Fiat 500X - Auto miejskie czy idealne do podróży za miasto?
Elegancki crossover Fiata, jak przystało na wszechstronne auto, potrafi dopasować się do wymagań właściciela. W zależności od tego, jakie stawia on przed nim zadania albo doskonale wpasowuje się w miejskie uliczki, albo pozamiejskie szlaki. Do dyspozycji są zatem wersje City Look oraz Off-Road Look.
Pierwszy z nich skierowany jest raczej do damskiej części kierowców, pragnącej jeździć samochodem o niebanalnej, acz charakterystycznej stylistyce „pięćsetki”. W tym przypadku poddanej jednak solidnej kuracji kulturystycznej, dzięki czemu filigranowa sylwetka 500 nabrała wyraźnej „muskulatury”. Auto nie straciło przy tym charakterystycznych dla modelu detali, które uczyniły je ponadczasowym i interesującym.
W wersji City Look 500X zyskał chromowane detale, nadające mu nieco wielkomiejskiego blichtru. Lista dodatków zadowoli chyba każdą użytkowniczkę i użytkownika modelu. Poczynając od pokaźnej palety aluminiowych felg w rozmiarach od 16 do 18 cali, poprzez bogaty wybór kolorów nadwozia, aż po możliwość fabrycznego przyciemnienia szyb, gwarantującą prywatność i mającą praktyczny wpływ na komfort we wnętrzu samochodu.
City Look dostępny jest w trzech poziomach wyposażenia – Pop, Pop Star i Lounge. Wszystkie mają napęd na przednie koła, a w zależności od wersji – oferowany jest albo bazowy silnik benzynowy 1.6 o mocy 110 KM, albo mocniejsze 1.4 Multiair 140 KM i 120-konny Diesel 1.6. Silnik benzynowy Multiair dostępny jest także z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Poszczególne odmiany wyposażenia różnią się pomiędzy sobą ilością i poziomem seryjnie zamontowanych dodatków oraz akcesoriów. Co istotne, wszystkie dysponują progresywnym, elektrycznym wspomaganiem kierownicy, tak ułatwiającym manewrowanie w miejskich zakamarkach.
W ofercie kolorystycznej można wybierać pomiędzy lakierami pastelowymi, metalizowanymi, perłowymi i matowymi. Również wnętrze można odpowiednio skonfigurować pod względem dopasowania do barwy nadwozia i gustów właściciela. Nie rozczarowuje także szeroka gama dodatków przeznaczonych specjalnie do tego modelu, pozwalająca na indywidualne skonfigurowanie auta.
Ale co w przypadku, gdy mamy jednak ochotę spędzić nieco więcej czasu poza labiryntami ulic i chcemy wyrwać się na łono natury? Tu z pomocą przychodzi 500X w odmianie Off-Road Look.
Z pozoru to auto bardziej męskie, odpowiadające na potrzeby zdobywców terenu i pogromców nieznanych szlaków. Ale to tylko jedna strona tej wersji Fiata 500X. Od swego miejskiego odpowiednika odróżnia się przede wszystkim bardziej muskularną stylizacją nadwozia, napędem na obie osie, mocniejszymi silnikami oraz dostępną automatyczną skrzynią biegów o 9 przełożeniach.
Dzięki starannie dobranym detalom i elementom wykończenia nadwozia crossover Fiata w tej odmianie ma prawdziwe cechy auta off-roadowego. Chronione nakładkami z tworzywa nadkola, progi i przód oraz tył auta nadają mu nieco dziarskiego charakteru. Chromowane detale zderzaków, specjalnie zaprojektowane dla modelu felgi ze stopów lekkich i seryjne, dachowe relingi podkreślają natomiast ponadczasową klasę.
Wersja off-road dostępna jest z napędem na jedną lub obie osie. W tym drugim przypadku napęd podnosi nie tylko sprawność w terenie, ale też zwiększa bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy w trudnych warunkach. Auto będzie idealnym rozwiązaniem dla osób często wyjeżdżających poza miasto i opuszczających asfaltowe drogi, a także dla tych, którzy podczas dojazdu do domu muszą pokonać szutrową drogę. Dzięki przełącznikowi trybu jazdy kierowca może decydować, czy chce dobrać parametry trybu jazdy pod względem dynamiki (Sport)
, przyczepności (Traction), czy też zdaje się na wybór komputera (Auto).
Odpowiedniego wigoru dostarczają 500X Off-road silniki benzynowe i wysokoprężne. W gamie dla tej wersji dostępne są turbodoładowane jednostki 1.4i Multiair, o mocach 140 KM i 170 KM, współpracujące ze skrzynia manualną, dwusprzęgłowym automatem (wersja 4x2 z Traction Plus) lub dziewięciobiegowym automatem (w wersji 4x4), oraz Diesle Multijet. Ten o pojemności 1.6 l ma moc 120 KM, dwulitrowy rozwija 140 KM i jest sprzężony z napędem 4x4 – dostępny zarówno z manualną skrzynia biegów lub 9-biegową przekładnią automatyczną.
Podobnie jak w przypadku City look, również przy Off-road look można wybierać w szeregu wersji i odmian wyposażenia. Paleta kolorów nadwozia obejmuje lakiery pastelowe, metalizowane, perłowe i matowe. Stosownie do nich konfiguruje się parametry kolorystyczne kabiny auta. Szereg pakietów dodatkowego wyposażenia pozwala na indywidualne zaprojektowanie własnej „pięćsetki”, odpowiadające gustom i wymaganiom właściciela. Możemy też wybrać wiele akcesoriów dedykowanych wybranemu modelowi. Są pośród nich dodatki stylizacyjne, ale także praktyczne belki i bagażniki dachowe, uchwyty i boksy, a także składany hak holowniczy.
Fiat 500X może zatem dopasować się do indywidualnych potrzeb użytkownika, który od początku będzie decydował, czy jego żywiołem będzie miasto, czy bardziej ekstremalne szlaki. Bez względu na wybór włoska ikona stylu stanie na wysokości zadania i z powodzeniem wywiąże się ze stawianych przed nim wyzwań.
Tekst: Krzysztof Mazurek