Trwa ładowanie...
15-05-2016 11:57

Fiat 500X: technologia i bezpieczeństwo

Fiat 500X: technologia i bezpieczeństwoŹródło: zdjęcie producenta
d42nf8g
d42nf8g

Współcześni kierowcy wymagają od samochodów o wiele więcej niż ich rodzice od swoich automobili kilkanaście lat temu. Dawniej wystarczyło, by auto wygodnie przewiozło ich z puntu A do punktu B. Dziś liczy się elektronika, która wyciągnie kierowcę z opresji, dostęp do internetu, bez którego trudno trafić do celu, i wyszukane materiały, które tworzą domową atmosferę we wnętrzu.

Jednym z wyznaczników nowoczesności samochodu jest pokładowy układu informacji i rozrywki. To już nie tylko radio, odtwarzacz płyt czy możliwość podłączenia zewnętrznego nośnika pamięci. To centrum rozrywki w pełni zsynchronizowane z naszym smartfonem, wspierane przez aplikacje internetowe. W przypadku nowego crossovera Fiata 500X takie zadanie pełni system Uconnect, korzystający z dotykowego ekranu o przekątnej 5 lub 6,5 cala znajdującego się w konsoli centralnej. W zależności od wersji Uconnect wyposażony jest radio analogowe i DAB z głosową obsługą urządzeń podpiętych do wyjść USB i AUX, takimi jak odtwarzacze multimedialne czy smartfony a także nawigację 2,5D (coś pośredniego między tradycyjnym widokiem dwu a trójwymiarowym) lub 3D obsługiwaną również głosowo.

Dzięki integracji ze smartfonem system daje nam dostęp do 35 milionów utworów z serwisu Deezer oraz 100 tys. stacji radiowych za sprawą aplikacji Tune-in. Na wyciągnięcie ręki mamy również media społecznościowe, a wisienką na torcie jest aplikacja eco:Drive przydatna do analizy stylu jazdy i porady jak obniżyć zużycie paliwa. System Uconnect uzupełnić można o kosztujący 3 tys. zł opcjonalny system nagłośnienia Hi-Fi Beats Audio o mocy 506 W z ośmioma głośnikami i subwooferem.

Rozrywka w samochodzie jest istotna, ale ważniejsze jest bezpieczeństwo. Samochód w standardzie wyposażony jest m.in. w ESC i kurtyny powietrzne obejmujące również tylny rząd siedzeń. W pakiecie Active Safety Plus (3,7 tys. zł w promocji), znajdują się systemy, które wspomagają kierowcę i korygują ewentualne błędy. Jednym z nich jest system, który ma zapobiec stłuczce. Gdy system Brake Control stwierdzi ryzyko uderzenia, ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym. Jeśli kierujący nie podejmie żadnych kroków, elektronika zacznie działać za niego uruchamiając hamulce w efekcie, czego zatrzyma auto.

Kolejny system monitoruje martwe pole. Czujniki obserwują otoczenie i na wypadek zbliżania się innych pojazdów informuje o tym kierowcę. Działa on także podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Jeśli na ulicy znajduje się inny pojazd, informuje on kierowcę o niebezpieczeństwie. Asystent Pasa Ruchu z kolei informuje o przekroczeniu linii pasa bez włączonego kierunkowskazu za pomocą komunikatu na desce rozdzielczej. Jednocześnie zmniejszana jest siła wspomagania kierownicy, co ma utrudnić przypadkowe opuszczenie pasa przez zmęczonego kierowcę. Całości dopełnia kamera cofania, która ułatwia wykonywanie manewrów parkingowych i sprawia, że stają się one łatwiejsze do wykonania.

(fot. materiały prasowe)
Źródło: (fot. materiały prasowe)

Na ile skuteczne są systemy aktywnego bezpieczeństwa oferowane w Fiacie 500X? Sprawdził to amerykański IIHS, który wystawił mu notę 4/6. Podczas próby przeprowadzonej z prędkością początkową wynoszącą 20 km/h włoskiemu crossoverowi niemal udało się uniknąć kolizji. Drugi test, wykonany przy prędkości początkowej wynoszącej 40 km/h do około 8 km/h. To różnica pomiędzy małym zadrapaniem a solidną stłuczką.

Nowoczesne technologie decydują o przyjemności z jazdy i bezpieczeństwie podróżowania. Nic więc dziwnego, że wybierając samochód, kierowcy coraz częściej zwracają na nie uwagę. Dla wielu są istotniejsze niż moc silnika czy kolor lakieru.

Tekst Krzysztof Mazurek

d42nf8g
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d42nf8g
Więcej tematów