Najdroższy model w gamie Fiata doczekał się modernizacji. Nie zdecydowano się na lifting, lecz zwiększenie jego możliwości, poprzez zastosowanie napędu na wszystkie koła. Pod maską, oprócz diesla z Włoch, pojawiły się amerykańskie, potężne, benzynowe silniki V6 Pentastar o pojemności 3.6 litra, sprzężone z automatycznymi skrzyniami. Teraz Fiat Freemont to także najtańszy, siedmioosobowy samochód z mocnym silnikiem i napędem AWD. W kwietniu pojawi się w salonach w całej Polsce. Od czerwca 2011 roku sprzedano u nas 112 egzemplarzy z napędem na przednią oś.
Model jest dobrze znany. Wcześniej był produkowany pod nazwą Chrysler/Dodge Journey, a po zmianach w układzie kierowniczym i zawieszeniu oraz korektach w stylistyce nadwozia i wnętrza jest dostępny jako Fiat Freemont. Dzięki napędowi All Wheel Drive ten siedmioosobowy samochód stał się teraz wszechstronny.
Aktywny system napędu jest dostępny „na życzenie”. Elektroniczne czujniki kontrolują, czy wszystkie koła mają odpowiednią przyczepność. W razie jej utraty, napęd jest kierowany również na koła tylne. Dzieje się tak podczas jazdy po śniegu, w błocie, na każdej nawierzchni o niskiej przyczepności. Podczas jazdy po asfalcie system AWD zwiększa przyczepność kół, zapewniając bezpieczniejsze pokonywanie zakrętów.
W układzie przeniesienia napędu zastosowano elektronicznie sterowane, międzyosiowe sprzęgło ECC. Moment obrotowy jest kierowany do wszystkich kół tylko w uzasadnionych przypadkach, aby ograniczyć zużycie paliwa. Kierowca nie dysponuje żadnym przełącznikiem, decyzję o przeniesieniu napędu na obie lub tylko przednią oś, podejmuje komputer.
Pod maską Fiata Freemonta AWD może się znaleźć jeden z dwóch silników: wspomniana na wstępie, benzynowa jednostka Pentastar 3.6 V6 o mocy 280 KM lub 170-konny, dwulitrowy turbodiesel Fiata, Multijet II. Obie jednostki występują tylko w połączeniu z 6-biegowym automatem, produkowanym przez Chryslera.
Benzynowy silnik 3.6 V6 jest dostępny tylko w wersji z napędem AWD. Swoją maksymalną moc rozwija przy 6350 obr./min. Zapewnia całkiem niezłe osiągi. Maksymalny moment obrotowy to 342 Nm przy 4350 obr./min. Przyspieszenie do setki trwa 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 206 km/h. Przy tak dużym i mocnym silniku, w dodatku sprzężonym z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów nie możemy jednak liczyć na niskie spalanie. Według producenta w mieście wynosi ono 15,9 litra, na trasie 8,5, a średnio 11,3 l/100 km. W rzeczywistości jazda miejska może zakończyć się nawet 19-litrowym wynikiem.
Znany jako Dodge Journey, samochód mógł poszczycić się typowo amerykańskim komfortem podróżowania i podobną jakością prowadzenia. Zdecydowanie nie lubił zakrętów i dość łatwo było stracić nad nim kontrolę. Układ kierowniczy Fiata Freemonta został zmodernizowany pod kątem bardziej bezpośredniego i precyzyjnego działania. Lepszą dynamikę i wyższy komfort jazdy zapewnia zmodyfikowane zawieszenie, dostosowane do przeciętnego standardu dróg Europy. Wprowadzone zmiany objęły m.in. wzmocnienie tulei oraz poprawę geometrii przedniego zawieszenia, by ograniczyć przechyły nadwozia oraz dostosować twardość sprężyn i amortyzatorów do europejskich standardów komfortu i prowadzenia. Dzięki zastosowaniu lepszych materiałów izolacyjnych i zmniejszeniu drgań zespołu napędowego, wzrósł także komfort akustyczny we wnętrzu.
Po tych modyfikacjach samochód prowadzi się o wiele lepiej. Zastosowanie układu AWD jeszcze bardziej poprawiło jego zachowanie na jezdni i dodało możliwości poruszania się w lekkim terenie. Teraz zakręty można pokonywać o wiele szybciej, nie obawiając się podsterowności. Mocno wzrosła też sprawność Freemonta poza utwardzonymi drogami. Na gruntowych, pokrytych śniegiem lub błotem szlakach możemy być pewni, że dotrzemy do celu, nie zakopując się w śliskich lub grząskich pułapkach. Spory prześwit daje szanse pokonywania nawet najgorszej jakości dróg i lżejszych, terenowych przeszkód.
