Trwa ładowanie...
08-09-2015 18:18

Ferrari i Shell – razem wcześniej niż od początku

Ferrari i Shell – razem wcześniej niż od początkuŹródło: wp.pl
d2zpaym
d2zpaym

W świecie motoryzacji partnerstwa technologiczne są czymś powszechnym. To dobra praktyka, która daje korzyści obu stronom. Tego typu związek łączy markę Ferrari i firmę Shell.

Wszystko zaczęło się w 1924 roku, kiedy to Enzo Ferrari został kierowcą wyścigowym Alfa Romeo. Już wtedy miał okazję korzystać z produktów Shell. Włoch musiał być z nich zadowolony, ponieważ, kiedy pięć lat później założył własną firmę, postanowił kontynuować współpracę z tym producentem paliw i olejów silnikowych. Firmą tą była Scuderia Ferrari i zajmowała się wtedy pomaganiem kierowcom-amatorom w wyścigach.

W późniejszych latach włoska stajnia wystawiała również swoje zespoły w zawodach, a później nawet samochody własnej konstrukcji. Pierwszym z nich było Ferrari Tipo 815, a za jego kierownicą siedział między innymi Alberto Ascari (ten sam, od którego nazwiska nazwę wziął producent supersamochodów, a także tor wyścigowy w Hiszpanii).

Wspólne sukcesy

Prawdziwie historycznym wydarzeniem był pierwszy sezon Formuły 1, który ruszył w 1950 roku. Udział w nim wziął między innymi zespół Scuderia Ferrari, wspomagany przez Shell. Już rok później przyszło pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Wielkiej Brytanii, a w 1952 roku mistrzostwo wywalczył Alberto Ascari, który prowadził bolid Ferrari 500. Kolejny sezon przyniósł następne mistrzostwo, za które również odpowiedzialny był Ascari.

d2zpaym

Dalsze losy Scuderia Ferrari to konsekwentne, coroczne starty w Formule 1 – żaden inny zespół nie może się pochwalić takim wynikiem. Ciągłości nie udało się natomiast utrzymać we współpracy z firmą Shell – w latach 70. została ona zawieszona. Wznowiono ją dopiero w 1996 roku.

To bardzo ważny rok dla Ferrari, ponieważ zespół ten ostatnie zwycięstwo w klasyfikacji kierowców zdobył w 1979 roku, a w klasyfikacji konstruktorów w 1983 roku. Team był więc głodny sukcesu, a poprawę wyników miały zagwarantować zmiany. Jedną z nich było wznowienie współpracy z Shell, a drugą zatrudnienie Michaela Schumachera.

Decyzje te okazały się być trafne i już w sezonie 1996 Scuderia Ferrari zajęła drugie miejsce w klasyfikacji zespołów. Na najwyższym stopniu podium wśród konstruktorów udało się stanąć w 1999 roku, a rok później najlepszym kierowcą został Michael Schumacher.

W sumie Ferrari zdobyło 16 razy tytuł Mistrza Świata Konstruktorów i 15 razy tytuł Mistrza Świata Kierowców. Większość nich (odpowiednio 10 i 12) została wywalczona we współpracy z firmą Shell.

d2zpaym

Samochody cywilne i wyścigowe

Kooperacja tych dwóch producentów ma bardzo długą historię, związaną również z samochodami cywilnymi. Kiedy w 1947 roku na ulice wyjechał pierwszy model włoskiego producenta, Ferrari 125 S, jego silnik napędzany był paliwem Shell, a także smarowany olejem tej firmy. Współpraca ta przetrwała do dziś i obecnie jedynym zalecanym olejem do modeli Ferrari jest Shell Helix Ultra.

Wybór wydaje się być słuszny, ponieważ także bolidy Formuły 1 włoskiego producenta wykorzystują oleje Shell Helix Ultra, wyprodukowane w technologii Shell PurePlus. Jej zastosowanie pozwala na niemal całkowite wyeliminowanie zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej. To niezwykle ważne dla kondycji silnika, szczególnie pracującego w tak ekstremalnych warunkach, jak to ma miejsce w wyścigach Formuły 1.

Aby olej faktycznie odpowiadał niezwykle wyśrubowanym potrzebom tego sportu, Shell stworzył cały program, nazwany Shell Formula One. W jego ramach ponad 50 naukowców pracuje w laboratoriach, na torach Grand Prix, a także w siedzibie Scuderia Ferrari. Można więc powiedzieć, że dostarczanie paliwa oraz oleju włoskiemu zespołowi jest jedynie efektem nieustającej wspólnej pracy i badań nad rozwojem i optymalizacją tych produktów.

d2zpaym

Guy Lovett, menadżer ds. technologii Shell dla Formuły 1, tak opisuje wyzwania, przed jakimi stoi zespół ekspertów: - Olej silnikowy wykorzystywany w Formule 1 musi sprostać najwyższym wymaganiom. Silnik bolidu ma moc ponad 600 koni mechanicznych, a turbosprężarka, która obraca się z prędkością do 2000 obrotów na sekundę, może pracować w temperaturze nawet do 1000 stopni Celsjusza. Dodatkowo, opracowany przez nas olej, musi zapewnić taki poziom ochrony, aby silnik przetrwał przynajmniej 4000 km, ponieważ zgodnie z przepisami, kierowca może w sezonie wykorzystać tylko cztery silniki. W wysokiej temperaturze, przy dużym obciążeniu silnika Formuły 1, właściwy olej silnikowy może zapewnić istotną przewagę na torze.

d2zpaym
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2zpaym
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj