Face-lifting Passata - listopad 2000
Face-lifting Passata, listopad 2000, Krzysztof Golat
W listopadzie Volkswagen wprowadzi do swojej oferty odnowionego Passata. Uwagę zwraca stylistyka przedniej części nadwozia. Styliści podkreślili osłonę chłodnicy i otoczyli ją chromowaną listwą. Uwypuklili ją przez wysunięcie chłodnicy przed linię wyznaczoną przez reflektory. Po raz pierwszy pojawia się w Passacie możliwość zamontowania podwójnych reflektorów ksenonowych "bi-xenon" zapewniających lepsze oświetlenie drogi.
Również tylnej części Passata, projektanci nadali nową formę. Narożniki błotników zaprojektowano tak, żeby tworzyły wąskie, przypominające sierp obramowanie tylnych świateł. Podobnie jak reflektory przednie są one przesłonięte przezroczystym szkłem. Zintegrowano w nich dwie duże, czerwone soczewki świateł tylnych i hamowania. W luksusowej wersji wyposażenia Highline oba zderzaki wykończone są chromowaną listwą. We wszystkich wariantach wyposażenia również szyby boczne posiadają chromowane obramowanie.
Zmiany wewnątrz auta mają charakter kosmetyczny. W kokpicie umieszczono okrągłe, otoczone srebrnymi obramowaniami zegary. Zmieniono także konsolę środkową, a począwszy od wersji Comfortline dodano wygodny podłokietnik pomiędzy przednimi fotelami.
Szczególną uwagę konstruktorzy poświęcili nie tylko stylistyce nadwozia, lecz również jednostkom napędowym. Do wyboru jest teraz pięć silników benzynowych o mocy od 75 kW (102 KM) do 142 kW (193 KM), spełniających wymagania normy EU - 4 oraz trzy silniki wysokoprężne o mocy od 74 kW (101 KM) do 110 kW (150 KM), spełniające normę EU - 3.
Znany z poprzedniego modelu silnik o pojemności 1,6 l. i mocy 75 kW ( 102 KM) został unowocześniony i spala mniej o 0,3 l na każde 100 km. Passat 2,0 ma moc 85 kW (115 KM) i uzyskuje wysoki moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych. Passat 1,8 T, którego czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem rozwija moc 110 kW (150 KM) wszedł do nowego modelu bez zmian. Znacznie zmodyfikowany został silnik V5. Ta pięciocylindrowa jednostka napędowa, która zamiast dwóch zaworów na cylinder ma ich teraz pięć, osiąga moc 125 kW (170 KM) - dotychczas 110 kW (150 KM). Jej średnie zużycie paliwa zmniejszyło się o 0,3 l/100 km. Najmocniejszy silnik V6 dysponuje niezmienioną mocą 142 kW (193 KM). Passat wyposażony w tę jednostkę napędową jest oferowany seryjnie z napędem na wszystkie koła - 4Motion.
Ofertę silników TDI otwiera nowa jednostka o mocy 74 kW (101 KM), w której zastosowano pompowtryskiwacze. Zużywa ona średnio tylko 5,4 litra oleju napędowego na 100 km. W ofercie pojawił się również nowy silnik o pojemności 1,9 litra i mocy 96 kW (130 KM), który zastąpił jednostkę o mocy 85 kW (115 KM). Silnik 130 konny uzyskuje maksymalny moment obrotowy 310 Nm przy prędkości obrotowej 1.900 obr/min.i pozwala na rozwinięcie prędkości 208 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 5,6 l./100 km. Passat TDI V6 mający moc 110 kW (150 KM) i pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 10 sekund, a zużywa on średnio 6,9 litra oleju napędowego na 100 km. Moc silnika TDI V6 przenoszona jest na przednie koła przez montowaną seryjnie sześciobiegową manualną skrzynię biegów lub dostępną jako opcja automatyczną pięciostopniową przekładnię Tiptronic. Na życzenie oba typy skrzyni biegów dostępne są w wersji z napędem na wszystkie koła - 4Motion.