Fiat Freemont uzyskał też dobry wynik pod względem bezpieczeństwa: pięć gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP. Seryjne wyposażenie obejmuje 6 poduszek powietrznych i systemy ABS ze wspomaganiem hamowania, ESP ze wspomaganiem ruszania na wzniesieniu oraz system zapobiegania wywróceniu się pojazdu, ERM. Ten ostatni korzysta z danych, zbieranych przez czujniki ESP, aby zapobiegać zagrożeniu wywrotki, przez selektywne przyhamowanie kół i przymknięcie przepustnicy. Freemont posiada także inteligentny system stabilizacji holowanej przyczepy TSC, który w razie jej zarzucania, odpowiednio przyhamowuje koła i umożliwia przywrócenie kontroli nad torem jazdy. W standardzie otrzymujemy także podwyższane siedziska dla dzieci, zapewniające poprawną pozycję małych pasażerów względem pasów bezpieczeństwa oraz tempomat.
Fiat Freemont AWD jest bardzo dużym i przestronnym autem, idealnym dla dużych rodzin. Szerokość nadwozia to 188 cm, rozstaw osi to 289 cm. Wnętrze wykończono miękkimi w dotyku materiałami. Uwagę zwraca, urozmaicona chromowanymi akcentami, rozbudowana tablica przyrządów, nowy zestaw wskaźników i wbudowany w centralną konsolę 8,4-calowy, dotykowy wyświetlacz. Ekran pozwala sterować ustawieniami temperatur trójstrefowej klimatyzacji, systemem audio samochodu, modułem Bluetooth i oczywiście nawigacją.
Fiat Freemont ze swoim obszernym wnętrzem jest idealnym samochodem dla rodzin. Do dyspozycji mamy aż trzy rzędy siedzeń i miejsca dla 7 pasażerów. Zazwyczaj miejsca w trzecim rzędzie są tak ciasne, że można posadzić na nich tylko dzieci. Jednak w przypadku Freemonta, mogą tam bez problemu podróżować również dorośli. Dostęp do ostatniego rzędu ułatwiają otwierane pod kątem 90 stopni boczne tylne drzwi, oraz łatwy w obsłudze system przesuwania siedzeń środkowych. Trzeci rząd siedzeń chowa się całkowicie w podłodze, tworząc kabinę pięciomiejscową z płaską i szeroką przestrzenią ładunkową. Złożyć można także drugi rząd siedzeń i fotel pasażera w pierwszym rzędzie. Do wyboru są 32 sposoby konfiguracji wnętrza.
Przestrzeń bagażowa zmienia się w zależności od konfiguracji siedzeń. W wersji 7-miejscowej do wykorzystania pozostaje zaledwie 145 litrów. Standardowa konfiguracja 5-miejscowa to już 540 litrów, a po złożeniu drugiego rzędu siedzeń, do wykorzystania na bagaż - do wysokości dachu - mamy 1461 litrów. Oprócz bagażnika, pasażerowie mają do dyspozycji 20 skrytek i schowków, których łączna wielkość równać się może z bagażnikiem samochodu miejskiego.
Najtańszy Fiat Freemont AWD to bogato wyposażona wersja Lounge z benzynowym silnikiem Pentastar V6 3.6 o mocy 280 KM, która kosztuje 125 990 zł. Freemont 4x4 z 2-litrowym, turbodoładowanym silnikiem diesla Multijet o mocy 170 KM, w wersji wyposażenia Urban kosztuje 133 990 zł. Najdroższa jest wersja 4x4 Lounge 2.0 Multijet. Trzeba za nią zapłacić 140 990 zł.
WP: Marek Wieliński
"Fiat Freemont 3.6 V6 AWD Lounge" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "Pentastar V6" |
Pojemność silnika cm3 | "3605" |
Moc KM / przy obr./min | "280 / 6350" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "342 / 4350" |
Skrzynia biegów | "6-biegowa, automatyczna" |
Prędkość maksymalna km/h | "206" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "8,4" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "15,9 / 8,5 / 11,3" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "16,2 - 19,8 / 9,7 / b.d." |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "145 / 540 / 1461" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4888 / 1878 / 1691" |
Cena wersji podstawowej w zł | "102 990" |
Cena testowanego modelu w zł | "125 990" |
Plusy | null |
Minusy | null |