Trwa ładowanie...
25-11-2011 16:04

Felgi na zimę: aluminiowe czy stalowe

Felgi na zimę: aluminiowe czy staloweŹródło: PAP/Tomasz Gzell
dysagwu
dysagwu

Panuje powszechne przekonanie, że na zimę nie należy zakładać felg aluminiowych, bo mogą one nie przetrwać próby mrozu, piasku, soli i żwiru rozsypanego na drogach. Czy to prawda?

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

O ile większość kierowców nie podważa konieczności wymiany opon letnich na zimowe, to kwestia tego, jakie felgi są bardziej odpowiednie na zimę nie jest sprawą tak oczywistą. Wielu kierowców uważa, że felgi z aluminium w takich warunkach szybko się niszczą. Okazuje się jednak, że to felga stalowa na takie procesy może być narażona znacznie bardziej. Proces malowania felg aluminiowych przebiega najczęściej w trzech etapach: malowania proszkowego - warstwa brązowa, nakładanie lakieru właściwego - warstwa kolorowa oraz nakładanie powierzchni bezbarwnego lakieru ochronnego. Gotowe felgi, zanim trafią do sprzedaży, poddawane są testom antykorozyjnym.

Felgi stalowe natomiast nie posiadają warstwy antykorozyjnej. Co istotne, ryzyko ich korozji zwiększa brak możliwości dokładnego umycia obręczy stalowych od ich wewnętrznej strony, bez odkręcania koła. Jeśli zimą używamy kołpaków, żwir rozsypany na ulicach czy drobne kamienie dostają się pomiędzy kołpak a felgę, rysując ją. Warto w tym wypadku zwrócić uwagę właśnie na fakt, że zastosowanie kołpaków utrudnia utrzymanie felg w czystości, zmuszając nas przy myciu samochodu do ich demontażu. Jeśli więc jesteśmy pragmatykami - po prostu ich nie stosujmy.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Dziś większość alufelg dostępnych na rynku posiada dodatkową warstwę antykorozyjną. Ale jeśli ktoś założy na zimę „alusy” stare, skorodowane, z ubytkami, może być pewny, że po dwóch miesiącach ich stan pogorszy się kilkukrotnie. Sól zwyczajnie zacznie je „zżerać”. Ci, którzy chcą oszczędzić na zakupie nowych felg, przed zmianą mogą oddać je do renowacji. Dobór odpowiedniego koloru lakieru nie jest jednak sprawą łatwą. Mitem jest, że felgi aluminiowe są mniej wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne niż felgi stalowe. Podczas zimy może się zdarzyć, że np. wpadniemy w poślizg i zatrzymamy się na najbliższym krawężniku, uszkadzając felgę. Felgi aluminiowe są bardziej odporne na tego typu uszkodzenia.

dysagwu

Zwolennicy zakładania stalowych felg w zimie argumentują także, że felga aluminiowa podczas uderzenia może zwyczajnie pęknąć. Racja, jednak w tym samym przypadku felga stalowa także może uszkodzić się na tyle, że będzie nadawać się jedynie do wyrzucenia.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Faktem jest jednak, że łatwiej naprostować obręcz stalową i koszty takiej naprawy, o ile uszkodzenie będzie się do tego kwalifikować, są mniejsze. - Naprawa felg aluminiowych zawsze budzi kontrowersje, ponieważ struktura aluminium po deformacji zmienia się nieodwracalnie - twierdzi Justyna Kaczor z firmy Netcar s.c. Jeśli jednak zdecydujemy się na używanie zimą aluminiowych felg, należy pamiętać o kilku przesłankach, które pomogą nam w wyborze najbardziej odpowiednich do tego celu.

dysagwu

Niektórzy dystrybutorzy felg aluminiowych zachęcają do kupna swojego towaru pod hasłem „zimowe felgi aluminiowe”. Zazwyczaj ich predyspozycje do stosowania zimą kończą się na wzorze obręczy o małej liczbie ramion, łatwym do utrzymania czystości. Czasami jednak felgi takie mają zmodyfikowany, bardziej odporny na środki chemiczne skład lakieru. - Nie zaleca się natomiast jazdy na obręczach chromowanych i mocnoo polerowanych. Posiadają one dość płytką warstwę ochronną lakieru, a co za tym idzie, są bardziej podatne na korozję – dodaje Kaczor. Kiedy już jesteśmy użytkownikami takich felg, należy pamiętać o tym, by myć je środkami do tego przeznaczonymi. Po myciu warto także nanieść na felgi preparat zmniejszający przyczepność zabrudzeń.

Każde rozwiązanie ma swoje mocniejsze i słabsze strony. Za „stalówkami” na zimę przemawiają niższe koszty zakupu, łatwiejsza i tańsza naprawa uszkodzeń mechanicznych, mniej problematyczne uzupełnienie kompletu felg w razie zniszczenia jednej z obręczy. Podstawową wadą jest ich zgrzebny, mało atrakcyjny wygląd, a także większa podatność na korozję. Felgi aluminiowe posiadają wbrew pozorom bardziej odporną warstwę lakieru. Ich plusem jest też wygląd. Problematyczne są ich naprawy. Istnieje także ryzyko kłopotu z dokupieniem jednej sztuki w przypadku zniszczenia felgi.

tb/mw/mw

dysagwu
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dysagwu
Więcej tematów