Fascynująca filozofia Jinba-Ittai na przykładzie Mazdy MX-5 RF
Po tym, jak Mazda MX-5 czwartej generacji jako pierwsze auto w historii zdobyło w 2016 roku nagrody "World Car of the Year" oraz "World Car Design of the Year 2016", najnowsza odsłona kultowego roadstera w wersji RF zgarnęła niedawno prestiżową nagrodę „Red Dot: Best of the Best” jako dowód uznania dla stylistyki Mazdy: KODO — Dusza ruchu. Co kryje się za tymi sukcesami? To filozofia Mazdy, a konkretniej mówiąc – perfekcyjne zrealizowanie założeń japońskiej filozofii Jinba-Ittai. Technologia skoncentrowana na człowieku – czy na tym polega tajemnica?
Jinba-Ittai to jedność człowieka z samochodem. Dzięki wykorzystaniu jej założeń kierowca staje się integralną częścią pojazdu, tworzy z nim harmonię, jaką według dawnych rytuałów łucznik tworzył z koniem. Zastosowanie tej filozofii opiera się na ideałach, których korzenie sięgają XII wieku. To właśnie wtedy, a konkretnie w okresie nazywanym Kamakura, który miał swój początek w 1185 lub 1192 roku, w Japonii niezwykle popularny był rytuał Yabusame. Początkowo był on zaliczany głównie do tradycyjnych sztuk walki, wykorzystywanych na wojnie i podczas zawodów rozgrywanych przez samurajów. Z czasem stał się on jednak obrzędem religijnym, ponieważ podczas wyjątkowo barwnej ceremonii łucznicy na koniach strzelali do wyznaczonych celów, próbując tym samym zaimponować bogom.
Dziś tę filozofię wykorzystuje się na drodze w samochodach Mazdy – filozofiamazdy.pl. To właśnie tutaj człowiek i pojazd stanowią spójną całość. Tak jak koń stanowił naturalne przedłużenie ciała łucznika podczas Yabusame, tak samochód Mazdy jest niejako obudowywany względem ciała i doznań kierowcy. I doskonałym tego przykładem jest właśnie Mazda MX-5 RF. To bowiem model, który odzwierciedla filozofię Jinba-Ittai w stu procentach. Jest nowoczesny i pozwala czerpać kierowcy pełną przyjemność z jazdy. Czy to przesadne stwierdzenia? Najnowszy roadster Mazdy przekonuje, że nie. Oto dowody.
Dusza ruchu i elegancja, czyli stylistyka KODO
Podstawą Jinba-Ittai jest jedność. Jak zrealizować ją, łącząc człowieka z maszyną? Kluczem okazuje się perfekcyjne połączenie funkcjonalności z designem. To one w przypadku Mazdy MX-5 RF nadaje duszę ruchowi, a jednocześnie sprawiają, że samochód reprezentuje najwyższą klasę elegancji. Warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcę osadza się w centrum i wokół niego projektuje się poszczególne elementy pojazdu. Dzięki temu otacza go wygodne i przestrzenne wnętrze, w którym doskonale się czuje i ma łatwy dostęp do intuicyjnych funkcji auta. Ponadto samochód jest na tyle atrakcyjny wizualnie, że kierowca jest w stanie utożsamić się ze swoim wozem zarówno będąc za kółkiem, jak i patrząc na auto z zewnątrz. Chęć ruszenia nim i czerpania przyjemności z jazdy są naturalnymi reakcjami.
Dzięki temu, że filozofia projektowania KODO pozwoliła osiągnąć w modelu MX-5 RF idealną harmonię pomiędzy wyglądem i funkcjonalnością, auto zostało docenione nagrodą Red Dot 2017 dla wizjonerów wzornictwa, która pod uwagę bierze właśnie ten aspekt. Wrażenia dodatkowo potęguję fakt, że Mazda MX-5 RF posiada unikalny, składany dach typu hardtop. Kiedy jest podniesiony, auto przypomina coupé fastback, w momencie złożenia mamy zaś do czynienia z dającym niezwykłe doznania roadsterem.
Idealne wyważenie
Podczas rytuału Yabusame istotne było zgranie ze sobą wielu elementów, decydujących o sukcesie łucznika. Podobnie jest z Mazdą MX-5 RF, która została idealnie wyważona po to, by kierowca czuł się w niej maksymalnie komfortowo i bezpiecznie, czerpiąc możliwie największą radość z jazdy. Co bardzo ważne, inżynierowie Mazdy zdołali pokonać problem dodatkowej wagi sztywnego dachu i wyżej umieszczonego środka ciężkości. Sprawili, że możliwe stało się ukrycie paneli dachu we wnętrzu auta, a dzięki temu model ten jest nie tylko perfekcyjnie wyważony, ale co za tym idzie – także wyjątkowo zwinny. Co istotne, nowa konstrukcja dachu nie zmniejsza pojemności bagażnika, która wciąż wynosi 130 litrów.
Zwarta, dynamiczna sylwetka
Zwartość determinuje dynamikę. W przypadku Mazdy MX-5 RF odgrywa to istotną rolę. Dzięki wykorzystaniu technologii SKYACTIV samochód ten zapewnia dynamiczną, prawdziwie sportową jazdę i poczucie komfortu. Szczególnie, jeśli mowa o pokonywaniu trasy ze złożonym dachem i dodatkowo tylną szybą. Co więcej, kierowca może czuć się jeszcze bardziej bezpiecznie, ponieważ MX-5 RF posiada masywny pałąk i osłonę przeciwwiatrową z akrylu. Warto dodać, że dach wraz z tylną szybą składa się zarówno w trakcie postoju, jak i jazdy elektrycznie z prędkością do 10 km/h.
Szybka reakcja i pełna zwrotność
A co, jeśli koń nie byłby maksymalnie zwrotny i nie słuchał swojego pana? Podczas rytuału Yabusame jeździec musiał doskonale współpracować z koniem, utrzymywał się na nim bez użycia rąk, sterując swoim wierzchowcem jedynie poprzez stukanie go kolanami. Koń był posłuszny łucznikowi i szybko reagował na jego komendy. Mazda MX-5 RF słucha swojego kierowcy i reaguje na jego decyzje za kółkiem. Auto imponuje szybkością reakcji i zwrotnością. I choć nie skupiano się na jego mocy i prędkości, nie można narzekać chociażby na przyspieszenie do „setki”, którą osiąga w 7,3 sekundy. Auto napędza m.in. 2-litrowy silnik benzynowy SKYACTIV o mocy 160 KM.
To wszystko pokazuje, że auto może tworzyć jedność z człowiekiem, tak jak według dawnych rytuałów jeździec tworzył jedność z koniem. Taka jest właśnie filozofia Mazdy, opierająca się o japońskie Jinba-Ittai, która pozwoliła stworzyć auto maksymalnie przyjazne kierowcy, związane z nim w pełni i dające mu doznania emocjonalne nie tylko podczas jazdy, ale i samego podziwiania jego designu.
Artykuł sponsorowany