Felgi aluminiowe bada się tak jak człowieka - rentgenem
Felgi aluminiowe mają wiele zalet - są lżejsze i zwyczajnie ładniejsze od swoich stalowych odpowiedników. W jaki sposób przeprowadza się ich kontrolę jakości?
W procesie tym na szeroką skalę wykorzystywane są badania rentgenowskie oraz tomograficzne. - W ciągu roku przeprowadzamy ok. miliona tego typu badań. Dzięki nim możemy zobaczyć każdą część w trzech wymiarach i przyjrzeć się detalom, od elementów metalowych po komponenty elektroniczne - powiedział David Patino, inżynier materiałowy Seata.
Wyniki prześwietlenia pojawiają się w ciągu minuty – podobnie jak podczas badania lekarskiego. Idealny materiał wykorzystany do produkcji felgi powinien być bez najmniejszej skazy. Tylko wtedy gwarantuje odpowiednią trwałość. – Niewiele osób wie, że np. podczas uderzenia w krawężnik nawet mikroskopijny ubytek w feldze może doprowadzić do jej poważnego uszkodzenia. Dzięki prześwietleniom upewniamy się, że nasze komponenty są bez zarzutu – dodał Patino.
Zasady bezpieczeństwa związane z tymi szczególnymi testami są bardzo restrykcyjne. Ze względu na szkodliwe promieniowanie badania rentgenowskie i tomograficzne są przeprowadzane przez wąskie grono wyspecjalizowanych inżynierów. W codziennej pracy towarzyszy im dozymetr, czyli przyrząd do pomiaru poziomu promieniowania. Jeśli dawka zostanie przekroczona, technik usłyszy sygnał ostrzegawczy.
Źródło: Seat
ll/Wirtualna Polska