętrza. Wzorniczo skromniejsze wnętrze Clio III ma nieco mniejszą przestrzeń osobową, ale w porównaniu do włoskiego pojazdu nieco większy bagażnik.
W jednym i drugim z proponowanych samochodów odczuwamy wygodę jazdy wynikającą z dobranego zawieszenia. Jeśli wybierzemy droższy w zakupie silnik, jakim jest diesel, będziemy oszczędzali na małym zużyciu paliwa. Ale to "fiatowski" diesel nadaje pojazdowi lepszą dynamikę.
Model pojazdu | Fiat Grande Punto 1.3 Multijet Active | Renault Clio III 1.5 dCi Authentique |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | remis | |
Poziom hałasu | remis | |
Hamulce | remis | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa (średnio) | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | remis | |
Cena | remis |
Wybrane dane techniczne
| Model pojazdu | Fiat Grande Punto 1.3 Multijet | Renault Clio III 1.5 dCi |
| --- | --- | --- |
| Liczba cyl./zaworów | 4/16 | |
| Pojemność skokowa(cm3 ) | 1248 | 1461 |
| Moc maksymalna (KM – obr/min)
| 75-4000 | 68-4000 |
| Maks. moment obr. (Nm – obr/min) | 190-1750 | 160-1700 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 165 | 162 |
| Rozpędzanie 0÷100 km/h (s) | 13,6 | 15,2 |
| Rozpędzanie 0÷1000 m (s) | 35,0 | 36,7 |
| Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 4030/1687/1490 | 3986/1707/1496 |
| Rozstaw osi (mm) | 2510 | 2575 |
| Pojemność bagażnika (mm) | 275-1030 | 288-1038 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 55 |
| Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3 ) | 5,9/4,0 | 5,3/4,3 |
| Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena – nadwozie 5-drzwiowe (zł.) | 49 200 | 48 400 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Model pojazdu | Fiat Grande Punto 1.3 Multijet Active | Renault Clio III 1.5 dCi Authentique |
| --- | --- | --- |
| Wspomaganie ukł. Kierowniczego | + | + |
| Układ ABS | + | + |
| Poduszki bezpieczeństwa | 2 | 4 |
| Klimatyzacja | - | - |
| Elektr. sterowanie szyb w drzwiach | 2 | - |
| Centralny zamek | + | + |
| Radio z CD | - | - | S – wyposażenie seryjne
Autor: Zdzisław Podbielski