Fakty i mity o felgach aluminiowych
Felgi aluminiowe bez wątpienia nadają autu niepowtarzalny wygląd, jednak nie każdy kierowca przypisuje im wyłącznie korzyści. Są przecież droższe i ponoć mniej odporne na odkształcenia od "stalówek". Jak jest naprawdę?
Sceptycy często twierdzą, że felgi aluminiowe mają krótką żywotność i są za miękkie za nasze drogi. Okazuje się jednak, że jest to nieprawda - felgi stalowe są jeszcze bardziej miękkie i podatne na uszkodzenia, jednak tańsze i łatwiejsza jest ich naprawa. Plastyczność w przypadku felg ze stopów aluminium jest ich zaletą - podczas niewielkiego uderzenia felga się odkształci, ale nie pęknie. Dzięki temu powietrze z opony nie uchodzi tak gwałtownie, a zarazem jesteśmy w mniejszym stopniu narażeni na nagłą zmianę toru jazdy. Za felgami renomowanych producentów przemawia ich jakość, poparta m. in. licznymi badaniami wytrzymałościowymi - testom udarowym, symulacjom obciążeniowymi czy prześwietlaniem promieniami RTG.
Nieprawdziwe jest też zwykle stwierdzenie, że felgi z metali lekkich są lżejsze od stalowych - proces produkcji i wymogi konstrukcyjne najpopularniejszych "alusów" sprawiają, że stop zawiera większe ilości materiału, a w efekcie może ważyć nieco więcej od swojego stalowego odpowiednika. Są naturalnie także obręcze, które swoja masą znacznie odbiegają na korzyść od stalowych, ale jeszcze wyraźniej różnią się wówczas od nich ceną. Felgi aluminiowe pozytywnie wpływają na wentylację układu hamulcowego. Ma to związek z materiałem, z jakiego są wykonane - aluminium jest dobrym przewodnikiem ciepła i odbiera je z tarcz hamulcowych.
Powszechne twierdzi się, że obręcze aluminiowe nie są zalecane na zimę. Choć środki, którymi posypuje się nawierzchnie ulic mogą przyczynić się do niszczenia powłok lakierniczych, a uszkodzenia mechaniczne przyspieszają proces utleniania się aluminium to na rynku są dostępne egzemplarze z kilkoma powłokami antykorozyjnymi, co sprawia, że również w zimie można z nich bezproblemowo korzystać.
Na trwałość i żywotność felg aluminiowych istotny wpływ ma regularna pielęgnacja. Felgi o klasycznym, pięcioramiennym kształcie i gładkich powierzchniach będzie czyściło się łatwiej niż felgi o tzw. wzorze szprychowym lub posiadające wiele zakamarków. Właściciele "alufelg" powinni pamiętać, że liczy się nie tylko regularność, ale też jakość czyszczenia kół. Trudno dostępne miejsca najlepiej czyścić ręcznie a z środków do czyszczenia felg korzystać zgodnie z instrukcją, gdyż zbyt długa ekspozycja na substancje żrące może spowodować zniszczenie powłoki lakierniczej.
Felgi ze stopów z reguły sprzedawane są z kompletnym zestawem montażowym, zaś w przypadku felg stalowych często musimy dokupić odpowiednie śruby bądź nakrętki do ich montażu. Z myślą o estetyce auta powinniśmy przygotować się na kolejny wydatek - kołpaki (nawet kilkaset złotych za komplet), zaś o cenie alufelg w głównej mierze decyduje jakość. Te z najwyższej półki kosztują nawet kilka - kilkanaście tysięcy złotych za sztukę, jednak wiele renomowanych produktów można dostać w przystępnych cenach. Okazuje się, że sumarycznie stalówki nie muszą być droższe od felg aluminiowych.
Źródło: inplusPR
ll/moto.wp.pl